Waar is vitamine E goed voor?

meisje met perfecte huid

Vitamine E is een antioxidant die je lichaam helpt om het te beschermen tegen vrije radicalen en andere schadelijke moleculen. Ook speelt vitamine E een rol bij het regelen van de stofwisseling. In dit artikel laten we je zien wat de belangrijkste eigenschappen en voordelen van vitamine E nog meer zijn. Ben je er klaar voor? Laten we beginnen!

Belangrijk om te weten

  • Eén van de grote voordelen van vitamine E is de bescherming die het voor het immuunsysteem biedt. Juist daarom is het zo belangrijk om voldoende van de vitamine binnen te krijgen, hetzij via een dieet of via een supplement.
  • Als je voor een supplement kiest, zorg er dan voor dat je een vitamine E-supplement koopt dat een veilige dosering bevat zoals het liposomale supplement van Sundt Nutrition.
  • De liposomale supplementen van Sundt Nutrition zijn gemaakt volgens de nieuwste wetenschappelijke technologieën. Zo weet je zeker dat je de beste vorm van vitamine E binnenkrijgt!

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van vitamine E?

Wil je een zijdezachte huid? Of een sterker immuunsysteem om virussen en infecties te bestrijden? Vitamine E helpt je hierbij. De vitamine biedt veel voordelen voor je lichaam en gezondheid, waarvan sommige nog moeten worden ontdekt. Hieronder laten we je zien wat de belangrijkste bewezen eigenschappen van vitamine E zijn.

Versterkt je immuunsysteem

Vitamine E is een krachtige in vet oplosbare antioxidant die in grote hoeveelheden voorkomt in de immuuncellen. Dit zijn de cellen die je afweer regelen en je lichaam sterk houden tegen ziekten en infecties (4, 5, 6).

De reactie op vitamine E varieert op basis van verschillende factoren, zoals de levensfase, de gezondheid de genen van de persoon in kwestie. Hoewel veel experts het erover eens zijn dat er nog meer onderzoek nodig is, zijn de resultaten op dit gebied tot nu toe erg optimistisch.

meisje krijgt zon
Eén van de grote voordelen van vitamine E is de bescherming die het voor het immuunsysteem biedt. Juist daarom is het zo belangrijk om voldoende van de vitamine binnen te krijgen, hetzij via een dieet of via een supplement. (Bron: Kasto: 57661725/ 123rf.com)

Verbetert de huid

Vitamine E heeft buitengewone effecten op je huid. Hoewel er nog veel onderzoek wordt gedaan naar de rol van deze geweldige antioxidant voor de huid, laten we je hieronder zien welke bevindingen er tot nu toe zijn gedaan (7, 8, 9).

Beschermt tegen zonneschade

Vitamine E kan als antioxidant energie uit UV-licht absorberen. Het speelt daarom een belangrijke rol bij de fotoprotectie, het biochemische proces dat organismen helpt om te gaan met moleculaire schade veroorzaakt door zonlicht, en voorkomt zonneschade door vrije radicalen op de huid.

Geneest wonden

Er zijn aanwijzingen dat vitamine E, samen met zink en vitamine C, het wondgenezingsproces versnelt. Hoewel er nog verder onderzoek gedaan moet worden naar dit effect, wordt de vitamine wel al meegenomen in de behandeling van decubitus en brandwonden.

meisje dat voor haar huid zorgt
Vitamine E heeft buitengewone effecten op je huid. (Bron: Park Street: 0_mcyfdyeda/ Unsplash.com)

Zorgt voor je hart- en vaatstelsel

Hart- en vaatziekten zoals atherosclerose veroorzaken hartaanvallen en beroertes. Vitamine E vermindert de verschijning van oxidatieve stress en ontstekingen, twee van de mogelijke oorzaken van deze aandoeningen (19, 11). Toch zijn er ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Vraag bij twijfel daarom altijd om advies bij je huisarts.

Sterkere spieren

Een vitamine E-tekort leidt tot zenuw- en spierschade, waardoor spierzwakte kan ontstaan. Als je intensief traint neemt de productie van vrije radicalen toe, waardoor veel atleten antioxidanten innemen om vermoeidheid en spierschade tegen te gaan (4, 12, 13, 14, 15, 16). Vitamine E is een veelbelovende stof om spierverlies te voorkomen en te behandelen.

vitamines ontvangen e
Vitamine E vermindert de verschijning van oxidatieve stress en ontstekingen, twee van de mogelijke oorzaken van deze aandoeningen. (Bron: Jakkapan: 43296691/ 123rf.com)

Bescherming tegen neurologische symptomen

Hoewel er nog veel onzekerheid over dit effect bestaat, tonen de meest recente studies aan dat vitamine E bepaalde neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer, kan voorkomen (17, 18, 19).

Hoe je de eigenschappen van vitamine E optimaal benut

Misschien vraag je je na het lezen van al deze informatie over vitamine E af hoe je optimaal van de voordelen van de vitamine geniet. Je doet dit door voldoende voedingsmiddelen met vitamine E te consumeren of door een supplement te gebruiken zoals het liposomale supplement van Sundt Nutrition. Hieronder laten we je zien hoe je dat doet.

Voedingsmiddelen met vitamine E

De hoogste concentraties vitamine E vind je in gezonde vetten zoals olijfolie en noten, maar ook in andere voedingsmiddelen zoals zaden, groenten en fruit. In de tabel hieronder vind je een handig overzicht met de voedingsmiddelen waar de meeste vitamine E in zit:

VoedingsmiddelHoeveelheid vitamine E (in mg per 100 gram)
Tarwekiemolie650
Zonnebloemolie56
Zonnebloempitten37-38
Amandelen en hazelnoten (geroosterd of rauw)26-27
Olijfolie18
Tarwe- / maïsgranen17
Pinda’s 10
Soja- / maïsolie7
Dadels, aardbeien, asperges en witte bonen, boter, vette vis2

Liposomale supplementen om te genieten van de voordelen van vitamine E

Heb je wel eens gehoord van liposomale supplementen? Ze vormen de nieuwste wetenschappelijk bewezen trend in de wereld van de suppletie. Het liposomale vitamine E-supplement van Sundt Nutrition biedt enorme voordelen voor je gezondheid. Hieronder leggen we je uit waarom (23, 24).

Maximale biologische beschikbaarheid

De biologische beschikbaarheid van een supplement is het percentage voedingsstoffen dat je lichaam op de bedoelde plek bereikt. In het geval van het liposomale vitamine E-supplement van Sundt Nutrition betekent dit dat je meer vitamine E op de gewenste plek binnenkrijgt dan met een traditioneel supplement. Klinkt goed toch?

Verpakt in liposomen

Wat zijn dat, liposomen? Vraag je je misschien wel af. Liposomen zijn een soort bubbels waarin de vitamine E wordt verpakt, zodat deze sneller en natuurlijker door de bloedbaan reist. Ze lijken erg op onze eigen cellen!

Zit er suiker in?

Nee! Ook als je diabetes hebt, zul je blij zijn met de liposomale supplementen van Sundt Nutrition. Hetzelfde geldt trouwens voor vegetariërs, aangezien het supplement geen dierlijke ingrediënten of genetisch gemodificeerde ingrediënten bevat. Tot slot is het Sundt Nutrition supplement ook geschikt voor mensen met een glutenintolerantie.

Onze conclusie

Weet je waarom vitamine E zo belangrijk is? In dit artikel laten we je zien dat de inname van vitamine E essentieel is vanwege het antioxiderende effect en de voordelen die de vitamine biedt voor het functioneren van je lichaam. Om voldoende van de vitamine binnen te krijgen, moet je veel gezonde vetten eten of kun je een supplement gebruiken.

Het is in principe het beste om ervoor te kiezen om een ​​gezond en uitgebalanceerd dieet te volgen. Als je drukke agenda dat echter niet toelaat, kun je altijd kiezen voor een snellere en makkelijkere oplossing: het liposomale vitamine E-supplement van Sundt Nutrition.

We hopen dat je ons artikel over de eigenschappen van vitamine E interessant vond. Als dat het geval is, vergeet dan niet om het te delen op social media of laat hieronder een reactie achter.

(Bron van de header afbeelding: Rido: 121442126/ 123rf.com)

Referenties (24)

1. Vitamin E: structure, properties and functions. Etsuo Niki and Kouichi Abe, CHAPTER 1: Vitamin E: Structure, Properties, and Functions, in Vitamin E: Nutritional Benefits and Chemistry, 2019, pp. 1-11 DOI: 10.1039 / 9781788016216-00001 eISBN: 978-1-78801-621 -6 Disponible online
Source

2. The European perspective on vitamin E: current knowledge and future research. Regina Brigelius-Flohé, Frank J. Kelly , Jukka T Salonen , Jiri Neuzil , Jean-Marc Zingg , Angelo Azzi. The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 76, Number 4, October 2002, Pages 703–716,
Source

3. Chapter 9. Vitamin E. The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). Disponible online
Source

4. )Vitamin E. Consumer fact sheet. National Institutes for Health (NIH). Disponible online
Source

5. Regulatory role of vitamin E in the immune system and inflammation. Erin Diane Lewis, Simin Nikbin Meydani y Dayong Wu. Disponible online
Source

6. Outlook: Should Vitamin E Recommendations For Older Adults Be Increased? Simin Nikbin Meydani , Erin Diane Lewis y Dayong Wu. Disponible online
Source

7. Vitamin E and skin health. Oregon State University. Linus Pauling Institute. Alexander J. Michels, Ph.D., and Maret G. Traber, Ph.D. Disponible online
Source

8. Vitamin E in dermatology. Mohammad Abid Keene Iffat Hassan. doi: 10.4103 / 2229-5178.185494 Disponible online
Source

9. The role of topical vitamin E in the treatment of scars: a systematic review. Volkan Tanaydin, MD, Jurek Conings, medical doctor, Masoud Malyar, BSc , René van der Hulst, MD, PhD , Berend van der Lei, MD, PhD. Magazine of Cosmetic Surgery, Volume 36, Number 8, September 2016, Pages 959–965, https://doi.org/10.1093/asj/sjw046. Disponible online
Source

10. Vitamin E in the prevention of cardiovascular diseases: the importance of an adequate selection of patients. Moshe Vardi , Nina S. Levy and Andrew P. Levy. doi: 10.1194 / jlr.R026641 Disponible online
Source

11. Cardiovascular and metabolic protection by vitamin E: a question of treatment strategy? Melanie Ziegler,Maria Wallert, Stefan Lorkowski and Karlheinz Peter. Doi: 10.3390 / antiox9100935 Disponible online
Source

12. Promotion of plasma membrane repair by vitamin E. Amber C. Howard ,Anna K. McNeil and Paul L. McNeil. Disponible online
Source

13. Low-frequency fatigue as an indicator of exercise-induced eccentric muscle injury: the role of vitamin E. Antonios Kyparos, Michalis G. Nikolaidis, Konstantina Dipla,Andreas Zafeiridis, Vassilis Paschalis, Gerasimos V. Grivas, Anastasios A. Theodorou, Maria Albani, Chrysoula Matziari, y Ioannis S. Vrabas. Disponible online
Source

14. Resistance exercise and vitamin E supplements. Yoshikazu Takanami, Hisao Iwane, Yukari Kawai and Teruichi Shimomitsu. DOI: 10.2165 / 00007256-200029020-00001. Disponible online
Source

15. Antioxidants and exercise performance: with special attention to vitamin E and C supplementation. Madalyn Riley Higgins, Azimeh Izadi 2OrcID yMojtaba Kaviani. College of Pure and Applied Sciences, College of Nutrition and Dietetics, Acadia University, Wolfville, Canada. Department of Biochemistry and Diet Therapy, Faculty of Nutrition and Food Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Iran. Disponible online
Source

16. Silva, LA; Pinho, CA; Silveira, PC; Tuon, T .; De Souza, CT; Dal-Pizzol, F .; Pinho, RA Supplementation with vitamin E decreases muscle and oxidative damage but not the inflammatory response induced by eccentric contraction. J. Physiol. Sci. 2010, 60, 51. Disponible online
Source

17. Effects of vitamin E on cognitive performance during aging and Alzheimer’s disease. Giorgio La Fata, Peter Weber and M. Hasan Mohajeri. Disponible online
Source

18. Vitamin E: its role in neurological function. DP Muller. doi: 10.1136 / pgmj.62.724.107 Disponible online
Source

19. Vitamin E. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes for Health (NIH). Disponible online
Source

20. Alimentos con vitamina E. Tatiana Zanin. Nutricionista. Universidad Católica de Santos con registro profesional CRN-3 nº 15097. Disponible online
Source

21. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. Disponible online
Source

22. Alimentos que destacan por su contenido en vitamina E. Fisterra, Elsevier. Atención primaria en la red. Disponible online
Source

23. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787. Disponible online
Source

24. Therapeutic Uses of Antioxidant Liposomes. Guest Editor (s): Subhash C. Basu and Manju Basu Department of Chemistry and Biochemistry, University of Notre Dame, Notre Dame. William L. Stone, Shyamali Mukherjee, Milton Smith and Salil K. Das. Disponible online
Source

Wetenschappelijk artikel
Vitamin E: structure, properties and functions. Etsuo Niki and Kouichi Abe, CHAPTER 1: Vitamin E: Structure, Properties, and Functions, in Vitamin E: Nutritional Benefits and Chemistry, 2019, pp. 1-11 DOI: 10.1039 / 9781788016216-00001 eISBN: 978-1-78801-621 -6 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The European perspective on vitamin E: current knowledge and future research. Regina Brigelius-Flohé, Frank J. Kelly , Jukka T Salonen , Jiri Neuzil , Jean-Marc Zingg , Angelo Azzi. The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 76, Number 4, October 2002, Pages 703–716,
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Chapter 9. Vitamin E. The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
)Vitamin E. Consumer fact sheet. National Institutes for Health (NIH). Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Regulatory role of vitamin E in the immune system and inflammation. Erin Diane Lewis, Simin Nikbin Meydani y Dayong Wu. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Outlook: Should Vitamin E Recommendations For Older Adults Be Increased? Simin Nikbin Meydani , Erin Diane Lewis y Dayong Wu. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin E and skin health. Oregon State University. Linus Pauling Institute. Alexander J. Michels, Ph.D., and Maret G. Traber, Ph.D. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin E in dermatology. Mohammad Abid Keene Iffat Hassan. doi: 10.4103 / 2229-5178.185494 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The role of topical vitamin E in the treatment of scars: a systematic review. Volkan Tanaydin, MD, Jurek Conings, medical doctor, Masoud Malyar, BSc , René van der Hulst, MD, PhD , Berend van der Lei, MD, PhD. Magazine of Cosmetic Surgery, Volume 36, Number 8, September 2016, Pages 959–965, https://doi.org/10.1093/asj/sjw046. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin E in the prevention of cardiovascular diseases: the importance of an adequate selection of patients. Moshe Vardi , Nina S. Levy and Andrew P. Levy. doi: 10.1194 / jlr.R026641 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Cardiovascular and metabolic protection by vitamin E: a question of treatment strategy? Melanie Ziegler,Maria Wallert, Stefan Lorkowski and Karlheinz Peter. Doi: 10.3390 / antiox9100935 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Promotion of plasma membrane repair by vitamin E. Amber C. Howard ,Anna K. McNeil and Paul L. McNeil. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Low-frequency fatigue as an indicator of exercise-induced eccentric muscle injury: the role of vitamin E. Antonios Kyparos, Michalis G. Nikolaidis, Konstantina Dipla,Andreas Zafeiridis, Vassilis Paschalis, Gerasimos V. Grivas, Anastasios A. Theodorou, Maria Albani, Chrysoula Matziari, y Ioannis S. Vrabas. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Resistance exercise and vitamin E supplements. Yoshikazu Takanami, Hisao Iwane, Yukari Kawai and Teruichi Shimomitsu. DOI: 10.2165 / 00007256-200029020-00001. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Antioxidants and exercise performance: with special attention to vitamin E and C supplementation. Madalyn Riley Higgins, Azimeh Izadi 2OrcID yMojtaba Kaviani. College of Pure and Applied Sciences, College of Nutrition and Dietetics, Acadia University, Wolfville, Canada. Department of Biochemistry and Diet Therapy, Faculty of Nutrition and Food Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Iran. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Silva, LA; Pinho, CA; Silveira, PC; Tuon, T .; De Souza, CT; Dal-Pizzol, F .; Pinho, RA Supplementation with vitamin E decreases muscle and oxidative damage but not the inflammatory response induced by eccentric contraction. J. Physiol. Sci. 2010, 60, 51. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Effects of vitamin E on cognitive performance during aging and Alzheimer’s disease. Giorgio La Fata, Peter Weber and M. Hasan Mohajeri. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin E: its role in neurological function. DP Muller. doi: 10.1136 / pgmj.62.724.107 Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin E. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes for Health (NIH). Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Alimentos con vitamina E. Tatiana Zanin. Nutricionista. Universidad Católica de Santos con registro profesional CRN-3 nº 15097. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Alimentos que destacan por su contenido en vitamina E. Fisterra, Elsevier. Atención primaria en la red. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Therapeutic Uses of Antioxidant Liposomes. Guest Editor (s): Subhash C. Basu and Manju Basu Department of Chemistry and Biochemistry, University of Notre Dame, Notre Dame. William L. Stone, Shyamali Mukherjee, Milton Smith and Salil K. Das. Disponible online
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .