Waar is magnesium goed voor?

Magnesium is een essentieel mineraal voor het menselijk lichaam, omdat het betrokken is bij de normale werking van de organen en cellen. Wist je eigenlijk al dat het het vierde meest voorkomende mineraal in ons lichaam is? Meer dan 600 enzymen hebben magnesium als activator nodig. Het mineraal speelt bovendien een fundamentele rol bij de synthese van RNA en DNA (1).

Magnesium zit in veel voedingsmiddelen. Toch helpen onze eetgewoonten van de afgelopen decennia ons niet om de inname van deze voedingsstof voldoende op peil te houden. Het goede nieuws is dat er tegenwoordig lipomale magnesiumsupplementen zijn, ken je die al? In dit artikel onthullen we alle geheimen en voordelen van dit belangrijke mineraal. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Belangrijk om te weten

  • In dit artikel bespreken we het belang van magnesium voor het menselijk lichaam. Magnesium is een essentiële voedingsstof die het lichaam nodig heeft maar niet zelf produceert. Een tekort kan leiden tot onder andere hartritmestoornissen en depressie.
  • Voedingssupplementen helpen als je niet voldoende binnenkrijgt van een voedingsstof zoals magnesium.

Alles wat je moet weten over magnesium

Magnesium (Mg) komt voor in veel voedingsmiddelen. Als je huidige levensstijl het echter niet toelaat om voldoende magnesium via je voeding binnen te krijgen, bieden voedingssupplementen de kans je voeding aan te vullen met de nodige hoeveelheid magnesium. Er zijn heel veel verschillende soorten voedingssupplementen met magnesium op de markt. In dit artikel helpen we je het supplement te vinden dat het beste bij je past.

meisje doet yoga-sessie
Magnesium is nodig voor de botvorming. Bovendien speelt het een sleutelrol voor de vorming van celmembranen en chromosomen. (Bron: Yoga: IVf7hm88zxY/ Unsplash.com)

Wat doet magnesium voor je lichaam?

Magnesium is veel belangrijker dan het lijkt, aangezien dit essentiële mineraal een cofactor is voor talloze enzymen. Magnesium vervult onder meer de volgende functies:

  • Reguleert de functie van het zenuwstelsel en de spieren.
  • Helpt bij de synthese van eiwitten.
  • Is betrokken bij het energiemetabolisme en helpt de bloedsuikerspiegel op een gezond niveau te houden.
  • Reguleert de bloeddruk.
  • Is nodig voor de vorming van de botten. Bovendien speelt het een sleutelrol voor de vorming van celmembranen en chromosomen (2).

Wat is magnesium precies en hoeveel heb je nodig?

Magnesium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Het is belangrijk voor de werking van het immuunsysteem en veel andere processen in het menselijk lichaam, waaronder de bloedsuikerspiegel, bloeddruk, eiwit- en botvorming en regulering van de spier- en zenuwfunctie. Hoeveel magnesium je dagelijks nodig hebt? Je ontdekt het in de volgende tabel (3):

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Magnesium

LevensfaseLeeftijdVrouwen (mg/dag)Mannen  (mg/dag)
Baby0-6 maanden30 (ADH*)30 (ADH)
Baby7-12 maanden75 (ADH)75 (ADH)
Kind1-3 jaar8080
Kind4-8 jaar130130
Kind9-13 jaar240240
Tiener14-18 jaar360410
Volwassene19-30 jaar310400
Volwassene31 jaar of ouder320420
Zwangerschap18 jaar of ouder400
Zwangerschap19-30 jaar350
Zwangerschap31 jaar of ouder360
Borstvoeding18 jaar of jonger360
Borstvoeding19-30 jaar310
Borstvoeding31 jaar of ouder320

*(ADH) Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Magnesium is bovendien betrokken bij de regulatie van de calcium-, kalium- en natriumhomeostase en een ​​essentiële elektrolyt voor het menselijk lichaam. Een elektrolyt is een mineraal dat een elektrische lading draagt ​​en aanwezig is in bloed en andere lichaamsvloeistoffen. Het meeste magnesium zit echter in onze botten, niet in het bloed. Toch hebben we het nodig voor de vorming van onze spieren, botten, tanden en zenuwen.

Waar zit magnesium in?

Magnesium komt van nature voor in groene bladgroenten. Ook zit het in veel verschillende voedingsmiddelen, meestal van plantaardige oorsprong, zoals je ziet in de volgende tabel (4):

VoedingsmiddelMg per 100 gram
Zonnebloemzaden387
Gepelde hazelnoot en amandelen258
Sojabonen240
Kikkererwten en witte bonen160
Volkoren granen147
Inktvisringen en soortgelijke139
Chocolade 100

Medisch onderzoek bevestigt dat bijna tweederde van de bevolking in de westerse samenleving de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium niet binnenkrijgt. Een tekort aan magnesium kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen (5).

Wat zijn de gevolgen van een magnesiumtekort?

Voor een goede werking van het menselijk lichaam is het essentieel om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium binnen te krijgen. Als het niet lukt om voldoende magnesium via je voeding te consumeren, kan een supplement je helpen de gevolgen van magnesiumtekort te voorkomen. Hieronder laten we je zien wat de gevolgen van een magnesiumtekort zijn (5):

  • Metaboolsyndroom. Dit is een verzameling van klachten rondom de stofwisseling, zoals obesitas, diabetes en hypertensie. De klachten kunnen leiden tot een beroerte, diabetes of hartaandoeningen.
  • Suikerziekte. Bij diabetes type 2 kan een magnesiumtekort zorgen voor een snellere afname van de nierfunctie (5), (7).
  • Astma. Experimenteel onderzoek toont aan dat magnesiumsulfaat helpt astmasymptomen te bestrijden (5).
  • Hoofdpijn en migraine. Onderzoek toont aan dat orale magnesiumsuppletie de frequentie, duur en intensiteit van migraine met 41% vermindert (5), (6).
  • Hyperlipidemie. Oftewel, bloed met een verhoogd gehalte aan cholesterol en-of triglyceriden. Dit verwijst naar de toename van vet in het bloed, wat kan leiden tot een verhoging van het cholesterolgehalte.
  • Nierstenen. Hoewel er meer onderzoek nodig is naar dit effect, toont huidig onderzoek aan dat magnesium het risico op nierstenen verlaagt (7), (10).
  • Depressie. Systematisch onderzoek over de relatie tussen depressie en magnesium suggereert dat magnesiumsupplementen depressie helpt te voorkomen en nuttig kan zijn als aanvullende therapie (5), (8).
  • Hartritmestoornissen. Magnesium wordt beschouwd als een veilige en effectieve behandeling in situaties van acuut atriumfibrilleren (5), (9). Het is ook aangetoond dat het de goede werking van de bloedvaten en het hart ondersteunt.
  • Oogaandoening. Suppletie met magnesium kan van therapeutische waarde zijn bij het voorkomen en de progressie van cataract dat verband houdt met een magnesiumtekort.
walnoten op groene achtergrond
Magnesium komt van nature voor in groene bladgroenten. Ook zit het in veel voedingsmiddelen, meestal van plantaardige oorsprong. (Bron: Winkler: GVSoYw28A8k/ Unsplash.com)

Helpt magnesium je te stoppen met roken?

Als je wilt stoppen met roken is magnesium waarschijnlijk niet het eerste hulpmiddel waar je aan denkt. Toch is het antwoord op deze vraag ‘ja’. Magnesium helpt inderdaad om te stoppen met roken. Houd er rekening mee dat de kans op een tabaksverslaving groter is als je last hebt van stress. Dit kan namelijk een oorzaak zijn van een magnesiumtekort.

Klinisch onderzoek (11) toont aan dat de toediening van magnesium gedurende vier weken aan volwassenen die veel roken, een significante afname van het aantal sigaretten per dag bewerkstelligde. Suppletie met magnesium kan dus nuttig zijn als aanvullende therapie bij het stoppen met roken.

Helpen magnesiumsupplementen een tekort te voorkomen en wat zijn de beste supplementen?

Als je last hebt van een magnesiumtekort, kan een supplement je helpen de symptomen te bestrijden. Een van de meest effectieve manieren om je magnesiumwaardes op peil te houden is door een gezond dieet te combineren met een magnesiumsupplement (12).

Er zijn veel verschillende soorten magnesiumsupplementen op de markt. In dit artikel focussen we ons op de lipsomale formules, een medische revolutie die de opname van voedingsstoffen en mineralen optimaliseert. Sundt is het merk dat je helpt je behoeften aan magnesium een ​​boost te geven.

Hoe verbeteren liposomale formules de magnesiumopname?

Een van de belangrijkste kenmerken van de liposomale formules die door Sundt worden verkocht, is de hoge biologische beschikbaarheid van de supplementen. De biologische beschikbaarheid staat voor het aandeel voedingsstoffen dat het lichaam bereikt, klaar om te handelen. Over het algemeen geldt, hoe beter de opname, hoe hoger de biologische beschikbaarheid. Hieronder vind je de voordelen van liposomale formules:

  • Ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Medisch onderzoek toont aan dat liposomale formuleringen toegepast kunnen worden ter bescherming van stoffen zoals medicijnen, maar ook voedingsstoffen en vitale stoffen zoals magnesium.
  • Op basis van liposomen. De farmaceutische industrie gebruikt liposomen al decennia lang om de opname van actieve ingrediënten te verkrijgen, een proces dat ‘drug targeting’ wordt genoemd.
  • Hoge biologische beschikbaarheid. Onderzoeken binnen het veld van geneeskunde en voedingswetenschap bevestigen dat liposomen de biologische beschikbaarheid tot wel 30 keer verhogen!
  • Betere prestaties. Door de biologische beschikbaarheid van supplementen te verbeteren, leveren ze de voedingsstoffen beter. Dit maakt de prijs-kwaliteitverhouding van dit soort producten zeer goed.
  • Optimaal transport naar de bloedbaan, aangezien de werkzame stoffen snel en in aanzienlijk grotere mate in het bloed terechtkomen dan bij klassieke formules. Het is bijvoorbeeld aangetoond dat liposomale vitamine C-supplementen de reserves van deze vitamine een stuk efficiënter aanvullen dan niet-liposomale formules (13).
chocolade met noten op roze achtergrond
Magnesium is een essentieel mineraal voor het menselijk lichaam, omdat het betrokken is bij de normale werking van de organen en cellen. (Bron: Foodism360: axDXGOF_lJY/ Unsplash.com)

Conclusie

Liposomale voedingssupplementen zijn relatief nieuw op de markt. Toch hebben ze al bewezen effectief te zijn bij het transporteren van actieve stoffen naar de bloedbaan. Een liposomaal voedingssupplement transporteert gemakkelijker vitamines, mineralen en micronutriënten. Dat geldt dus ook voor liposomale magnesiumsupplementen.

Sundt is het enige merk in Nederland dat hoogwaardige ingrediënten combineert met een unieke liposomale formule. Om het magnesiumsupplement nog effectiever te maken, voegt Sundt zink, selenium, chroom en taurine toe aan het preparaat. Het product bevat bovendien geen suiker en gluten en is volledig veganistisch. Je zult er van houden!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder je reactie achter, we beantwoorden we je vraag graag. Of deel dit artikel op social media zodat je vrienden en familie ook kunnen genieten van Sundt-supplementen.

Referenties (13)

1. Mohammed S. Razzaque. Magnesium: Are We Consuming Enough? Nutrients. 2018 Dec; 10(12) Verkrijgbaar op:
Source

2. Rude RK, Shils ME. Magnesium. In: Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 10th ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2006:223-247. Verkrijgbaar op:
Source

3. Institute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride external link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.Verkrijgbaar op:
Source

4. J Mataix, (ed): Tablas de composición de alimentos. Universidad de Granada, 1993. Verkrijgbaar op:
Source

5. The Importance of Magnesium in Clinical Healthcare. Gerry K. and Stephen J. Genuis. Verkrijgbaar op:
Source

6. Peikert A., Wilimzig C., Köhne-Volland R. Prophylaxis of migraine with oral magnesium: results from a prospective, multi-center, placebo-controlled and double-blind randomized study. Cephalalgia. 1996;16(4):257–263. doi: 10.1046/j.1468-2982.1996.1604257.x. [PubMed]
Source

7. Pham P.-C. T., Pham P.-M. T., Pham P.-A. T., et al. Lower serum magnesium levels are associated with more rapid decline of renal function in patients with diabetes mellitus type 2. Clinical Nephrology. 2005;63(6):429–436. doi: 10.5414/CNP63429. [PubMed]
Source

8. Derom M.-L., Sayón-Orea C., Martínez-Ortega J. M., Martínez-González M. A. Magnesium and depression: a systematic review. Nutritional Neuroscience. 2013;16(5):191–206. doi: 10.1179/1476830512y.0000000044.
Source

9. Onalan O., Crystal E., Daoulah A., Lau C., Crystal A., Lashevsky I. Meta-analysis of magnesium therapy for the acute management of rapid atrial fibrillation. The American Journal of Cardiology. 2007;99(12):1726–1732. doi: 10.1016/j.amjcard.2007.01.057.
Source

10. Ettinger B., Pak C. Y. C., Citron J. T., Thomas C., Adams-Huet B., Vangessel A. Potassium-magnesium citrate is an effective prophylaxis against recurrent calcium oxalate nephrolithiasis. Journal of Urology. 1997;158(6):2069–2073. doi: 10.1016/S0022-5347(01)68155-2.
Source

11. Nechifor M. Magnesium and zinc involvement in tobacco addiction. Journal of Addiction Research & Therapy. 2012;(supplement 2):1–5. doi: 10.4172/2155-6105.S2-005. Verkrijgbaar op:
Source

12. Magnesium in Prevention and Therapy by Uwe Gröber,Joachim Schmidt and Klaus Kisters. Academy of Micronutrient Medicine, Essen 45130, Germany; Department of Internal Medicine I, St. Anna-Hospital, Herne 44649, Germany. Verkrijgbaar op:
Source

13. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787 Verkrijgbaar op:
Source

WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Mohammed S. Razzaque. Magnesium: Are We Consuming Enough? Nutrients. 2018 Dec; 10(12) Verkrijgbaar op:
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Rude RK, Shils ME. Magnesium. In: Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 10th ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2006:223-247. Verkrijgbaar op:
Go to source
OFFICIËLE WEBSITE
Institute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride external link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.Verkrijgbaar op:
Go to source
OFFICIEEL DOCUMENT
J Mataix, (ed): Tablas de composición de alimentos. Universidad de Granada, 1993. Verkrijgbaar op:
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
The Importance of Magnesium in Clinical Healthcare. Gerry K. and Stephen J. Genuis. Verkrijgbaar op:
Go to source
ONDERZOEK
Peikert A., Wilimzig C., Köhne-Volland R. Prophylaxis of migraine with oral magnesium: results from a prospective, multi-center, placebo-controlled and double-blind randomized study. Cephalalgia. 1996;16(4):257–263. doi: 10.1046/j.1468-2982.1996.1604257.x. [PubMed]
Go to source
ONDERZOEK
Pham P.-C. T., Pham P.-M. T., Pham P.-A. T., et al. Lower serum magnesium levels are associated with more rapid decline of renal function in patients with diabetes mellitus type 2. Clinical Nephrology. 2005;63(6):429–436. doi: 10.5414/CNP63429. [PubMed]
Go to source
SYSTEMATISCHE HERZIENING
Derom M.-L., Sayón-Orea C., Martínez-Ortega J. M., Martínez-González M. A. Magnesium and depression: a systematic review. Nutritional Neuroscience. 2013;16(5):191–206. doi: 10.1179/1476830512y.0000000044.
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Onalan O., Crystal E., Daoulah A., Lau C., Crystal A., Lashevsky I. Meta-analysis of magnesium therapy for the acute management of rapid atrial fibrillation. The American Journal of Cardiology. 2007;99(12):1726–1732. doi: 10.1016/j.amjcard.2007.01.057.
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Ettinger B., Pak C. Y. C., Citron J. T., Thomas C., Adams-Huet B., Vangessel A. Potassium-magnesium citrate is an effective prophylaxis against recurrent calcium oxalate nephrolithiasis. Journal of Urology. 1997;158(6):2069–2073. doi: 10.1016/S0022-5347(01)68155-2.
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Nechifor M. Magnesium and zinc involvement in tobacco addiction. Journal of Addiction Research & Therapy. 2012;(supplement 2):1–5. doi: 10.4172/2155-6105.S2-005. Verkrijgbaar op:
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Magnesium in Prevention and Therapy by Uwe Gröber,Joachim Schmidt and Klaus Kisters. Academy of Micronutrient Medicine, Essen 45130, Germany; Department of Internal Medicine I, St. Anna-Hospital, Herne 44649, Germany. Verkrijgbaar op:
Go to source
WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787 Verkrijgbaar op:
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .