Vitamines: Waar zijn vitaminen goed voor?

Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Zonder hen zal je lichaam niet in staat zijn om de balans te behouden die nodig is om gezond te blijven. Zo regelen vitamines het behoud van ons welzijn, de activering van het afweersysteem en de gezondheid van het bottenstelsel.

In dit artikel gaan we in op deze en andere belangrijke functies van vitamines. Wist je bijvoorbeeld al dat vitamine D nodig is om sterke botten te houden? En ken je het belang van vitamine A voor je huid? Na het lezen van dit artikel ben je een expert in vitamines. Mis hem dus niet!

Belangrijk om te weten

  • Vitamines vervullen allerlei functies in het lichaam. Ze houden je afweer sterk, ondersteunen je lichaam om energie uit voedsel te halen en beschermen je organen tegen stress en andere schadelijke factoren.
  • Als je niet genoeg vitamines binnenkrijgt, kunnen deze belangrijke functies niet correct worden uitgevoerd en zal je gezondheid hieronder lijden.
  • Het is raadzaam om voldoende van de noodzakelijke vitamines binnen te krijgen via een uitgebalanceerd voedingspatroon. Als je die mogelijkheid niet hebt, vind je de oplossing in voedingssupplementen zoals de liposomale multivitaminen van Sundt.

Alles wat je moet weten over de functies van vitamines

Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen met regulerende en activerende functies voor het menselijke lichaam. Dat betekent dat ze verschillende chemische reacties veroorzaken die nodig zijn om het lichaam te laten functioneren. Wil je weten wat de functies van de verschillende vitaminen zijn? Je ontdekt het in de tabel hieronder (1, 2):

VitamineFunctie
AZicht. Nodig om de goede werking van de ogen te behouden.
Antioxidant. Beschermt het lichaam tegen vroegtijdige veroudering.
Barrière. Houdt de huid in goede conditie.
Afweer. Nodig om infecties te bestrijden.
B1, B2, B3, B5, B6, B7Stofwisseling. Nodig voor de productie van energie, cellen en hormonen.
Hersenen. Onderhoudt de gezondheid van het zenuwstelsel.
Barrière. Bescherming van de huid en bloedvaten.
Groei. Bevordert de groei van cellen.
B9 (foliumzuur)Groei. Ondersteunt de ontwikkeling van het lichaam.
Hersenen.
Beschermt het welzijn van neuronen.
B12Groei. Heeft een sleutelrol bij de ontwikkeling en creatie van nieuwe cellen.
Hersenen. Behoudt de gezondheid van de hersenen en het zenuwweefsel.
Stofwisseling. Nodig om energie te creëren.
CAntioxidant. Gaat de werking van vrije radicalen en vroegtijdige veroudering tegen.
Afweer. Helpt bij de productie van collageen, een eiwit dat nodig is voor het behoud van de huid en de bloedvaten.
Defensief. Beschermt het lichaam tegen infecties.
Stofwisseling. Maakt het mogelijk om voedingsstoffen uit voeding te halen.
DStofwisseling. Maakt de opname van calcium mogelijk.
Defensief. Houdt het immuunsysteem alert.
Groei. Helpt bij de ontwikkeling van de botten en de gewrichten.
EAntioxidant. Voorkomt schade door vrije radicalen.
Hersenen. Beschermt de hersencellen en helpt het zenuwstelsel om normaal te functioneren.
KDefensief. Reguleert de afweer van het lichaam.
Barrière. Bevordert dewondgenezing.
Stofwisseling. Helpt de botten sterk en het hart gezond te houden.
Antioxidant. Voorkomt vroegtijdige veroudering.

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A geeft je huid een frisse en jeugdige uitstraling. Bovendien helpt deze vitamine je om van binnen gezond te zijn, de gezondheid van je ogen te behouden en je afweer te versterken (3).

Om een vitamine A-tekort te voorkomen, moet je voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals orgaanvlees consumeren. Als je veganist bent, kun je het beste voor rood of oranje fruit en groenten zoals wortels kiezen. Deze voedingsmiddelen bevatten bètacaroteen, een molecuul dat door het lichaam wordt omgezet in vitamine A (4).

Waar zijn de vitamines uit de B-groep goed voor?

De B-vitamines zijn een brede groep voedingsstoffen die het menselijke lichaam helpen om voedingsstoffen uit de voeding op te nemen en te gebruiken voor het functioneren van het lichaam. Dankzij hen groeit het lichaam en blijft het gezond, van binnen en van buiten. Als je bijvoorbeeld van mooi haar wilt genieten of bloedarmoede wilt voorkomen, heb je vitamine B nodig (5).

Binnen deze groep zijn vooral de functies van vitamine B9 (foliumzuur) en vitamine B12 relevant. Deze voedingsstoffen zijn onder andere essentieel voor de ontwikkeling van ongeboren baby’s en voor het welzijn van onze hersenen (6).

Een uitgebalanceerd dieet dat rijk is aan verse producten zoals fruit, groenten en dierlijke producten, is je beste wapen om een ​​vitamine B-tekort te voorkomen. Onthoud echter dat vitamine B12 bijna uitsluitend wordt aangetroffen in producten van dierlijke oorsprong (4). Als je vegetariër of veganist bent en toch wilt profiteren van de voordelen van vitamine B12, vind je de oplossing in een supplement.

gelukkig paar eten
Vitaminen vervullen allerlei belangrijke functies in ons lichaam. (Bron: Mandic: 103722369/ 123rf.com)

Wat is het nut van vitamine C?

Vitamine C is een zeer effectieve antioxidant. Deze voedingsstof, ook wel ascorbinezuur genoemd, is een vitamine met anti aging-functies. De inname van de vitamine heeft niet alleen invloed op de structuur van je huid, het speelt ook een rol voor de gezondheid van de bloedvaten, aangezien het de ophoping van cholesterol en aderverkalking voorkomt (7, 8).

Welke voedingsmiddelen het rijkst zijn aan vitamine C? Denk aan citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen en mandarijnen. Tropisch fruit zoals acerola of camu-camu bevat echter nog meer antioxidanten (4).

Wat doet vitamine D voor je lichaam?

Een van de functies van vitamine D is het behoud van gezonde botten. Bovendien speelt deze voedingsstof een belangrijke rol voor het welzijn van je afweer (9).

Vitamine D komt onder andere voor in melk, eieren en vis. Je lichaam kan vitamine D ook zelf aanmaken, door je huid elke dag een paar minuten aan de zon bloot te stellen (4). Vergeet echter niet om zonnebrandcrème te gebruiken!

meisjes die yoga beoefenen
Als je niet genoeg vitamines binnenkrijgen, kunnen de belangrijke functies van de voedingsstoffen niet correct worden uitgevoerd en zal je gezondheid hieronder lijden. (Bron: Shaw: lzri5kler7y/ Unsplash.com)

Wat is de functie van vitamine E?

Ook vitamine E heeft antioxiderende functies die het menselijk lichaam beschermen tegen vroegtijdige veroudering. Bovendien beschermt de vitamine de neuronen en helpt het om op volwassen leeftijd een goed geheugen te behouden (10).

Vitamine E komt onder andere voor in noten, vis en zonnebloem-, olijf- en sojaolie (4).

Is vitamine K gezond?

Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling. Dat betekent dat deze voedingsstof overmatig bloeden tegengaat en helpt bij een goede wondgenezing. De vitamine zorgt tegelijkertijd voor sterke botten en houdt het afweersysteem alert voor elke schadelijke factor van buitenaf (11).

Groene bladgroenten, zoals bijvoorbeeld spinazie, zijn erg rijk aan vitamine K. Er is echter ook nog een speciale vorm van vitamine K met antioxiderende effecten: vitamine K2. De K2 zit vrijwel uitsluitend in gefermenteerde producten zoals miso, tempeh of kimchi (4).

gelukkige wandeling vrienden
Als je voeding niet voldoende vitamines bevat, loop je een verhoogd risico op een tekort. (Bron: Preez: mkjuozpy70i/ unsplash.com)

Hoe haal je zoveel mogelijk uit vitaminen?

Genieten van de functies van vitamines is gelukkig heel eenvoudig! Als je de volgende tips volgt, zul je geen problemen hebben om in je vitaminebehoeften te voorzien, zodat je zoveel mogelijk uit de krachtige werking van vitamines haalt (12):

  1. Eet gezond. Om zoveel mogelijk vitaminen binnen te krijgen, raden we je aan veel verse producten, mager vlees met weinig vet en volkoren producten in je voedingspatroon op te nemen. Het mediterrane dieet is een voorbeeld van een gezond en uitgebalanceerd dieet (13).
  2. Gebruik geen drugs, tabak of alcohol. In veel gevallen werken dit soort middelen de werking van vitamines tegen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
  3. Sport regelmatig, het liefst buiten. Zo help je je lichaam om voldoende vitamine D aan te maken door het bloot te stellen aan zonlicht.
  4. Als je veganist of vegetariër bent, overweeg dan om een supplement te gebruiken. Mensen die geen dierlijke producten consumeren, lopen vaak een verhoogd risico op een vitamine B12-tekort. Als jij in deze groep valt, bespreek dan met je huisarts de mogelijkheid om supplementen te gebruiken om dit te voorkomen.
  5. Zoek de juiste medische zorg. Als je een ziekte hebt of om een andere reden niet volledig gezond bent, zal het erg moeilijk zijn om je vitaminewaarden op peil te houden. Het is dan raadzaam om medisch advies te vragen aan je huisarts en de voorgeschreven behandelingen te volgen. Geloof ons, je gezondheid zal je dankbaar zijn!

Multivitaminen van Sundt: Geniet van de functies van liposomale vitamines

Schadelijke factoren zoals een stressvol leven en een ongezond voedingspatroon zorgen ervoor dat je vitaminewaarden snel afnemen. In deze gevallen kan een vitaminesupplement, zoals de liposomale multivitamine van Sundt, je helpen de balans te herstellen.

Het multivitamine-supplement van Sundt bevat een combinatie van vitamines die helpt om voedingstekorten te verlichten. Bovendien verbetert de liposomale formule de opname van de vitamines, zodat je er optimaal van kunt profiteren. Heb jij het al geprobeerd?

Onze conclusies

Vitamines hebben veel belangrijke functies voor het menselijk lichaam. Alle vitamines hebben hetzelfde doel: jou gezond houden. Om optimaal van de werking van vitamines te genieten is het belangrijk om er een gezonde levensstijl op na te houden. Je huid, botten, hersenen en afweer zullen je dankbaar zijn.

Als het niet lukt om voldoende vitamines uit je voeding te halen, hoef je je gelukkig niet meteen bij een tekort neer te leggen. Overleg in dat geval met je huisarts de mogelijkheid om een ​​voedingssupplement te gebruiken. Een product als Sundt Liposomale Multivitamine helpt je het meeste uit vitamines te halen.

We hopen je alles over de werking van vitamines te hebben verteld wat je wilde weten. Heb je toch nog vragen? Laat hieronder je reactie achter. Vond je ons artikel over vitamines interessant? Deel het bericht dan op social media met je vrienden en familie.

Referenties (13)

1. Chawla J, Kvarnberg D. Hydrosoluble vitamins. In: Handbook of Clinical Neurology. Elsevier B.V.; 2014. p. 891–914.
Source

2. Albahrani AA, Greaves RF. Fat-Soluble Vitamins: Clinical Indications and Current Challenges for Chromatographic Measurement. Clin Biochem Rev . 2016 Feb ;37(1):27–47.
Source

3. Chea EP, Milstein H. Vitamin A . StatPearls. StatPearls Publishing; 2020 .
Source

4. Departamento de Agricultura de Estados Unidos (USDA). FoodData Central . FoodData Central. 2019. p. fdc.nal.usda.gov.
Source

5. Lykstad J, Sharma S. Biochemistry, Water Soluble Vitamins . StatPearls. StatPearls Publishing; 2019
Source

6. Brito A, Hertrampf E, Olivares M, Gaitán D, Sánchez H, Allen LH, et al. Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Rev Med Chil . 2012 Nov ;140(11):1464–75.
Source

7. Chambial S, Dwivedi S, Shukla KK, John PJ, Sharma P. Vitamin C in disease prevention and cure: An overview. Vol. 28, Indian Journal of Clinical Biochemistry. Springer; 2013. p. 314–28.
Source

8. Moser M, Chun O. Vitamin C and Heart Health: A Review Based on Findings from Epidemiologic Studies. Int J Mol Sci . 2016 Aug 12 ;17(8):1328.
Source

9. Nair R, Maseeh A. Vitamin D: The sunshine vitamin . Vol. 3, Journal of Pharmacology and Pharmacotherapeutics. Wolters Kluwer — Medknow Publications; 2012. p. 118–26.
Source

10. Rizvi S, Raza ST, Ahmed F, Ahmad A, Abbas S, Mahdi F. The role of Vitamin E in human health and some diseases . Vol. 14, Sultan Qaboos University Medical Journal. Sultan Qaboos University; 2014 . p. e157.
Source

11. DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of Vitamin K . Vol. 2, Open Heart. BMJ Publishing Group; 2015. p. e000300
Source

12. Vitaminas: ¿Cuáles son los mejores suplementos del 2020?.
Source

13. Dieta mediterránea: ¿Qué es y cómo sacarle el mayor provecho
Source

Wetenschappelijk artikel
Chawla J, Kvarnberg D. Hydrosoluble vitamins. In: Handbook of Clinical Neurology. Elsevier B.V.; 2014. p. 891–914.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Albahrani AA, Greaves RF. Fat-Soluble Vitamins: Clinical Indications and Current Challenges for Chromatographic Measurement. Clin Biochem Rev . 2016 Feb ;37(1):27–47.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Chea EP, Milstein H. Vitamin A . StatPearls. StatPearls Publishing; 2020 .
Go to source
Officiële website
Departamento de Agricultura de Estados Unidos (USDA). FoodData Central . FoodData Central. 2019. p. fdc.nal.usda.gov.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Lykstad J, Sharma S. Biochemistry, Water Soluble Vitamins . StatPearls. StatPearls Publishing; 2019
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Brito A, Hertrampf E, Olivares M, Gaitán D, Sánchez H, Allen LH, et al. Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Rev Med Chil . 2012 Nov ;140(11):1464–75.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Chambial S, Dwivedi S, Shukla KK, John PJ, Sharma P. Vitamin C in disease prevention and cure: An overview. Vol. 28, Indian Journal of Clinical Biochemistry. Springer; 2013. p. 314–28.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Moser M, Chun O. Vitamin C and Heart Health: A Review Based on Findings from Epidemiologic Studies. Int J Mol Sci . 2016 Aug 12 ;17(8):1328.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Nair R, Maseeh A. Vitamin D: The sunshine vitamin . Vol. 3, Journal of Pharmacology and Pharmacotherapeutics. Wolters Kluwer — Medknow Publications; 2012. p. 118–26.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Rizvi S, Raza ST, Ahmed F, Ahmad A, Abbas S, Mahdi F. The role of Vitamin E in human health and some diseases . Vol. 14, Sultan Qaboos University Medical Journal. Sultan Qaboos University; 2014 . p. e157.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of Vitamin K . Vol. 2, Open Heart. BMJ Publishing Group; 2015. p. e000300
Go to source
Officiële website
Vitaminas: ¿Cuáles son los mejores suplementos del 2020?.
Go to source
Officiële website
Dieta mediterránea: ¿Qué es y cómo sacarle el mayor provecho
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .