Wat eten bij diarree: Welke voedingsmiddelen moet je nemen?

We hebben allemaal wel eens last van diarree. Normaalgesproken is het voldoende om een paar dagen goed te letten op wat je eet. Het menu dat wordt aangeraden bij diarree staat bekend als een zacht dieet, dat voornamelijk bestaat uit zacht en licht verteerbaar voedsel. Het beste is ook om voedingsmiddelen te eten die het vocht uit de ontlasting opnemen.

Diarree is een darmaandoening die ervoor zorgt dat je vaak naar de wc moet en last hebt van vloeibare ontlasting. Soms houdt het verband met andere symptomen, zoals een opgezette buik of braken. Het volgen van een streng dieet helpt om diarree te stoppen. In dit artikel bieden we je praktische voedingstips om deze vervelende aandoening te bestrijden.

Belangrijk om te weten

  • Iedereen heeft wel eens last van diarree. Soms is het echter een symptoom van een dieper liggende ziekte of aandoening, zoals het prikkelbare darmsyndroom. Om diarree te bestrijden is het belangrijk dat je let op wat je eet.
  • Het diarreemenu staat bekend als een zacht dieet, dat voornamelijk bestaat uit zacht en licht verteerbaar voedsel. De eerste dag is het gebruikelijk om alleen vloeistoffen te drinken. De rest van de behandeling zal bestaan ​​uit een dieet met weinig vet, zuivelproducten en onoplosbare vezels. Yoghurt is wel toegestaan.
  • Bepaalde supplementen, zoals probiotica en prebiotica, kunnen de behandeling van diarree ondersteunen. Probiotica dragen levende micro-organismen bij aan de door diarree beschadigde darmflora. Prebiotica ondersteunen op hun beurt de darmmicrobiota.

Alles wat je moet weten over voeding bij diarree

Buikgriep komt meestal door een virus. Soms kan diarree echter een symptoom zijn van dieper liggende aandoeningen zoals het prikkelbare darmsyndroom. Er is dan sprake van chronische diarree, die meer dan twee weken duurt. Diarree wordt meestal veroorzaakt door een infectie van de darmen, veroorzaakt door bijvoorbeeld bacteriën of bedorven voedsel. Hieronder laten we zien wat je het beste kunt eten en drinken als je last hebt van diarree.

toiletpapier
Iedereen heeft wel eens last van diarree. (Bron: Mironova: 125569719/ 123rf.com)

Wat moet je eten bij diarree?

Er zijn nog geen sluitende onderzoeken die het verband tussen het volgen van een zacht dieet en een verbetering van diarreesymptomen volledig ondersteunen. Van sommige proefpersonen verbeterden de klachten echter na de inname van probiotica, vooral als de diarree werd veroorzaakt door antibiotica (1).

De vraag is, kun je alles eten als je last hebt van diarree (2, 3, 4)?

  • De eerste dag dat je diarree hebt is het het beste om alleen vloeistoffen te drinken, zoals farmaceutische serums, soepen of thee zoals kamille-, linde- of pennyroyal thee.
  • Eet zes kleine maaltijden per dag. Eet langzaam en kauw goed. Neem tenminste een half uur rust na de lunch en het diner.
  • Vermijd laxerend voedsel, zoals citrusvruchten, pruimen, koffie en zoetstoffen.
  • Zeer pittige gerechten zijn een no-go zolang je last hebt van diarree. Zout kun je wel gebruiken, maar met mate.
  • Eet geen bewerkte, vette, gefrituurde of suikerrijke voedingsmiddelen.
  • Rauwe, groene bladgroenten kunnen de symptomen verergeren door overmatige gasvorming te produceren. Je kunt beter gekookte groenten eten.
  • Vermijd zuivelproducten. In sommige gevallen kan diarree een (tijdelijke) lactose-intolerantie veroorzaken. Yoghurt kun je in principe wel eten, maar let goed op hoe je lichaam hier op reageert.
  • Eet voedsel dat het vocht uit je ontlasting opneemt, zoals gekookte rijst, aardappelen en wortelen. Banaan, appel en kweepeer worden ook aanbevolen, hoewel de eerste dagen met mate.
  • Vermijd onoplosbare vezels. Deze kunnen de situatie verergeren.

Wat moet je drinken bij diarree?

Als je last hebt van diarree kan je lichaam veel vocht verliezen. Het is daarom raadzaam om voldoende vocht binnen te krijgen door bijvoorbeeld bouillon, kruidenthee en vruchtensap te drinken. Appelsap wordt afgeraden, aangezien het de symptomen kan verergeren. Hoewel het belangrijk is om voldoende water binnen te krijgen, bevat water niet de zouten en elektrolyten die je lichaam verliest door diarree (3).

Alkalische limonade is een goede optie om te rehydrateren. Voeg het sap van een halve citroen, twee eetlepels suiker, een halve theelepel zout en een halve theelepel baking soda toe aan een liter water. Vermijd frisdranken en isotone dranken. Deze bevatten suikers en zoetstoffen, twee ingrediënten die je lichaam juist niet nodig heeft als je last hebt van diarree. Drink geen aftreksels of erg hete bouillons, omdat dit de stoelgang alleen maar meer versnelt (4).

limonade om te hydrateren
Als je last hebt van diarree kan je lichaam veel vocht verliezen. Het is daarom raadzaam om voldoende vocht binnen te krijgen door bijvoorbeeld bouillon, kruidenthee en vruchtensap te drinken. (Bron: Carson: 36472547/ 123rf.com)

Hoe begin je weer alles eten na het volgen van een diareemenu?

Zodra de symptomen van diarree beginnen, moet je met een crashdieet beginnen. Als je verbetering opmerkt, kun je langzamerhand weer de voedingsmiddelen introduceren die je niet meer at en het voedsel dat de symptomen verergert uit het dieet weglaten. Hieronder laten we je zien hoe je stap voor stap terugkeert naar een normaal dieet (4):

  1. Herintroduceer fruit, zoals rijpe bananen, kweepeer, peren en appels zonder schil.
  2. Voeg geleidelijk weer meer groenten en fruit toe aan je dieet. Alleen in de laatste fase van het diarreedieet mag je verse groenten consumeren.
  3. Introduceer beetje bij beetje zuivelproducten: Eerst yoghurt, dan verse kaas en magere melk en ten slotte volle melk en vla.
  4. Haal peulvruchten door de keukenmachine. Consumeer ze alleen als je ze goed geplet tolereert.
  5. Eet vlees en vis gekookt, gebakken of gegrild.
  6. Eet eieren, gekookt of in een omelet, het liefst met olijfolie.

Wat moet je eten bij het ontbijt bij diarree?

Voor het ontbijt kun je magere yoghurt of kefir gebruiken. Probeer tussen de twee en vier lepels per dag in te nemen, als je merkt dat de diarree niet erger wordt. Kies probiotische producten die melkzuurbacteriën bevatten, zoals Lactobacillus Casei. Combineer de yoghurt met volkorengranen, (het liefst rauwe) kweepeer of volkorenbrood met vleeswaren zoals kalkoen, kip of gekookte ham (4).

De perfecte lunch bij diarree

Als je aan de dunne bent, kan dit een aantal dagen veel invloed hebben op wat je kunt eten. Dat betekent echter niet dat je geen variatie in je voeding kunt aanbrengen, vooral bij de hoofdmaaltijden. Hieronder geven we je enkele heerlijke tips voor lunches in het diarreemenu (5):

  • Consommé van groente met mager vlees zoals kalkoen of kip met fruit of magere yoghurt toe.
  • Rijst met gestoomde of gegrilde heek of kabeljauw, wortelen en gekookte aardappelen. Als toetje een rijpe banaan.
  • Wortelsoep, gebakken kabeljauw en toast, met als toetje een bakje fruit.
Consommé om te hydrateren
Een goed idee voor een lunch als je diarree hebt is rijst met gestoomde of gegrilde heek of kabeljauw, wortelen en gekookte aardappelen, met als toetje een rijpe banaan. (Bron: Alexander: 86940812/ 123rf.com)

Voorbeelden van avondmaaltijden bij diarree

Als tussendoortje kun je voor geraspte appel kiezen. Het is rijk aan pectine, een onoplosbare vezel met een samentrekkend effect. Je kunt ook een rijpe banaan of magere yoghurt eten. Het belangrijkste is om de voedselinname te verdelen over 5 of 6 maaltijden per dag.

Wat kun je eten bij het avondeten? Hieronder geven we je enkele inspirerende ideeën(5):

  • Courgettesoep, gebakken brasem, gebakken aardappelen, brood en als toetje een bakje fruit.
  • Gegrilde kipfilet, spaghetti, toast en fruit.
  • Pompoensoep, gegrilde roze koningsklip, gekookte aardappelen, brood en fruit.
  • Gebraden kalkoen, rijst, toast en fruit.

Wat eten bij diarree: Welke supplementen worden aanbevolen?

Iedereen heeft wel eens last van diarree. Er zijn echter mensen die vaker dan gemiddeld aan deze aandoening lijden, zoals coeliakiepatiënten of mensen met een spastische darm. Van sommige supplementen, zoals het liposomale curcuminesupplement van Sundt, is aangetoond dat ze een effectieve ontstekingsremmer en effectief bij de behandeling van een spastische darm zijn (6).

Probiotische supplementen

Probiotische supplementen kunnen helpen bij het bestrijden van diarree, vooral bij diarree die wordt veroorzaakt door antibiotica. Er zijn ook onderzoeken die een verband tonen tussen de inname van supplementen en probiotische voedingsmiddelen enerzijds en een verbetering van symptomen bij een lactose-intolerantie anderzijds, zoals diarree (1, 7, 8).

Er zijn veel probiotische supplementen op de markt. Hoe weet je welke soorten probiotica het meest geschikt zijn bij de behandeling van diarree?

  • Bifidobacterium Lactis. Herstelt de darmflora en verlicht zowel diarree als obstipatie (9).
  • Lactobacillus Rhamnosus. Vermindert de kans op maag- en darmklachten. Voorkomt en bestrijdt acute infectieuze diarree en diarree die wordt veroorzaakt door antibiotica (10).
  • Saccharomyces cerevisiae of biergist. Een schimmel die de verspreiding van ziekteverwekkers remt. Bovendien verlicht het diarreesymptomen bij volwassenen en kinderen (11).
  • Lactobacillus Plantarum. Wordt gebruikt voor de behandeling van het prikkelbare darmsyndroom en de bijbehorende symptomen zoals diarree (10).
paar genieten op het strand
Voor het ontbijt kun je magere yoghurt of kefir gebruiken. Probeer tussen de twee en vier lepels per dag in te nemen, als je merkt dat de diarree niet erger wordt. (Bron: Gstockstudio: 43777912/ 123rf.com)

Prebiotica voor de behandeling van diarree

Als je last hebt van diarree die veroorzaakt wordt door antibiotica, adviseren artsen vaak om probiotica en prebiotica samen te nemen. De prebiotica dienen als voeding voor de nuttige bacteriën die zich vermenigvuldigen in de darmen, waardoor de werking van het probioticum wordt bevorderd. De meest voorkomende prebiotica zijn fructo-oligosachariden, inuline en lactulose (12).


Onze conclusie

Iedereen heeft wel eens last van diarree. Normaal gesproken verdwijnt het weer binnen een paar dagen. Als je snel van diarree af wilt, is het belangrijk om goed te letten op wat je eet. In dit artikel hebben we je laten zien welke voedingsmiddelen je moet vermijden en welke je juist in je dieet moet opnemen. Ook lees je welke supplementen als aanvulling zouden kunnen helpen.

Vond je ons artikel over eten bij diarree interessant? Deel hem dan op social media. Of laat hieronder je reactie achter met daarin je vraag of mening.

Referenties(12)

  1. Fàbregas Escurriola M. La diarrea, la dieta y los probióticos [Internet]. AMF Actualización en Medicina de Familia; 2020 [cited 4 December 2020].
  2. Qué debes comer cuando tienes diarrea [Internet]. Medicalnewstoday.com. 2019 [cited 4 December 2020].
  3. Diarrea – Diagnóstico y tratamiento – Mayo Clinic [Internet]. Mayoclinic.org. 2020 [cited 4 December 2020].
  4. Rivera Irigoín R. RECOMENDACIONES DIETÉTICO-NUTRICIONALES EN LA DIARREA AGUDA [Internet]. FEAD Fundación Española del Aparato Digestivo; 2020 [cited 5 December 2020].
  5. Rivera Torres A, Morán Fagúndez L. Sociedad Andaluza de Nutrición Clínica y Dietética [Internet]. Sancyd.com. 2010 [cited 5 December 2020].
  6. Shehzad, A., Rehman, G. and Lee, Y.S. (2013), Curcumin in inflammatory diseases. BioFactors, 39: 69-77. [cited 8 December 2020].
  7. Goldenberg JZ, Lytvyn L, Steurich J, Parkin P, Mahant S, Johnston BC. Probiotics for the prevention of pediatric antibiotic-associated diarrhea. Cochrane Database Syst Rev. 2015;(12):CD004827 [cited 8 December 2020].
  8. Oak SJ, Jha R. The effects of probiotics in lactose intolerance: A systematic review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(11):1675–83. [cited 8 December 2020].
  9. Bifidobacterias: MedlinePlus suplementos [Internet]. Medlineplus.gov. 2020 [cited 8 December 2020].
  10. Lactobacilo: MedlinePlus suplementos [Internet]. Medlineplus.gov. 2020 [cited 8 December 2020].
  11. Dos Santos Martins, Flaviano, Ferreira Barbosa, Flávio Henrique, Penna, Francisco José, Rosa, Carlos Augusto, Drummond Nardi, Regina Maria, Neves, Maria José, Nicoli, Jacques Robert, Estudo do potencial probiótico de linhagens de saccharomycescerevisiae através de testes in vitro. Revista de Biologia e Ciências da Terra [Internet]. 2005;5(2):0. [cited 8 December 2020].
  12. Pavón Belinchón P, Guillán Pavón B. Alimentos funcionales. Papel de los prebióticos en nutrición pediátrica [Internet]. Analesdepediatria.org. 2005 [cited 8 December 2020].
Vorige Wat is collageen en waar is het goed voor? Volgende Wanneer moet je magnesium innemen? De juiste dosis en voorzorgsmaatregelen
Wetenschappelijk artikel
Fàbregas Escurriola M. La diarrea, la dieta y los probióticos [Internet]. AMF Actualización en Medicina de Familia; 2020 [cited 4 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Qué debes comer cuando tienes diarrea [Internet]. Medicalnewstoday.com. 2019 [cited 4 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Diarrea – Diagnóstico y tratamiento – Mayo Clinic [Internet]. Mayoclinic.org. 2020 [cited 4 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Rivera Irigoín R. RECOMENDACIONES DIETÉTICO-NUTRICIONALES EN LA DIARREA AGUDA [Internet]. FEAD Fundación Española del Aparato Digestivo; 2020 [cited 5 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Rivera Torres A, Morán Fagúndez L. Sociedad Andaluza de Nutrición Clínica y Dietética [Internet]. Sancyd.com. 2010 [cited 5 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Shehzad, A., Rehman, G. and Lee, Y.S. (2013), Curcumin in inflammatory diseases. BioFactors, 39: 69-77. [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Goldenberg JZ, Lytvyn L, Steurich J, Parkin P, Mahant S, Johnston BC. Probiotics for the prevention of pediatric antibiotic-associated diarrhea. Cochrane Database Syst Rev. 2015;(12):CD004827 [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Oak SJ, Jha R. The effects of probiotics in lactose intolerance: A systematic review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(11):1675–83. [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Bifidobacterias: MedlinePlus suplementos [Internet]. Medlineplus.gov. 2020 [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Lactobacilo: MedlinePlus suplementos [Internet]. Medlineplus.gov. 2020 [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Dos Santos Martins, Flaviano, Ferreira Barbosa, Flávio Henrique, Penna, Francisco José, Rosa, Carlos Augusto, Drummond Nardi, Regina Maria, Neves, Maria José, Nicoli, Jacques Robert, Estudo do potencial probiótico de linhagens de saccharomycescerevisiae através de testes in vitro. Revista de Biologia e Ciências da Terra [Internet]. 2005;5(2):0. [cited 8 December 2020].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Pavón Belinchón P, Guillán Pavón B. Alimentos funcionales. Papel de los prebióticos en nutrición pediátrica [Internet]. Analesdepediatria.org. 2005 [cited 8 December 2020].
Ga naar bron