De werking van magnesium: Wat zijn de voordelen?

magnesiumrijke zaden

Wist je al dat water bijdraagt aan de inname van magnesium (1)? En dat magnesium je helpt om te stoppen met roken (2)? Magnesium is een ​​essentieel mineraal voor het functioneren van ons lichaam. Toch bestaan er nog veel mysteries rondom de werking van deze voedingsstof.

In dit artikel laten we je de ontelbare eigenschappen van magnesium zien, waarvan sommige van groot belang zijn voor ons lichaam. Magnesium is een elektrolyt, die onder andere zorgt voor een goede werking van de spieren en een goede vochtbalans. Wil je meer weten over dit belangrijke mineraal? Wacht niet langer, lees snel verder!

Belangrijk om te weten

  • De eigenschappen van magnesium zijn ontelbaar. In deze shopgids laten we je de belangrijkste functies zien, zoals de rol ervan bij sportprestaties en bij het voorkomen van diabetes type 2. Ken jij de werking van magnesium al? We denken dat je verrast zult zijn door het aantal nieuwe inzichten dat we geven over deze voedingsstof.
  • Als je alle goede eigenschappen van magnesium wilt benutten, zul je je toevlucht moeten nemen tot een dieet of suppletie. Het is helaas moeilijk om voldoende magnesium uit voeding te krijgen. Traditionele supplementen kunnen tegelijkertijd maagproblemen geven. Maar gelukkig zijn er nog andere oplossingen, zoals liposomale supplementen.
  • Als liposomale supplementen van Sundt Nutrition nieuw voor je zijn, is dit je kans. Ben je op zoek naar een goed supplement dat echt werkt, zonder dat je last krijgt van bijwerkingen? Of ben je veganist? Dan is het magnesiumsupplement van Sundt Nutrition iets voor jou! De producten zijn bovendien vrij van suiker en gluten. Wat wil je nog meer?

Wat is de werking van magnesium?

De inname van magnesium (Mg) is essentieel voor het menselijk lichaam. Het is nodig voor de energiestofwisseling, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Maar wat zijn nu precies de eigenschappen van magnesium? We laten het hieronder zien.

Essentieel voor sporters

Een tekort aan magnesium komt steeds vaker voor. Ondanks het feit dat de stof veel voorkomt in onze voeding, halen veel mensen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet (3). Laten we beginnen door te kijken hoeveel magnesium we dagelijks binnen moeten krijgen (4):

  • Volwassen mannen hebben ongeveer 350 milligram per dag nodig.
  • Volwassen vrouwen hebben ongeveer 300 milligram per dag dag nodig.

Onderzoek toont een verband tussen de inname van magnesium en het verhogen van de sportprestaties: (3, 5):

  1. Magnesium is nodig voor de stofwisseling. Magnesiumsuppletie laat het glucosegehalte in het bloed dalen. Ook is de voedingsstof essentieel om je spieren en hersenen op volle capaciteit te laten functioneren.
  2. Door te sporten verlies je magnesium. Intensief sporten verhoogt het magnesiumverlies, door te zweten en via de urine. Als gevolg neemt de magnesiumbehoefte met 10% tot 20% toe bij mensen die krachtige trainingsroutines uitoefenen.
  3. Magnesium bevordert de lichamelijke activiteit. Onderzoek toont aan dat het op peil houden van je magnesiumwaarden bijdraagt aan de verbetering van de atletische prestaties. Andersom, een tekort zal juist een schadelijk effect op je prestaties hebben.
groene salade eten
Groene bladgroenten zoals spinazie en peulvruchten, noten, zaden en volle granen zijn voorbeelden van rijke bronnen van magnesium. (Bron: Barnes: faib6he_a7q/ Unsplash.com)

Nodig voor de werking van het immuunsysteem

Er zijn wetenschappelijke studies die het belang van magnesium voor het immuunsysteem aantonen. Deze studies richten zich vooral op sporters, ouderen en andere risicogroepen zoals zwangere vrouwen en kinderen.

In de experimenten wordt waargenomen hoe magnesium helpt bij het reguleren van de weerstand tegen stress en ontstekingen. Als je voldoende magnesium in je lichaam hebt, helpt dit de normale functie van het immuunsysteem te versterken en zelfs vroegtijdige veroudering te voorkomen.

Bovendien zou het mineraal ook helpen bij de behandeling van auto-immuunziekten en allergische symptomen. Laboratoriumonderzoek toont bijvoorbeeld aan dat de inname van magnesium de symptomen van astma kan verminderen (5, 6, 7, 8, 9).

Beschermer van het zenuwstelsel

Wist je ook al dat magnesiumsupplementen de frequentie, duur en intensiteit van migraine verminderen? Magnesium regelt de activiteit van het zenuwstelsel. Een tekort aan het mineral hangt samen met allerlei veranderingen in het lichaam, zoals (10, 11, 14):

  • Multiple sclerose, waarbij een magnesiumtekort verband houdt met een verergering van de symptomen.
  • Dementie, waarbij lagere magnesiumgehaltes zijn waargenomen bij dementerende mensen, in vergelijking met mensen die geen last hebben van dementie.
  • De ziekte van Parkinson, waarbij het heel gebruikelijk is om lage magnesiumwaarden in het lichaam te vinden.
man training met halters
Magnesium bevordert de lichamelijke activiteit. (Bron: Griffiths: ymbzhfhwepm/ Unsplash.com)

Cruciaal bij diabetes

De inname van magnesium en de verschijning van diabetes type 2 zijn met elkaar verbonden. Veel mensen met deze stofwisselingsziekte hebben een lager magnesiumgehalte dan nodig. Bovendien verlaagt diabetes de magnesiumwaarden, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat die zonder de juiste hulp al snel uit de hand loopt. (11, 12, 13).

Hoewel hier meer onderzoek naar gedaan moet worden, is er een kans dat het eten van meer voedsel dat rijk is aan magnesium je helpt diabetes type 2 beter onder controle te houden.

Hulp om te stoppen met roken

Wie had dat gedacht? Een magnesiumtekort bevordert de ontwikkeling van een tabaksverslaving. Ook geldt dat er kans is op een grotere verslaving als je veel stress hebt. En stress leidt tot een vermindering van magnesium (15, 16).

Onderzoek toont zelfs aan dat magnesiumsuppletie gedurende vier weken bij zware volwassen rokers resulteerde in een significante afname van het aantal sigaretten dat de deelnemers per dag rookten.

Met andere woorden, een magnesiumsupplement helpt bij het stoppen met roken. Dit geldt zelfs voor zware rokers. Goed nieuws, toch?

magnesiumrijke amandelen
Magnesium is een essentieel mineraal voor het functioneren van het lichaam. (Bron: Maciel: dky6cboznw8/ Unsplash.com)

Hoe je de werking van magnesium optimaal benut

Als je tot dit punt van het artikel bent gekomen, ben je vast overtuigd van de werking van magnesium. Maar hoe benut je de goede eigenschappen van deze voedingsstof zo goed mogelijk? Magnesium komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Ook supplementen helpen je voldoende magnesium binnen te krijgen, vooral de liposomale supplementen van Sundt Nutrition. Waarom? We leggen het hieronder uit.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium

Groene bladgroenten zoals spinazie en peulvruchten, noten, zaden en volle granen zijn voorbeelden van rijke bronnen van magnesium. Desondanks moet je er rekening mee houden dat slechts tussen de 30 en 40% van het magnesium door je lichaam wordt opgenomen.

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die magnesium bevatten, en hoeveel procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dit is (17, 18):

VoedingsmiddelMilligram (mg) per portiePercentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid*
Droog geroosterde amandelen (1 ons)8023
Gekookte spinazie (1/2 kopje)7822
Sojamelk (1 kopje)6117
Gekookte volkoren rijst (1/2 kopje)4212
Banaan329
Volkorenbrood (1 sneetje)237
Appel93
*Van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een gezonde, volwassen man (350 mg/dag).

Voedingsmiddelen die 20% of meer van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium leveren, worden beschouwd als een rijke bron van de voedingsstof.

Helaas is het zo dat bijna tweederde van de westerse bevolking de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium niet bereikt. Bij de meest kwetsbare groepen kan dit probleem schadelijk zijn voor de gezondheid.

Liposomale supplementen om van de eigenschappen van magnesium te genieten

Denk je dat je een magnesiumsupplement nodig hebt? Aanvulling met een magnesiumsupplement kan nuttig zijn. Maar welke vorm kun je het beste gebruiken? Wist je al dat als je een voedingsstof inkapselt in liposomen, je een hogere biologische beschikbaarheid krijgt? We hebben het over liposomale magnesiumsupplementen, de nieuwste revolutie binnen de wereld van de suppletie (19, 20)!

Liposomale formules worden al een lange tijd succesvol ingezet op farmaceutisch gebied en vertegenwoordigen een werkelijk revolutionaire verandering op het gebied van de suppletie. Maar wat zijn liposomen en waarom zijn ze zo effectief? We leggen het hieronder uit:

  • Wat zijn liposomen? Liposomen zijn kleine en holle bolvormige blaasjes, die erg lijken op menselijke cellen. De wand, het membraan, is opgebouwd uit een dubbele laag fosfolipiden.
  • Wat gebeurt er als het magnesium wordt ingekapseld in liposomen? Door de voedingsstof te beschermen met liposomen, komt de stof beter op de daarvoor bedoelde plek terecht, waardoor je de bijwerkingen die ontstaan bij traditionele magnesiumsupplementen vermijdt.
  • Wat doet een liposomaal supplement voor je lichaam? Een liposomaal supplement heeft een hogere biologische beschikbaarheid, een betere werking en dus een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding.
  • Wat betekent een ‘hogere biologische beschikbaarheid’? De biologische beschikbaarheid geeft aan in welke mate de werkzame stoffen van een supplement beschikbaar komen op de bedoelde plek. Dankzij de liposomen neemt het aandeel van de actieve voedingsstoffen dat de juiste plek in het lichaam bereikt toe.
  • Waarom hebben liposomale supplementen een betere prijs-kwaliteitverhouding dan traditionele supplementen? Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen, is de uiteindelijke prijs van liposomale supplementen lager dan die van een traditioneel supplement, door meer voedingsstoffen voor dezelfde prijs op te nemen. Hierdoor spaar je op de middellange en lange termijn niet alleen veel geld, maar voorkom je ook dat je last krijgt van bijwerkingen die vaak opspelen bij traditionele supplementen, zoals maagklachten of misselijkheid. Niet slecht, toch?

Onze conclusie

Denk je dat je een magnesiumtekort hebt, maar vind je het lastig om het tekort aan te vullen met magnesium uit voeding? Magnesium is een ​​essentieel mineraal voor het functioneren van ons lichaam. Het is nodig voor de energiestofwisseling, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Om een tekort te voorkomen of te verhelpen, raden we het gebruik van de liposomale magnesiumsupplementen van Sundt Nutrition aan. Liposomale supplementen worden beter door het lichaam opgenomen, voor een groter effect.

Het supplement is verkrijgbaar in vloeibare vorm, zodat je niet langer te maken hebt met met moeilijk door te slikken tabletten en capsules. Maar niet alleen dat, het product is ook nog eens volledig vrij van genetische manipulatie en suikers. Het is bovendien geschikt voor mensen met een glutenintolerantie. We verzekeren je dat als je het eenmaal hebt geprobeerd, je niets anders meer wilt!

We hopen dat je het artikel interessant vond. Deel het op social media, zodat je vrienden en familie ook kunnen profiteren van de inhoud. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder je reactie achter. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Referenties (20)

1. Marx A, Neutra RR. Magnesium in drinking water and ischemic heart disease. Epidemiol Rev. 1997;19:258–272. [PubMed] [Google Scholar] .
Source

2. M. Nechifor, “Role of Magnesium and Zinc in Tobacco Addiction,” Journal of Addiction Research & Therapy, Supplement 2, pp. 1-5, 2012.See at: Publisher’s site | Academic google.
Source

3. Can magnesium improve exercise performance? Yijia Zhang, Pengcheng Xun, Ru Wang, Lijuan Mao, Ka HeNutrients 2017 Sep; 9 (9): 946. Published online August 28, 2017. doi: 10.3390 / nu9090946PMCID: PMC5622706 PubReader Article PDF – 241K Citation
Source

4. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Source

5. Nielsen, FH and HC Lukaski. Update on the relationship between magnesium and exercise. Magnesium Research 19 (3): 180-189, 2006.
Source

6. Possible Roles of Magnesium in the Immune SystemM Tam, S Gómez, M González-Gross and A Marcos European journal of clinical nutrition volume 57, pages 1193 – 1197 (2003).
Source

7. Rayssiguier Y, Durlach J, Guex E, Rock E & Mazur A (1993): Magnesium and aging I. Experimental data: importance of oxidative damage. Magnesium Res. 6, 369–378.
Source

8. Elin RJ. Assessment of magnesium status for diagnosis and therapy. Magnes Res. 2010;23:194–198. [PubMed] [Google Scholar].
Source

9. T. Pringsheim, W. Davenport, G. Mackie, I. Worthington et al., “Canadian Headache Society Guide to Migraine Prophylaxis”, Canadian Journal of Neurological Sciences, vol. 39, supplement 2, no. 2, pp. S1-S59, 2012.
Source

10. The importance of magnesium in clinical healthcare Gerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Source

11. The importance of magnesium in clinical healthcare Gerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Source

12. JP Sheehan, “Magnesium deficiency and diabetes mellitus”, Magnesium and trace elements, vol. 10, no. 2-4, pp. 215-219, 1991.
Source

13. SC Larsson and A. Wolk, “Magnesium intake and risk of type 2 diabetes: a meta-analysis,” Journal of Internal Medicine. Vol. 262, no. 2, pp. 208–214, 2007.
Source

14. M. Mousain-Bosc, M. Roche, A. Polge, D. Pradal-Prat, J. Rapin and J.-P. Bali, “Improvement of neurobehavioral disorders in children supplemented with magnesium-vitamin B6. I. Attention deficit hyperactivity disorders ”, Magnesium Research, vol. 19, no. 1, pp. 46–52, 2006.
Source

15. Nechifor M. Magnesium and zinc involvement in tobacco addiction. Journal of Addiction Research & Therapy. 2012;(supplement 2):1–5. doi: 10.4172/2155-6105.S2-005
Source

16. Mihai Nechifor, Dan Chelarescu, Ioan Mândreci, Nicoleta Cartas Department of Pharmacology, University of Medicine and Pharmacy Gr. T. Popa Iasi, Universitatii 16, Iasi 700115, Romania; Department of Biophysics, University of Medicine and Pharmacy Gr. T. Popa Iasi; Socola Psychiatric Hospital, Iasi, Romania
Source

17. Mataix, (ed): Tablas de composición de alimentos. Universidad de Granada, 1993.
Source

18. Magnesium. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes of Health (NIH).
Source

19. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787
Source

20. Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Source

Wetenschappelijk artikel
Marx A, Neutra RR. Magnesium in drinking water and ischemic heart disease. Epidemiol Rev. 1997;19:258–272. [PubMed] [Google Scholar] .
Go to source
Wetenschappelijk artikel
M. Nechifor, “Role of Magnesium and Zinc in Tobacco Addiction,” Journal of Addiction Research & Therapy, Supplement 2, pp. 1-5, 2012.See at: Publisher’s site | Academic google.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Can magnesium improve exercise performance? Yijia Zhang, Pengcheng Xun, Ru Wang, Lijuan Mao, Ka HeNutrients 2017 Sep; 9 (9): 946. Published online August 28, 2017. doi: 10.3390 / nu9090946PMCID: PMC5622706 PubReader Article PDF – 241K Citation
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Nielsen, FH and HC Lukaski. Update on the relationship between magnesium and exercise. Magnesium Research 19 (3): 180-189, 2006.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Possible Roles of Magnesium in the Immune SystemM Tam, S Gómez, M González-Gross and A Marcos European journal of clinical nutrition volume 57, pages 1193 – 1197 (2003).
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Rayssiguier Y, Durlach J, Guex E, Rock E & Mazur A (1993): Magnesium and aging I. Experimental data: importance of oxidative damage. Magnesium Res. 6, 369–378.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Elin RJ. Assessment of magnesium status for diagnosis and therapy. Magnes Res. 2010;23:194–198. [PubMed] [Google Scholar].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
T. Pringsheim, W. Davenport, G. Mackie, I. Worthington et al., “Canadian Headache Society Guide to Migraine Prophylaxis”, Canadian Journal of Neurological Sciences, vol. 39, supplement 2, no. 2, pp. S1-S59, 2012.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The importance of magnesium in clinical healthcare Gerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The importance of magnesium in clinical healthcare Gerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
JP Sheehan, “Magnesium deficiency and diabetes mellitus”, Magnesium and trace elements, vol. 10, no. 2-4, pp. 215-219, 1991.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
SC Larsson and A. Wolk, “Magnesium intake and risk of type 2 diabetes: a meta-analysis,” Journal of Internal Medicine. Vol. 262, no. 2, pp. 208–214, 2007.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
M. Mousain-Bosc, M. Roche, A. Polge, D. Pradal-Prat, J. Rapin and J.-P. Bali, “Improvement of neurobehavioral disorders in children supplemented with magnesium-vitamin B6. I. Attention deficit hyperactivity disorders ”, Magnesium Research, vol. 19, no. 1, pp. 46–52, 2006.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Nechifor M. Magnesium and zinc involvement in tobacco addiction. Journal of Addiction Research & Therapy. 2012;(supplement 2):1–5. doi: 10.4172/2155-6105.S2-005
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Mihai Nechifor, Dan Chelarescu, Ioan Mândreci, Nicoleta Cartas Department of Pharmacology, University of Medicine and Pharmacy Gr. T. Popa Iasi, Universitatii 16, Iasi 700115, Romania; Department of Biophysics, University of Medicine and Pharmacy Gr. T. Popa Iasi; Socola Psychiatric Hospital, Iasi, Romania
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Mataix, (ed): Tablas de composición de alimentos. Universidad de Granada, 1993.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Magnesium. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes of Health (NIH).
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .