Vitamine D voor baby’s: Hoeveel vitamine D heeft een kind nodig?

baby geeuwen

Het krijgen van een kind is een magische ervaring. Maar om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen, is enige oefening vereist. Een van de belangrijkste factoren voor het welzijn van je kind is voeding. Sommige voedingsstoffen zijn schaars aanwezig in de voeding van onze baby’s. Dit is bijvoorbeeld het geval bij vitamine D.

Vitamine D is essentieel voor de ontwikkeling van de kleinsten van het gezin. Als je baby niet voldoende van de voedingsstof binnenkrijgt, zullen zijn of haar botten hier uiteindelijk onder gaan lijden. Ook als je borstvoeding geeft, krijgt je baby niet voldoende vitamine D binnen om een tekort te voorkomen. Gelukkig zijn er vitamine D-supplementen die je hierbij helpen. Wil je alles weten over vitamine D voor baby’s? Lees dan snel verder!

Belangrijk om te weten

  • Vitamine D zorgt ervoor dat baby’s goed groeien en sterke botten ontwikkelen.
  • Een vitamine D-tekort bij baby’s kan leiden tot rachitis, een zeer ernstige verstoring van de botgroei die pijn en misvormingen veroorzaakt.
  • Een kinderarts kan een vitamine D-supplement voor je baby voorschrijven. Zorg ervoor dat je kind het supplement binnenkrijgt, totdat hij of zij voldoende voedsel eet dat rijk is aan de voedingsstof.

Vitamine D en baby’s: Wat moet je weten?

Veel mensen weten dat vitamine D goed is voor de botten. Maar vanaf wanneer is de vitamine belangrijk voor je lichaam? Het zal je misschien verbazen dat de voedingsstof al vanaf het eerste moment na de geboorte essentieel is. Als je wilt dat je kind nu en in de toekomst sterke botten heeft, mag je dit artikel daarom niet missen!

moeder met haar baby in park
Vitamine D zorgt ervoor dat baby’s goed groeien en sterke botten ontwikkelen. (Bron: Emslie: azw0bsblq7c/ Unsplash.com)

Waarom hebben kinderen vitamine D nodig?

Kinderen zijn afhankelijk van vitamine D om gezond en sterk te worden. Deze essentiële voedingsstof zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen in de botten. Zo krijg je sterke botten die bestand zijn tegen schokken en klappen en die zich goed blijven ontwikkelen (1).

Bovendien is vitamine D ook belangrijk voor de werking van de hersenen, het hart en een verhoogde weerstand van baby’s. Er is daarom tot op de dag van vandaag nog steeds veel onderzoek naar de overige veelbelovende eigenschappen van vitamine D.

Hoeveel vitamine D heeft een baby nodig?

Het advies is om alle kinderen van 0 tot 4 jaar 10 microgram vitamine D per dag te geven, ongeacht de voeding. Of je nou fles- of borstvoeding geeft, je baby heeft altijd extra vitamine D nodig (9).

Deze dosis vitamine D moet dus worden gehandhaafd tot de leeftijd van 4 jaar. Vanaf die leeftijd hebben kinderen een grotere hoeveelheid van de voedingsstof nodig. Volgens het Voedingscentrum is de bovengrens voor kinderen tot 1 jaar 25 microgram per dag en voor kinderen van 1 t/m 10 jaar 50 microgram per dag (10).

Vergeet echter niet dat deze richtlijnen gelden als referentie voor de meerderheid van de bevolking. In sommige gevallen, zoals bij ziekten of andere speciale kenmerken, kan je baby andere behoeften hebben. Vraag indien nodig hulp aan een kinderarts om de juiste ​​dagelijkse dosis te bepalen.

baby met pyjama's
Een vitamine D-tekort bij baby’s kan leiden tot rachitis, een zeer ernstige verstoring van de botgroei die pijn en misvormingen veroorzaakt. (Bron: Habeshaw: mwgdavegvs0/ Unsplash.com)

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D-tekort bij baby’s?

De botten van baby’s groeien erg snel. Als het kleine lichaampje niet genoeg vitamine D binnenkrijgt om de groei te ondersteunen, kunnen er ernstige problemen ontstaan.

Bij een vitamine D-tekort wordt er niet voldoende calcium door het lichaam opgenomen in de botten, waardoor deze niet sterk genoeg worden en het kind last zal krijgen van zwakke botten. Het resultaat? Botten die gemakkelijk breken en vervormen, waardoor de groei van de baby ernstig beschadigd wordt. Deze aandoening staat bekend als rachitis (3, 4).

Het echte risico van een vitamine D-tekort is echter hoe zachtjes het gevaar op de achtergrond ligt te sluimeren. In veel gevallen blijft een gebrek aan vitamine D bij baby’s weken of zelfs maanden onopgemerkt. Er zijn geen symptomen zichtbaar, totdat het te laat is!

Om die reden raden we je aan om de gezondheid van je baby regelmatig te laten controleren bij medische controles. Het opvolgen van de instructies van een arts of verloskundige, is de beste optie om het risico op dit gevaarlijke tekort te vermijden.

Vitamine D en baby’s: Natuurlijke bronnen en supplementen

Het is erg belangrijk om je baby vanaf de geboorte de hoeveelheid vitamine D te geven die het nodig heeft. De vitamine is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van het kind. Om het risico op een vitamine D-tekort zo goed mogelijk te vermijden, raden we je aan om de beste bronnen van vitamine D in detail te leren kennen. Hoe je dat doet? Je leest het hieronder!

meisje dat voor haar baby zorgt
Als je baby niet voldoende vitamine D binnenkrijgt, zullen de botten hieronder lijden. Ook als je borstvoeding geeft, krijgt je baby niet automatisch voldoende vitamine D binnen om een tekort te voorkomen. (Bron: Tablas: ob0xblwcamw/ Unsplash.com)

De zon, vitamine D en baby’s

Sommige voedingsdeskundigen noemen vitamine D ook wel de “zonnevitamine”. Dat komt omdat de vitamine een heel bijzondere eigenschap heeft. Ons lichaam kan namelijk zelf vitamine D aanmaken door de huid bloot te stellen aan de zon. Goed nieuws, toch?

Ook baby’s hebben deze superkracht. Door in de zon te liggen, maakt het lichaampje zelf vitamine D aan. Helaas is de huid van de kleinsten erg kwetsbaar. Baby’s verbranden daarom gemakkelijk. Door de zon veroorzaakte verwondingen kunnen in de toekomst allerlei problemen veroorzaken, zoals een verhoogde kans op huidkanker (5).

Om deze reden wordt het over het algemeen niet aanbevolen om je kind teveel in de zon te leggen. Om je baby toch op een veilige manier aan de zon bloot te stellen, raden we je aan de volgende tips op te volgen (6):

  • Baby’s die jonger zijn dan zes maanden hebben een zeer gevoelige huid. Zonnebrandcrème kan schadelijk zijn. Het wordt daarom afgeraden dit te gebruiken. Baby’s tot zes maanden oud mogen niet direct aan het zonlicht bloot worden gesteld. Als je gaat wandelen, is het het beste om ze te bedekken met een hoedje en kleding die het hele lichaam bedekt.
  • Kinderen die ouder zijn dan zes maanden kunnen in de zon liggen tijdens de veiligste uren van blootstelling: voor tien uur ‘s ochtends en na vier uur ‘s middags. Houd je kind de hele tijd in de gaten en zorg ervoor dat je voldoende zonnebrandcrème gebruikt.

Vergeet echter niet dat je niet zomaar iedere zonnebrandcrème kunt gebruiken! Als je kind jonger is dan drie jaar, vermijd dan items met chemische filters zoals oxybenzone en kies voor speciale zonnebrandcrèmes voor baby’s en kinderen. Deze producten bevatten vaak stoffen, zoals titaandioxide, die minder irriterend zijn voor de huid van jonge kinderen (7).

De voeding van de kleinsten thuis

Kinderen die uitsluitend borst- of flesvoeding krijgen, krijgen niet alle vitamine D binnen die ze nodig hebben om te groeien. Maar maak je geen zorgen! De meeste kinderartsen schrijven voedingssupplementen voor aan pasgeborenen om eventuele tekorten te voorkomen (8).

Als kinderen ongeveer een jaar oud zijn, beginnen ze vlees, eieren, vis en melk te eten. Deze voedingsmiddelen zijn goede bronnen van vitamine D die kinderen helpen om in hun dagelijkse voedingsbehoeften te voorzien. Bovendien is het aan te raden om de voeding van het kind aan te vullen met verrijkte zuivel- en graanproducten. Geloof ons, de botten van je kind zullen je dankbaar zijn!

drink onder een handdoek
De meeste kinderartsen schrijven vitamine D-supplementen voor aan pasgeborenen om een tekort te voorkomen. (Bron: Borba: cgwtqyxhekg/ Unsplash.com)

Kinderartsen en supplementen voor baby’s

Maar dat is dus best lastig! Vitamine D is essentieel voor baby’s. Toch mogen kinderen niet teveel worden blootgesteld aan de zon om het lichaam vitamine D aan te laten maken. Ook borst- en flesvoeding leveren niet voldoende van de vitamine. Welke opties zijn er dan nog meer?

Veel kinderartsen bevestigen dat suppletie de beste optie is om kinderen gezond te houden. Het Voedingscentrum (10) raadt aan om kinderen tot 4 jaar 10 microgram vitamine D te geven. De vitamine D-supplementen zijn verkrijgbaar in de vorm van druppels, die je eenvoudig via de mond toedient.

Het belang van een vitamine D-supplement neemt af als het kind 4 jaar oud is, wanneer het kleintje steeds meer van de vitamine uit zijn of haar voeding haalt. Vergeet echter niet om een kinderarts te raadplegen voordat je stopt met het toedienen van een vitamine D-supplement, om vervelende gevolgen te voorkomen (5).

baby in bed
Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen in de botten. Zo krijgt het kind sterke botten die bestand zijn tegen schokken en klappen en die goed blijven groeien. (Bron: Sikkema: 8iuzi-puph8/ Unsplash.com)

Zijn de vitamine D-supplementen van Sundt geschikt voor je baby?

Bij Sundt Nutrition hechten we belang aan zeer hoge kwaliteitsnormen om effectieve en veilige supplementen op de markt te brengen. Onze producten zijn echter specifiek ontwikkeld voor gezonde volwassenen. Ze zijn daarom niet geschikt voor baby’s of kinderen onder de achttien jaar (5).

Vergiftiging door een teveel aan vitamine D is een zeer reëel gevaar voor jonge kinderen. Om dit te voorkomen, raden we aan altijd te controleren of een vitamine D-supplement geschikt is voor baby’s. Bij twijfel kun je altijd om advies vragen bij een huis- of kinderarts. De veiligheid van je kind staat tenslotte voorop (5)!

Onze conclusie

Vitamine D is een zeer belangrijke voedingsstof voor baby’s. De vitamine zorgt ervoor dat baby’s sterke botten krijgen, waardoor ze op een gezonde manier groeien. Als ze niet voldoende van de vitamine binnenkrijgen, verhoogt het risico op ernstige groeiproblemen en de vorming van zwakke botten. Dat is de nachtmerrie van elke ouder en kind!

Maar wees niet bang. Kinderartsen zijn zich bewust van het belang van vitamine D voor het menselijk lichaam. Ze weten ook hoe moeilijk het is om in de dagelijkse voedingsbehoeften van kinderen te voorzien. Als je echter op tijd het advies van een huisarts opvolgt en de juiste supplementen gebruikt, zijn we er zeker van dat je baby perfect zal groeien en geen last krijgt van een vitamine D-tekort.

Vind je ons artikel over vitamine D en baby’s interessant? Laat hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media.

Referenties (10)

1. Senan Sanz MR, Gilaberte Calzada Y, Olona Tabueña N, Magallón Botaya R. Conocimientos acerca de la vitamina D y hábitos de prevención de su déficit en las consultas de atención primaria. Semer – Med Fam . 2014 Jan 1 ;40(1):18–26.
Source

2. calleja CA, Cámara M, Daschner Á, Fernández P, Franco CM, Giner R, et al. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. In Cambridge: Cambridge University Press; 2019. p. 1–30.
Source

3. de la Calle Cabrera T. Raquitismo carencial. Raquitismos resistentes. Pediatr Integr . 2015 ;19(7):477–87.
Source

4. Riancho JA. Osteomalacia y raquitismo. Rev Esp Enfermedades Metab Oseas . 2004 ;13(4):77–9.
Source

5. Martínez Suárez V, Moreno Villares JM, Dalmau Serra J. Recomendaciones de ingesta de calcio y vitamina D: posicionamiento del Comité de Nutrición de la Asociación Española de Pediatría. An Pediatr . 2012 Jul 1 ;77(1):57.e1-57.e8.
Source

6. Sol y seguridad (para Padres) – Nemours KidsHealth.
Source

7. Latha MS, Martis J, Shobha V, Shinde RS, Bangera S, Krishnankutty B, et al. Sunscreening agents: A review . Vol. 6, Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology. Matrix Medical Communications; 2013 [cited 2020 Aug 3]. p. 16–26.
Source

8. Manzano S. Recomendaciones de uso de vitamina D en Pediatría. 2019;(Marzo 2019):5.
Source

9. De Verloskundige
Source

10. Voedingscentrum
Source

Wetenschappelijk artikel
Senan Sanz MR, Gilaberte Calzada Y, Olona Tabueña N, Magallón Botaya R. Conocimientos acerca de la vitamina D y hábitos de prevención de su déficit en las consultas de atención primaria. Semer – Med Fam . 2014 Jan 1 ;40(1):18–26.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
calleja CA, Cámara M, Daschner Á, Fernández P, Franco CM, Giner R, et al. Informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española. In Cambridge: Cambridge University Press; 2019. p. 1–30.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
de la Calle Cabrera T. Raquitismo carencial. Raquitismos resistentes. Pediatr Integr . 2015 ;19(7):477–87.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Riancho JA. Osteomalacia y raquitismo. Rev Esp Enfermedades Metab Oseas . 2004 ;13(4):77–9.
Go to source
Officiële gids
Martínez Suárez V, Moreno Villares JM, Dalmau Serra J. Recomendaciones de ingesta de calcio y vitamina D: posicionamiento del Comité de Nutrición de la Asociación Española de Pediatría. An Pediatr . 2012 Jul 1 ;77(1):57.e1-57.e8.
Go to source
Officiële website
Sol y seguridad (para Padres) – Nemours KidsHealth.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Latha MS, Martis J, Shobha V, Shinde RS, Bangera S, Krishnankutty B, et al. Sunscreening agents: A review . Vol. 6, Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology. Matrix Medical Communications; 2013 [cited 2020 Aug 3]. p. 16–26.
Go to source
Officiële gids
Manzano S. Recomendaciones de uso de vitamina D en Pediatría. 2019;(Marzo 2019):5.
Go to source
Officiële website
De Verloskundige
Go to source
Officiële website
Voedingscentrum
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .