Zink: Wat is het en wat doet het voor je lichaam?

meisje met thee in het park

Wist je al dat het zinktekort pas sinds 1961 als gezondheidsprobleem wordt erkend (1)? Dat is relatief kort geleden! Sindsdien zijn er echter talloze eigenschappen van zink ontdekt, zoals de sleutelrol van het mineraal voor de werking van het immuunsysteem en een gezonde huid.

Mensen die ondervoed zijn, teveel alcohol drinken, last hebben van inflammatoire darm- of malabsorptie-problemen, hebben een verhoogd risico op een zinktekort (2). In dit artikel laten we je zien wat de belangrijkste eigenschappen en voordelen van zink zijn. Denk je dat je last hebt van een zinkgebrek? Het zinksupplement van Sundt Nutrition helpt je om het tekort aan te vullen.

Belangrijk om te weten

  • Zink is een spoorelement dat onderdeel is van een groot aantal enzymen in het lichaam die betrokken zijn bij de stofwisseling. Het werkt samen met je immuunsysteem om ontstekingsprocessen onder controle te houden en vervelende klachten zoals verkoudheid te voorkomen.
  • Hoewel het niet moeilijk is om voldoende zink via je voeding binnen te krijgen, is dit niet altijd haalbaar met ons drukke dagelijkse leven.
  • Een andere, veel eenvoudigere, mogelijkheid is om zinksupplementen van Sundt Nutrition te gebruiken, die je een veilige en hoogwaardige dosering bieden.

Wat zijn de eigenschappen en voordelen van zink?

Wil je een gezond immuunsysteem hebben? Heb je een wond die moet genezen? Zink speelt een van de meest doorslaggevende rollen bij de werking van je afweersysteem en wondgenezing. Maar zink doet nog veel meer voor je lichaam. Hieronder laten we je zien wat de belangrijkste eigenschappen en voordelen van dit mineraal zijn.

meisje met een verkoudheid
Zink werkt samen met je immuunsysteem om ontstekingsprocessen onder controle te houden en vervelende klachten zoals verkoudheid te voorkomen. (Bron: Lenets: 36731048/ 123rf.com)

Behoudt de functie van je afweersysteem

Zowel een tekort als een teveel aan zink veroorzaken ernstige veranderingen in de immuuncellen, wat tot de verschijning van meer infecties kan leiden (3, 4). Geen enkel mineraal heeft zo’n sterke invloed op het immuunsysteem als zink.

Geneest wonden

Wereldwijd is zinktekort een veel voorkomend probleem. Een tekort kan het gevolg zijn van erfelijke of voedingsproblemen. De symptomen kunnen zich op veel verschillende manieren manifesteren, maar één daarvan is een slechte wondgenezing (4, 5, 6).

Zorgt voor kortere verkoudheden

Kan je het je voorstellen? Wij in eerste instantie niet! Maar laten we het eens rustig bekijken. Onderzoek toont aan dat zink kan helpen om verkoudheden te voorkomen en de duur ervan te verkorten (7, 8, 9):

  • Preventie: Onderzoek toont aan dat gezonde zinkgehaltes tot 53% van de verkoudheid bij gezonde kinderen kan voorkomen. Bij gezonde volwassenen is deze relatie echter minder duidelijk.
  • Verkorten van de duur: Studies tonen ook aan dat zink mogelijk zorgt voor een kortere duur van verkoudheden.
  • Zink bij het eerste teken van verkoudheid: Onderzoek wijst verder uit dat zinksupplementen het nuttigst kunnen zijn wanneer de verkoudheidssymptomen beginnen, idealiter binnen 24 uur.
voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink
Hoewel het niet moeilijk is om voldoende zink uit voeding binnen te krijgen, is dit niet altijd haalbaar met ons drukke dagelijkse leven. (Bron: Baibakova: 134404847/ 123rf.com)

Helpt bij huidproblemen

Wist je al dat zink kan helpen bij het oplossen van veel huidproblemen? Als je problemen hebt met je huid, zul je misschien verrast zijn door de voordelen van dit mineraal (10, 11, 12):

HuidprobleemBehandeling
WrattenZink kan helpen als plaatselijke of orale behandelingsmethode tegen wratten.
AcneHoewel deze resultaten verder onderzocht moet worden, lijkt het erop dat zink nuttig kan zijn bij de behandeling van acne, in combinatie met andere verbindingen.
EczeemZink heeft ontstekingsremmende eigenschappen en verhoogt de veerkracht van de huid, waardoor het de behandeling van eczeem ondersteunt.
Zweren en wondenZink, zowel oraal als op de huid, wordt al lang gebruikt vanwege zijn genezende eigenschappen om zweren en wonden te behandelen.
Seborroïsch eczeemEén procent zinkpyrithion in shampoo kan helpen om deze aandoening te behandelen, zij het in combinatie met andere stoffen. Het voorkomt het opnieuw verschijnen van schilfering, jeuk en irritatie die gepaard gaat met roos.
HuidverouderingDe gecombineerde elastische, fotoprotectieve en regeneratieve eigenschappen van zink kunnen worden gebruikt voor de ontwikkeling van toekomstige antiverouderingstherapieën.

Het is een krachtige antioxidant

Zink beschermt de cellen tegen oxidatieve stress die wordt veroorzaakt door de schadelijke effecten van vrije radicalen. Oxidatieve stress is ook aanwezig bij veel ontstekingsziekten, zoals (4, 13):

  • Suikerziekte
  • Reumatoïde artritis
  • Slagaderverkalking
  • Kanker

Bevordert de slaap

Hoewel het misschien moeilijk voor te stellen is, lijkt het erop dat zink helpt bij het reguleren van je slaap. Er is echter meer onderzoek nodig naar dit mogelijke effect van zink (14).

Hoe je de voordelen van zink optimaal benut

Nu je de eigenschappen van zink kent, wil je vast weten hoe je er ten volle van kunt genieten. Je krijgt zink binnen via je voeding of met supplementen. Hieronder laten we je zien hoe je in beide gevallen optimaal van de voordelen van zink geniet.

fietstocht vrienden
Zink is een essentieel mineraal voor je welzijn. (Bron: Dolgachov: 115184592/ 123rf.com)

Voeding met zink

Zink zit van nature in bepaalde voedingsmiddelen, wordt toegevoegd aan andere producten en is verkrijgbaar als voedingssupplement. Als je ervoor kiest om meer zink via je voeding binnen te krijgen, helpt het om te weten wat het voedingsadvies van het Voedingscentrum is (20):

  • Volwassen man van 18 jaar en ouder: 9 milligram zink per dag.
  • Volwassen vrouw van 18 jaar en ouder: 7 milligram zink per dag.

De hoogste concentraties zink zitten in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, met name in de organen en spieren van runderen, varkens, gevogelte, vis en schaaldieren en in mindere mate in eieren en zuivelproducten. In de onderstaande tabel zie je in welke voeding het meeste zink zit (15, 16, 17):

VoedingsmiddelenHoeveelheid zink (mg/100 gram)
Lever, nieren4,2-6,1
Vlees2,9-4,7
Gevogelte1,8-3,0
Vis, zeevruchten0,5-5,2
Eieren1,1-1,4
Zuivelproducten0,4-3,1
Zaden, noten2,9-7,8
Bonen1,0-2,0
Volle granen0,5-3,2
Geraffineerde granen0,4-0,8
Brood0,9
Knollen, zoals aardappels0,3-0,5
Groenten0,1-0,8
Fruit0-0,2

Supplementen met MCT om te genieten van de eigenschappen van zink

Veel supplementen hebben geen effectieve samenstelling of bevatten slechts kleine doses zink. Als je een zinktekort hebt, is het belangrijk om zinksupplementen te kopen die een veilige dosis bevatten. Waarom raden we het zinksupplement van Sundt Nutrition aan?

Versterkt het immuunsysteem

Hoewel je ook kunt kiezen voor een Sundt Nutrition supplement dat specifiek bedoeld is voor de versterking van je immuunsysteem, is het zinksupplement de beste keuze als je wilt genieten van alle eigenschappen van dit belangrijke mineraal. Het supplement zal je afweer tot onverwachte niveaus verhogen!

Het is een krachtige ontstekingsremmer

Het zinksupplement van Sundt kan je helpen overmatige ontstekingen onder controle te houden. Bovendien kan het het uiterlijk van littekens helpen te verbeteren. Eindelijk een middel dus om die vervelende littekens aan te pakken.

Zeg maar dag tegen verkoudheden

Als je zover bent gekomen, ken je inmiddels de belangrijke effecten van zink bij verkoudheid. Met de zinksupplementen van Sundt Nutrition zul je hier minder vaak en minder lang last van hebben!

Wat als je een gluten-intolerantie of diabetes hebt?

Je zult in beide gevallen geen probleem hebben. Het zinksupplement van Sundt Nutrition is gluten- en suikervrij en is bovendien geschikt voor mensen met een lactose-intolerantie. Daarnaast is het supplement vrij van genetische gemodificeerde ingrediënten. Wat wil je nog meer?

Geen maagproblemen dankzij de MCT-olie

MCT, de afkorting voor Medium Chain Triglycerides, zijn vetzuren die in het lichaam worden omgezet in langdurige energie. De vetten wordt zeer gemakkelijk door het lichaam opgenomen en voorkomen maagklachten (18).

Elke capsule van onze zinksupplementen bevat 353 milligram van deze stof. Bovendien versterkt het het hart- en vaatstelsel en kan het de fysieke prestaties verbeteren!

Onze conclusie

In dit artikel hebben we je laten zien wat de ongelooflijke eigenschappen van zink zijn. Het mineraal is niet alleen een wondermiddel voor huidproblemen, het versterkt ook je afweer en is een zeer krachtige antioxidant, om nog maar te zwijgen van de andere voordelen.

Je kunt ervoor kiezen om je eetgewoonten te veranderen of om een zinksupplement te gebruiken, zoals dat van Sundt Nutrition. De keuze is aan jou!

Als je het artikel leuk vond, aarzel dan niet om het op social media te delen, zodat ook je vrienden de eigenschappen en voordelen van zink leren kennen. Of laat hieronder een reactie achter!

(Bron van de header afbeelding: Jahmaica: 46731671/ 123rf.com)

Referenties (20)

1. Science, Tech, Math › Science The Properties and Uses of Zinc Metal. Ryan Wojes Northwestern University. Disponible online
Source

2. Zinc: An Essential Micronutrient ROBERT B. SAPER, MD, MPH and REBECCA RASH, MA. PMID: 20141096 Disponible online
Source

3. Zinc Signals and Immunity. Martina Maywald, Inga Wessels, and Lothar Rink. PMID: 29064429. Disponible online
Source

4. Zinc. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes for Health. Disponible online
Source

5. Zinc in wound healing modulation Pei-Hui Lin, Matthew Sermersheim, Haichang Li, Peter HU Lee, Steven M. Steinberg and Jianjie Ma. PMID: 29295546 Disponible online
Source

6. Rostan EF, DeBuys HV, Madey DL, Pinnell SR Evidence supporting zinc as an important antioxidant for skin. In t. J. Dermatol. 2002; 41: 606–611. doi: 10.1046 / j.1365-4362.2002.01567.x. Disponible online
Source

7. Zinc Supplementation Reduces Common Cold Duration among Healthy Adults: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials with Micronutrients Supplementation. Min Xian Wang, Shwe Sin Win, and Junxiong Pang. PMID: 32342851. Disponible online
Source

8. Zinc and its importance for human health: An integrative review Nazanin Roohani, Richard Hurrell,1 Roya Kelishadi,2 and Rainer Schulin. PMID: 23914218. Disponible online
Source

9. Efficacy of Zinc Against Common Cold Viruses: An Overview. Darrell Hulisz, PharmD, Associate Professor. doi: 10.1331/1544-3191.44.5.594.Hulisz Disponible online
Source

10. The role of zinc lozenges in treatment of the common cold M L Garland 1, K O Hagmeyer Affiliations expand PMID: 9475824 DOI: 10.1345/aph.17128. Disponible online
Source

11. Zinc Therapy in Dermatology: A Review Mrinal Gupta ,1 Vikram K. Mahajan,1 Karaninder S. Mehta and Pushpinder S. Chauhan. https://doi.org/10.1155/2014/709152. Disponible online
Source

12. MG Mahoney, D. Brennan, B. Starcher et al., “Extracellular matrix in skin aging: the effects of 0.1% copper-zinc malonate-containing cream on elastin biosynthesis”, Experimental dermatology. Vol. 18, no. 3, pp. 205–211, 2009.Disponible online
Source

13. K. Sardana and VK Garg, “An observational study of methionine-linked antioxidants for mild to moderate vulgaris”, Dermatology and Therapy. Vol. 23, pp. 411–418, 2010. Disponible online
Source

14. Antioxidant and anti-inflammatory effects of zinc. Zinc-dependent NF-κB signaling. Magdalena Jarosz , Magdalena Olbert, Gabriela Wyszogrodzka, Katarzyna Młyniec y Tadeusz Librowski. Doi: 10.1007 / s10787-017-0309-4 disponible online
Source

15. Dietary zinc acts as a sleep modulator Yoan Cherasse and Yoshihiro Urade. doi: 10.3390 / ijms18112334. Disponible online
Source

16. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. Disponible online
Source

17. ZINC IN HUMAN HEALTH – I Daniel López de Romaña (1), Carlos Castillo D. (2), Doricela Diazgranados. Laboratorio de Micronutrientes, Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos, Universidad de Chile, Santiago, Chile. Departamento de Pediatría y Cirugía Infantil, Campo Centro, Facultad de Medicina, Universidad de Chile, Santiago, Chile. Disponible online
Source

18. El zinc: oligoelemento esencial. C. Rubio, D. González Weller, R. E. Martín-Izquierdo, C. Revert, I. Rodríguez y A. Hardisson. Área de Toxicología. Universidad de La Laguna. España. Disponible online
Source

19. High versus low content of medium chain triglycerides in formula to facilitate short-term growth of premature infants. Vedika NehraLinda Helene GenenHeather L Brumberg. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002777. Disponible online
Source

20. Voedingscentrum
Source

Officiële website
Science, Tech, Math › Science The Properties and Uses of Zinc Metal. Ryan Wojes Northwestern University. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc: An Essential Micronutrient ROBERT B. SAPER, MD, MPH and REBECCA RASH, MA. PMID: 20141096 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc Signals and Immunity. Martina Maywald, Inga Wessels, and Lothar Rink. PMID: 29064429. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes for Health. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc in wound healing modulation Pei-Hui Lin, Matthew Sermersheim, Haichang Li, Peter HU Lee, Steven M. Steinberg and Jianjie Ma. PMID: 29295546 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Rostan EF, DeBuys HV, Madey DL, Pinnell SR Evidence supporting zinc as an important antioxidant for skin. In t. J. Dermatol. 2002; 41: 606–611. doi: 10.1046 / j.1365-4362.2002.01567.x. Disponible online
Go to source
Medisch onderzoek
Zinc Supplementation Reduces Common Cold Duration among Healthy Adults: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials with Micronutrients Supplementation. Min Xian Wang, Shwe Sin Win, and Junxiong Pang. PMID: 32342851. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc and its importance for human health: An integrative review Nazanin Roohani, Richard Hurrell,1 Roya Kelishadi,2 and Rainer Schulin. PMID: 23914218. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Efficacy of Zinc Against Common Cold Viruses: An Overview. Darrell Hulisz, PharmD, Associate Professor. doi: 10.1331/1544-3191.44.5.594.Hulisz Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The role of zinc lozenges in treatment of the common cold M L Garland 1, K O Hagmeyer Affiliations expand PMID: 9475824 DOI: 10.1345/aph.17128. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Zinc Therapy in Dermatology: A Review Mrinal Gupta ,1 Vikram K. Mahajan,1 Karaninder S. Mehta and Pushpinder S. Chauhan. https://doi.org/10.1155/2014/709152. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
MG Mahoney, D. Brennan, B. Starcher et al., “Extracellular matrix in skin aging: the effects of 0.1% copper-zinc malonate-containing cream on elastin biosynthesis”, Experimental dermatology. Vol. 18, no. 3, pp. 205–211, 2009.Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
K. Sardana and VK Garg, “An observational study of methionine-linked antioxidants for mild to moderate vulgaris”, Dermatology and Therapy. Vol. 23, pp. 411–418, 2010. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Antioxidant and anti-inflammatory effects of zinc. Zinc-dependent NF-κB signaling. Magdalena Jarosz , Magdalena Olbert, Gabriela Wyszogrodzka, Katarzyna Młyniec y Tadeusz Librowski. Doi: 10.1007 / s10787-017-0309-4 disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Dietary zinc acts as a sleep modulator Yoan Cherasse and Yoshihiro Urade. doi: 10.3390 / ijms18112334. Disponible online
Go to source
Academisch artikel
Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikelntífico
ZINC IN HUMAN HEALTH – I Daniel López de Romaña (1), Carlos Castillo D. (2), Doricela Diazgranados. Laboratorio de Micronutrientes, Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos, Universidad de Chile, Santiago, Chile. Departamento de Pediatría y Cirugía Infantil, Campo Centro, Facultad de Medicina, Universidad de Chile, Santiago, Chile. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
El zinc: oligoelemento esencial. C. Rubio, D. González Weller, R. E. Martín-Izquierdo, C. Revert, I. Rodríguez y A. Hardisson. Área de Toxicología. Universidad de La Laguna. España. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
High versus low content of medium chain triglycerides in formula to facilitate short-term growth of premature infants. Vedika NehraLinda Helene GenenHeather L Brumberg. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002777. Disponible online
Go to source
Officiële website
Voedingscentrum
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .