Vitamine D-tekort: De symptomen, oorzaken en behandeling

meisje doet yoga

Weet jij eigenlijk al wat de gevolgen van een vitamine D-tekort zijn? Vitamine D, ook bekend als calciferol of de ‘zonnevitamine’, helpt je lichaam om calcium op te nemen en is dus essentieel om je botten sterk te houden. Maar vitamine D is niet alleen belangrijk voor je botten, maar ook voor je gebit en immuunsysteem. Wil je nog meer redenen om een tekort te voorkomen?

Nou, die zijn er: Een vitamine D-tekort kan ook je spieren aantasten en ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt. Maar het ergste van alles is dat de symptomen in eerste instantie nauwelijks merkbaar zijn. Om je te helpen een vitamine D-tekort te voorkomen of op te lossen vind je in dit artikel alle informatie die je nodig hebt om een vitamine D-tekort te voorkomen of op te lossen.

Belangrijk om te weten

  • Vitamine D wordt verkregen door zonnestraling op de huid, uit voeding of uit supplementen. De meerderheid van de bevolking krijgt echter niet genoeg van deze essentiële voedingsstof binnen voor de gezondheid van de botten.
  • Een vitamine D-tekort is niet altijd gemakkelijk te diagnosticeren, omdat de symptomen niet direct merkbaar zijn. Als je echter niet veel in de zon komt of voedingsmiddelen die rijk aan vitamine D zijn consumeert, is de kans groot dat je op den duur last krijgt van een tekort.
  • Liposomale supplementen zijn een bewezen effectieve formule om de juiste hoeveelheid vitamine D in je lichaam te behouden. De effectiviteit van deze supplementen is wetenschappelijk bevestigd.

Alles over vitamine D

Je hebt vast wel eens gehoord dat zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D is. Zodra je huid wordt blootgesteld aan de zon, maakt het vitamine D aan. Is het dan voldoende om in de zomer naar het strand te gaan? Nee! Om op deze manier voldoende vitamine D binnen te krijgen, zou je elke dag van het jaar moeten zonnebaden. Gelukkig bestaan er ook voedingsmiddelen met vitamine D en, het beste van alles, supplementen die gezondheidsproblemen voorkomen. Laten we eens kijken naar de meest gestelde vragen over deze belangrijke vitamine.

meisje op het strand
Vitamine D wordt verkregen door zonnestraling op de huid, uit de voeding en supplementen. (Bron: Jackson: v53qmbo25fs/ Unsplash.com)

Wat zijn de symptomen van een vitamine D-tekort?

Vaak veroorzaakt een vitamine D-tekort niet direct symptomen. In andere gevallen leidt een tekort tot niet-specifieke verschijnselen, waardoor het gemakkelijk kan worden verward met andere aandoeningen zoals fibromyalgie, het chronische vermoeidheidssyndroom of de normale veroudering van het menselijk lichaam. Voorbeelden van dit soort symptomen zijn:

  • Zwakkere botten
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Spierkrampen
  • Hoofdpijn

Het echte probleem met een tekort aan vitamine D zit niet het meest in deze symptomen, maar in het vermogen om langdurige gezondheidsproblemen te veroorzaken. Vitamine D is bijvoorbeeld nodig om het fenomeen botontkalking te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verkleinen (1, 2).

Wat doet een vitamine D-tekort?

Sommige onderzoekers beweren dat een tekort aan vitamine D zorgt voor een verhoogd risico op het ontwikkelen van onder meer tumoren, auto-immuunziekten, diabetes type 2, hartaandoeningen en een hoge bloeddruk (3). Deze hypothesen moeten verder worden onderzocht in studies met een grotere geldigheid. Bewezen is echter dat een vitamine D-tekort na verloop van tijd kan leiden tot de volgende symptomen:

  • Rachitis. Als een kind lijdt aan een vitamine D-tekort, krijgt hij of zij een brozer beendergestel en worden de botten vatbaarder voor breuken (4). Hierdoor kan het kind onder andere last krijgen van botafwijkingen of groeiachterstand.
  • Osteoporose en osteomalacie. Deze afwijkingen kunnen optreden als gevolg van een vitamine D-tekort bij een volwassene. Het tekort kan ervoor zorgen dat botten broos en zelfs zacht worden. De ziekte kan pijn veroorzaken en de kans op een breuk vergroten (4).

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D-tekort?

Het is bewezen dat vitamine D belangrijk is voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Door voldoende vitamine D binnen te krijgen verklein je het risico op breuken (5). Andere gevolgen van een vitamine D-tekort die je kunt voorkomen door voldoende van de voedingsstof binnen te krijgen, zijn onder andere (6):

  • Risico op osteoporose. Een vitamine D-tekort komt vaak voor bij ouderen en vooral bij patiënten met osteoporose (2, 7).
  • Luchtwegaandoeningen: Een tekort aan vitamine D kan de symptomen van astma en andere luchtweginfecties verslechteren.
  • Ongunstige gevolgen tijdens de zwangerschap. Als een zwangere vrouw onvoldoende vitamine D inneemt, kan dit leiden tot ongewenste gevolgen zoals een te vroege bevalling en een te laag geboortegewicht.
  • Hart-en vaatziekten. Sommige onderzoeken leggen een verband tussen te lage vitamine D-waarden enerzijds en een verhoogd hartrisico anderzijds (5).
  • Diabetes. Vitamine D-supplementen kunnen het risico op diabetes type 1 verminderen, hoewel deze onderzoeksresultaten nog verder onderzocht moeten worden (5).
  • Kanker. Er zijn bepaalde kankervormen die een link zouden hebben met een vitamine D-tekort, zoals darm- of borstkanker, hoewel de resultaten nog verre van definitief zijn (2, 5).
  • Geestelijke ziekte. Sommige wetenschappelijke studies tonen aan dat een vitamine D-tekort de ontwikkeling van een depressie kan bevorderen (5).

Het is dus belangrijk dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt. In dit artikel laten we je zien hoe je dat doet.

zwanger meisje houdt van bloemen
Zwangere vrouwen met een vitamine D-tekort kunnen dit tekort doorgeven aan hun baby’s, waardoor het risico op Rachitis toeneemt. (Bron: Mullins: y16sn3fcwiw/ Unsplash.com)

Wanneer loop je risico op een vitamine D-tekort?

Vitamine D kun je op verschillende manieren binnenkrijgen: uit zonnestraling op je huid, uit voeding of uit supplementen. Maar wanneer loop je nou precies risico om een tekort aan deze vitamine te krijgen? Je ontdekt hieronder wat de risicogroepen zijn (1):

  • Mensen die onvoldoende worden blootgesteld aan de zon. Er zijn veel variabelen die de effectiviteit van vitamine D uit zonnestraling beïnvloeden, zoals het tijdstip van het zonnebaden, het seizoen, je locatie, het soort kleding, of je zonnebrandcrème gebruikt, het pigment van je huid en je leeftijd. De huid van ouderen kan bijvoorbeeld tot 75% minder vitamine D3 produceren dan die van jongeren.
  • Mensen die onvoldoende vitamine D uit hun voeding halen. Met uitzondering van vette vis is het vitamine D-gehalte van de meeste voedingsmiddelen, inclusief verrijkte zuivelproducten, relatief laag. Vitamine D-supplementen zijn daarom een veilig alternatief (8).

Hoeveel vitamine D per dag heb je nodig?

De dagelijkse dosis vitamine D die je nodig hebt, hangt sterk af van je leeftijd. Voor iedereen geldt een  dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Toch is hier een uitzondering op. Hieronder vind je een tabel met de richtlijnen zoals die zijn vast gesteld door het Voedingscentrum (16):

LeeftijdAanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
0-69 jaar10 mcg*
70 jaar en ouder20 mcg
*De ADH wordt uitgedrukt in microgram (mcg)

Wanneer heb je een vitamine D-tekort?

Of je een vitamine D-tekort hebt, kom je achter door naar je huisarts te gaan om een bloedtest te laten doen. Zo kan de hoeveelheid vitamine D in je lichaam berekend worden. De volgende mensen lopen het meeste risico op een tekort (1):

  • Mensen die lijden aan een ziekte die de opname van vitamine D verslechtert, zoals mensen met coeliakie.
  • Mensen die weinig bloot worden gesteld aan zonnestraling. Ouderen en jonge kinderen lopen een groter risico omdat ze minder vaak naar buiten gaan en dus minder worden blootgesteld aan de zon.
  • Mensen met nierfalen. Als je nieren niet goed werken, kan je lichaam moeite hebben om voldoende vitamine D op te nemen. Sterker nog, een vitamine D-tekort kan de nieraandoening zelfs verergeren.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Zwangere vrouwen met een vitamine D-tekort kunnen het tekort doorgeven aan hun baby’s, waardoor het risico op Rachitis toeneemt (6).
  • Mensen met darm- of maagproblemen. Elke aandoening die invloed heeft op het functioneren van de darmen en maag, kan de opname van vitamine D verslechteren.

Heb je last van één of meerdere van deze symptomen? Neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij zal je persoonlijk advies geven over de oplossing om een tekort te voorkomen of op te lossen.

meisje krijgt zonnebad
Als je niet veel in de zon komt of weinig voedingsmiddelen die rijk aan vitamine D zijn consumeert, is de kans groot dat je last krijgt van een tekort. (Bron: Om: 17415579/ 123rf.com)

Een vitamine D-tekort voorkomen en behandelen

Een ernstig vitamine D-tekort moet altijd door een arts worden behandeld. Gelukkig kun je zelf voorkomen dat het zover komt, door voldoende naar buiten te gaan, voldoende voedingsmiddelen met vitamine D te consumeren of de juiste voedingssupplementen te gebruiken. Ben je al bekend met liposomale supplementen? Dit zijn momenteel de grootste revolutie op het gebied van suppletie en gezondheid.

Liposomale supplementen

Laten we beginnen met uit te leggen wat liposomen zijn. Dit zijn kleine blaasjes gevormd door fosfolipiden: moleculen met een structuur die erg lijkt op die van onze eigen celmembranen. Fosfolipiden zorgen voor een stabiele transport van vitamine D naar de darm om zo de opname van de vitamine te verbeteren (10, 11).

Binnen de farmaceutische wereld is de werking van liposomen al langer bekend voor de productie van medicijnen. Tegenwoordig is het ook aangetoond dat liposomen de effectiviteit van supplementen sterk verbeteren (12). Wetenschappelijke studies bevestigen de volgende bevindingen:

  • Hogere biologische beschikbaarheid. Een liposomaal supplement voorziet het lichaam van meer actieve voedingsstoffen dan traditionele supplementen (12).
  • Minder buikpijn. Onderzoek bevestigt dat liposomale formules het risico van gastro-intestinale klachten verminderen (13). Dat is ook te verklaren, aangezien de voedingsstof zelf ingekapseld is en dus de wanden van ons maagdarmkanaal niet kan aantasten.
  • Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Omdat de biologische beschikbaarheid hoger is, is automatisch de prijs-kwaliteitverhouding van liposomale supplementen veel beter in vergelijking met die van andere, traditionele supplementen.

Veranderingen in eetgewoonten

Vitamine D is van nature aanwezig in vette vis en eigeel, hoewel in gematigde hoeveelheden. Als je meer vitamine D uit je voeding wilt halen, raden we je aan je eetgewoonten te veranderen. In de volgende tabel vind je een aantal van de voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan vitamine D (6):

VoedingsmiddelenIE per portieMicrogram per portiePercentage van de dagelijkse hoeveelheid
Gekookte zalm (85 gram)57014,2114
Gekookte zwaardvis (85 gram)56614,1113
Levertraan (een theelepel)45011,290
Ingeblikte sardines in olie (een kopje)2887,258
Tonijn in blik (85 gram)681,714
Gekookt ei (50 gram)441,19
Runderlever (81 gram)401,08

Vitamine D komt in 2 vormen voor: Vitamine D2 en D3. Vitamine D3 (cholecalciferol) komt van nature voor in voedingsmiddelen van natuurlijke oorsprong en zit in veel supplementen. Vitamine D2 (ergocalciferol) wordt op zijn beurt gevormd in bepaalde planten en schimmels en wordt minder vaak in supplementen gebruikt (6).

Vergeet niet af en toe naar buiten te gaan!

Eerder in dit artikel vertelden we je al dat je lichaam vitamine D aanmaakt door aan zonnestraling blootgesteld te worden. Maar hoeveel zonnestraling heb je hier precies voor nodig? En waarom is zonnebaden eigenlijk zo belangrijk? Hieronder leggen we uit hoe je een vitamine D-tekort aanvult met de zon (14, 15):

  • Belang van de zon. De vitamine D die door je lichaam onder invloed van zonlicht wordt aangemaakt speelt een belangrijke rol bij een verbeterde opname van calcium en fosfor uit voedsel. Bovendien speelt de vitamine een cruciale rol bij de vorming van stevige botten en tanden, de werking van immuunfunctie en de aanmaak van nieuwe bloedcellen.
  • Hoe lang moet je in de zon blijven? Om voldoende vitamine D uit zonlicht te halen moet je je handen, gezicht en armen, ongeveer vijf tot vijftien minuten, twee tot drie keer per week tijdens de zomermaanden aan het zonlicht blootstellen. Gebruik altijd zonnebrandcrème.
  • Problemen met zonnestraling. Wees je ervan bewust dat het vermogen om vitamine D bij blootstelling aan de zon aan te maken, afneemt naarmate je ouder wordt. Veranderingen in gewoontes, zoals het dragen van meer bedekkende kleding of het verminderen van buitenactiviteiten, zijn hierbij doorslaggevend. Ook de milieuvervuiling speelt een belangrijke rol bij het risico op een vitamine D-tekort. Belangrijk is vooral dat je, als je gaat zonnebaden voldoende zonnebrandcrème gebruikt. Zo verklein je het risico op rimpels en ernstige ziekten die kunnen ontstaan door een overmatige blootstelling aan zonnestraling.

Onze conclusie

Ben je vaak moe? Heb je een pijnlijk gevoel in je botten? Het kan zijn dat je last hebt van een vitamine D-tekort. Laat je testen en ontdek of je inderdaad te weinig vitamine D in je bloed hebt. Als je een tekort wilt voorkomen, raden we je aan om liposomale supplementen van Sundt Nutrition te gebruiken. Deze supplementen bevatten een moderne formule om je te helpen de juiste dosering vitamine D te krijgen die je nodig hebt.

Liposomale formules zorgen dat je lichaam de vitamine op een volledig natuurlijke manier opneemt. Sundt Nutrition is ook geschikt voor mensen met coeliakie en mensen die geen suiker willen of kunnen innemen. Het beste van alles is dat liposomale supplementen hun doelbestemming in het lichaam sneller bereiken dankzij de actieve werking van de liposomen. Zo hoef je je dus niet langer zorgen te maken als je te weinig buiten komt!

Vond je ons artikel over het vitamine D-tekort interessant? Deel het dan op social media of laat hieronder een opmerking achter met je vragen. We zijn erg nieuwsgierig naar jouw mening en ervaringen!

Referenties (16)

1. Vitamin D deficiency in adults: when to test and how to treat. Kurt A Kennel 1, Matthew T Drake, Daniel L Hurley Affiliations expand. PMID: 20675513 PMCID: PMC2912737 DOI: 10.4065/mcp.2010.0138. Review Mayo Clin Proc. 2010 Aug;85(8):752-7; quiz 757-8. doi: 10.4065/mcp.2010.0138.
Source

2. Holick MF. High prevalence of vitamin D inadequacy and implications for health. Mayo Clin Proc. 2006;81:353-373 [PubMed] [Google Scholar].
Source

3. Hossein-Nezhad A, Holick MF. Vitamin D for health: a global perspective. Mayo Clin Proc. 2013 Jul;88(7):720-55.
Source

4. Thacher TD, Fischer PR, Strand MA, Pettifor JM. Nutritional rickets worldwide: causes and future directions. Ann Trop Paediatr. 2006; 26 (1): 1-16 [PubMed] [Google Scholar].
Source

5. Vitamin D Insufficiency. Tom D. Thacher, MD and Bart L. Clarke, MD. Mayo Clin Proc. 2011 Jan; 86(1): 50–60. doi: 10.4065/mcp.2010.0567.
Source

6. Global prevalence and disease burden of vitamin D deficiency: a roadmap for action in low- and middle-income countries. Daniel E. Roth, Steven A. Abrams, John Aloia, Gilles Bergeron,Megan W. Bourassa,Kenneth H. Brown, Mona S. Calvo, Kevin D. Cashman,Gerald Combs, Luz María De-Regil,9 Maria Elena Jefferds,Kerry S. Jones,a Hallie Kapner, Adrian R. Martineau,Lynnette M. Neufeld,Rosemary L. Schleicher,Tom D. Thacher, and Susan J. Whiting. Ann N Y Acad Sci. Author manuscript; available in PMC 2020 Jun 23. Published in final edited form as:Ann N Y Acad Sci. 2018 Oct; 1430(1): 44–79. Published online 2018 Sep 18. doi: 10.1111/nyas.13968
Source

7. Vitamin D supplementation in the prevention and management of major chronic diseases not related to mineral homeostasis in adults: research for evidence and a scientific statement from the European society for clinical and economic aspects of osteoporosis and osteoarthritis (ESCEO. Luisella Cianferotti, Francesco Bertoldo, Heike A. Bischoff-Ferrari, Olivier Bruyere, Cyrus Cooper, Maurizio Cutolo, John A. Kanis, Jean-Marc Kaufman, Jean-Yves Reginster, Rene Rizzoli, Maria Luisa Brandi Endocrine. 2017; 56(2): 245–261. Published online 2017 Apr 7. doi: 10.1007/s12020-017-1290-9. PMCID: PMC6776482.
Source

8. Hathcock JN, Shao A, Vieth R, Heaney R. Risk assessment for vitamin D. I am J Clin Nutr. 2007; 85: 6-18.
Source

9. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Source

10. Keller B. Liposomes in nutrition. 2001.
Source

11. Bi Y et al. Liposomal Vitamin D3 as an Anti-aging Agent for the Skin. 2019
Source

12. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787.
Source

13. Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Source

14. The known health effects of UV. Newsroom. WHO TEAM Environment, Climate Change and Health. World Health Organization (Organización Mundial de la Salud u OMS, en español) Publicado el 16 de octubre de 2017.
Source

15. Vitamin D for Health: A Global Perspective Arash Hossein-nezhad, Michael F. HolickMayo Clin Proc. Author manuscript; available in PMC 2014 Jul 1.Published in final edited form as: Mayo Clin Proc. 2013 Jul; 88(7): 720–755. Published online 2013 Jun 18. doi: 10.1016/j.mayocp.2013.05.011PMCID: PMC3761874.
Source

16. Voedingscentrum
Source

Wetenschappelijk artikel
Vitamin D deficiency in adults: when to test and how to treat. Kurt A Kennel 1, Matthew T Drake, Daniel L Hurley Affiliations expand. PMID: 20675513 PMCID: PMC2912737 DOI: 10.4065/mcp.2010.0138. Review Mayo Clin Proc. 2010 Aug;85(8):752-7; quiz 757-8. doi: 10.4065/mcp.2010.0138.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Holick MF. High prevalence of vitamin D inadequacy and implications for health. Mayo Clin Proc. 2006;81:353-373 [PubMed] [Google Scholar].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Hossein-Nezhad A, Holick MF. Vitamin D for health: a global perspective. Mayo Clin Proc. 2013 Jul;88(7):720-55.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Thacher TD, Fischer PR, Strand MA, Pettifor JM. Nutritional rickets worldwide: causes and future directions. Ann Trop Paediatr. 2006; 26 (1): 1-16 [PubMed] [Google Scholar].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin D Insufficiency. Tom D. Thacher, MD and Bart L. Clarke, MD. Mayo Clin Proc. 2011 Jan; 86(1): 50–60. doi: 10.4065/mcp.2010.0567.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Global prevalence and disease burden of vitamin D deficiency: a roadmap for action in low- and middle-income countries. Daniel E. Roth, Steven A. Abrams, John Aloia, Gilles Bergeron,Megan W. Bourassa,Kenneth H. Brown, Mona S. Calvo, Kevin D. Cashman,Gerald Combs, Luz María De-Regil,9 Maria Elena Jefferds,Kerry S. Jones,a Hallie Kapner, Adrian R. Martineau,Lynnette M. Neufeld,Rosemary L. Schleicher,Tom D. Thacher, and Susan J. Whiting. Ann N Y Acad Sci. Author manuscript; available in PMC 2020 Jun 23. Published in final edited form as:Ann N Y Acad Sci. 2018 Oct; 1430(1): 44–79. Published online 2018 Sep 18. doi: 10.1111/nyas.13968
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin D supplementation in the prevention and management of major chronic diseases not related to mineral homeostasis in adults: research for evidence and a scientific statement from the European society for clinical and economic aspects of osteoporosis and osteoarthritis (ESCEO. Luisella Cianferotti, Francesco Bertoldo, Heike A. Bischoff-Ferrari, Olivier Bruyere, Cyrus Cooper, Maurizio Cutolo, John A. Kanis, Jean-Marc Kaufman, Jean-Yves Reginster, Rene Rizzoli, Maria Luisa Brandi Endocrine. 2017; 56(2): 245–261. Published online 2017 Apr 7. doi: 10.1007/s12020-017-1290-9. PMCID: PMC6776482.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Hathcock JN, Shao A, Vieth R, Heaney R. Risk assessment for vitamin D. I am J Clin Nutr. 2007; 85: 6-18.
Go to source
Oficieel document
Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Keller B. Liposomes in nutrition. 2001.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Bi Y et al. Liposomal Vitamin D3 as an Anti-aging Agent for the Skin. 2019
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Go to source
Officiële website OMS
The known health effects of UV. Newsroom. WHO TEAM Environment, Climate Change and Health. World Health Organization (Organización Mundial de la Salud u OMS, en español) Publicado el 16 de octubre de 2017.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitamin D for Health: A Global Perspective Arash Hossein-nezhad, Michael F. HolickMayo Clin Proc. Author manuscript; available in PMC 2014 Jul 1.Published in final edited form as: Mayo Clin Proc. 2013 Jul; 88(7): 720–755. Published online 2013 Jun 18. doi: 10.1016/j.mayocp.2013.05.011PMCID: PMC3761874.
Go to source
Officiële website
Voedingscentrum
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .