Vitamine B12: Waar is vitamine B12 goed voor?

Wat weet je over het belang van vitamine B12 voor het menselijk lichaam? Deze vitamine, die bijna uitsluitend voorkomt in vlees, zuivel en eieren, is essentieel voor ons welzijn. Aangezien het menselijk lichaam de vitamine niet zelf kan produceren, is het belangrijk om voldoende van de vitamine uit je voeding te halen.

Wat zou je zeggen als we je vertelden dat je een liposomale vitamine B12-spray kunt krijgen, die nog beter is voor je gezondheid? Dat is geweldig nieuws! Weet je waarom? Omdat het dankzij de werking van liposomen tegenwoordig mogelijk is om elke stof in een natuurlijk membraan te plaatsen, die de stof beter beschermt en vervoert, waardoor deze beter wordt opgenomen door het lichaam. Liposomale supplementen zijn de toekomst. In dit artikel leggen we je uit waarom.

Belangrijk om te weten

  • Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij het functioneren van het menselijk lichaam. De vitamine ondersteunt het lichaam bij de stofwisseling van bepaalde eiwitten. Bovendien helpt het bij het onderhoud van het centrale zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen.
  • Er zijn verschillende manieren waarop je vitamine B12 kunt innemen. Een zeer revolutionaire manier zijn de liposomale supplementen. Deze supplementen zijn verkrijgbaar in sprayvorm, die een geconcentreerde dosis vitamine B12 garandeert.
  • Vitamine B12-supplementen bieden een effectieve manier voor vegetariërs en veganisten en mensen met vitaminetekorten, om de essentiële voedingsstof binnen te krijgen. De dagelijkse dosis kan variëren, afhankelijk van je leeftijd, of je zwanger bent en of je bijvoorbeeld last hebt van een ziekte.

Vitamine B12: Alles wat je moet weten

Vitamine B12-supplementen worden steeds populairder, vooral onder veganisten, mensen met darmgezondheidsproblemen en ouderen. De voedingsstof is essentieel voor je gezondheid. Je kunt er tegenwoordig ook voor kiezen om vitamine B12 in te nemen in de vorm van liposomale supplementen. Wil je meer weten over deze vitamine, de werking ervan en de beste manieren om de vitamine in te nemen? Lees snel verder!

Jong koppel met gezonde voeding in de keuken
Vitamine B12-supplementen bieden een effectieve manier voor vegetariërs en veganisten en mensen met vitaminetekorten, om de essentiële voedingsstof binnen te krijgen. (Bron: Kachmar: 124401587/ 123rf.com)

Wat is vitamine B12 precies?

Vitamine B12 (cobalamine) is een wateroplosbare vitamine die van nature alleen voorkomt in dierlijke producten. De vitamine is ook verkrijgbaar als liposomaal supplement. De voedingsstof wordt dan verpakt in een beschermende en transporterende laag van lipiden: stoffen die lijken op onze eigen celmembranen.

Liposomen zijn kleine bolvormige structuren die zijn gemaakt van organische materialen. Het beschermende laagje zorgt ervoor dat de vitamine in grotere hoeveelheden door het bloed kan worden opgenomen en vervoerd, waardoor wordt voorkomen dat de belangrijke stoffen al worden afgevoerd voordat het gewenste effect plaatsvindt.

Wat zijn de symptomen van een vitamine B12-tekort?

Vanwege de verbeterde opname en een kleinere kans op bijwerkingen, helpen liposomale vitamine B12-supplementen deze symptomen te voorkomen. Dat is goed nieuws, want de gevolgen van een vitamine B12-tekort zijn niet prettig. Een vitamine B12-tekort kan de volgende symptomen veroorzaken (2, 3, 4, 5, 6):

  • Megaloblastaire anemie: een anemie die resulteert uit de remming van DNA-synthese in de productie van rode bloedcellen, waardoor bloedcellen niet kunnen delen en er dus maar weinig grote cellen zullen zijn
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Constipatie
  • Verlies van eetlust en gewichtsverlies
  • Neurologische problemen, zoals gevoelloosheid en tintelingen in de handen en voeten
  • Moeite om je evenwicht te bewaren
  • Depressie
  • Verwarring, dementie en een slecht geheugen
  • Zwelling en pijn in de tong
  • Veranderingen in de groei van kinderen

Een liposomaal vitamine B12-supplement helpt deze symptomen te voorkomen. Houd er echter rekening mee dat deze verschijnselen ook kunnen ontstaan als gevolg van een andere medische aandoening, die niets te maken heeft met een vitamine B12-tekort. Als je hier vragen over hebt, kun je het beste contact opnemen met een arts (1).

meisje doet yoga
Een liposomaal vitamine B12-supplement helpt de symptomen van een vitamine B12-tekort te voorkomen. (Bron: Yasser: e0sbr9d1iv0/ Unsplash.com)

Waar worden liposomale vitamine B12-supplementen van gemaakt?

Door vitamine B12 in te pakken in fosfolipiden, de belangrijkste ingrediënten van het liposoom, wordt de voedingsstof beter beschermd. Dit zorgt ervoor dat de vitamine de cellen beter bereikt, met als resultaat niet alleen betere prestaties, maar ook het minimaliseren van mogelijke bijwerkingen.

Fosfolipiden hebben een samenstelling die sterk lijkt op die van onze eigen celmembranen, waardoor ze door ons lichaam als een veilige en effectieve manier worden gezien om supplementen naar de juiste plek te vervoeren. Is dat niet mooi? Ga je gang en ontdek wat een liposomaal vitamine B12-supplement voor jou kan doen!

Waarom is een liposomale vitamine B12-spray beter voor je dan andere producten?

Hoewel er verschillende manieren zijn om vitamine B12 in te nemen, met bijvoorbeeld druppels, tabletten en kauwsnacks, is de neusspray de meest effectieve soort. Het is een zeer comfortabele manier om vitamine B12 te consumeren, de ​​voedingsstof die zo essentieel is voor je gezondheid. Hieronder vind je een handig overzicht met de belangrijkste redenen waarom we aanraden om voor deze manier te kiezen:

  1. Met een liposomale vitamine B12-spray is het gemakkelijk de juiste inname te doseren en door het lichaam op te laten nemen. Je zult het effect direct merken!
  2. Het product is volledig liposomaal, wat de biologische beschikbaarheid van de vitamine verhoogt. De hoeveelheid vitamine die de juiste plek bereikt wordt dus groter.
  3. Het liposomale vitamine B12-supplement is veganistisch, suiker- en glutenvrij. Ook zijn er geen dieren of genetisch gemodificeerde ingrediënten betrokken bij het productieproces van het product.
  4. Het bevat geen magnesiumstearaat, een controversieel additief dat veel consumenten het liefst vermijden.
  5. De spray is een comfortabele optie, die gemakkelijk te gebruiken en te vervoeren is. Als je een hekel hebt aan het doorslikken van capsules en tabletten, is dit jouw supplement!
langharige meisje lachend
Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij het functioneren van het menselijk lichaam. (Bron: Sayo: nkogfv7d5ry/ Unsplash.com)

Waarom zijn vitamine B12-supplementen speciaal geschikt voor vegetariërs en veganisten?

Vegetariërs en veganisten lopen een groter risico om een ​​vitamine B12-tekort te ontwikkelen. Dit komt omdat vitamine B12 van nature alleen in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong voorkomt. Vegetariërs en veganisten moeten dus op een andere manier in hun vitamine B12-behoefte voorzien.

Een van de oplossingen is om voor verrijkte voedingsmiddelen te kiezen. In sommige gevallen wordt vitamine B12 toegevoegd aan bijvoorbeeld vlees- en zuivelvervangers. Check het etiket om te bepalen welke soorten en hoeveelheden toegevoegde voedingsstoffen het product bevat (1).

Om er helemaal zeker van te zijn dat je de juiste hoeveelheid vitamine B12 binnenkrijgt, raden we nog meer aan om een liposomaal vitamine B12-supplement in spray-vorm te gebruiken. Deze producten zijn ook volledig geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het bevat geen gelatine of andere grondstoffen die worden gewonnen uit dierlijke producten. Het product is bovendien suiker- en glutenvrij en dus een gezond alternatief op de traditionele supplementen.

Hoeveel vitamine B12 moet je per dag innemen?

Als je ouder wordt, neemt je behoefte aan vitamine B12 toe. Ook als je zwanger bent of borstvoeding geeft, moet je meer vitamine B12 binnenkrijgen, om zo de groei van de baby en de productie van het moedermelk te bevorderen. Hieronder vind je een handige tabel met de aanbevolen dagelijkse doses vitamine B12 in deze verschillende levensfasen (1):

LevensfaseAanbevolen hoeveelheid per dag (microgram )Zwangere vrouwenVrouwen die borstvoeding geven
Tot 6 maanden0,4 – –
7 tot 12 maanden0,5 – –
1 tot 3 jaar0,9 – –
4 tot 8 jaar1,2 – –
9 tot 13 jaar1,8 – –
14 jaar en ouder2,42,62,8

Onze conclusie

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof voor de aanmaak van nieuwe cellen en de gezondheid van het zenuwstelsel. Een tekort aan de vitamine maakt je lichaam vatbaarder voor bloedarmoede en een gebrek aan concentratie. Omdat het menselijk lichaam de vitamine niet zelf kan produceren, is het belangrijk dat je voldoende van de voedingsstof uit je voeding haalt.

Vind je het lastig om voldoende vitamine B12 uit je voeding te halen? Gelukkig zijn er voldoende vitamine B12-supplementen van uitstekende kwaliteit die erg gemakkelijk in gebruik zijn. We raden aan om voor een liposomale vitamine B12-spray te kiezen. De liposomale techniek beschermt de vitamine en zorgt ervoor dat deze betere getransporteerd en opgenomen wordt. De producten zijn bovendien suiker- en glutenvrij en dus een gezonde optie als je een extra dosis van deze voedingsstof nodig hebt. De liposomale neusspray is bovendien geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Wil je meer weten over vitamine B12? Neem dan een kijkje op de rest van onze website of stel hieronder je vraag. Ook kun je het artikel delen op social media, zodat we nog meer mensen kunnen helpen met de inname van vitamine B12. Durf voor jezelf te zorgen en geniet van de vele voordelen van het liposomale supplement!

Referenties(6)

  1. Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, DC: National Academy Press, 1998.
  2. Herbert V, Das K. Vitamin B12 in Modern Nutrition in Health and Disease. 8th ed. Baltimore, MD: Williams & Wilkins, 1994.
  3. Bernard MA, Nakonezny PA, Kashner TM. The effect of vitamin B12 deficiency on older veterans and its relationship to health. 1998
  4. Bottiglieri T. Folate, vitamin B12, and neuropsychiatric disorders. 1996
  5. Clarke R. B-vitamins and prevention of dementia. 2008
  6. Monsen ALB, Ueland PM. Homocysteine and methylmalonic acid in diagnosis and risk assessment from infancy to adolescent. 2003
Vorige Vitamine B12: Wat doet het, hoe neem je het in en nog veel meer Volgende Vitamine B12-voeding: Waar zit de meeste vitamine B12 in?
e-Book
Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, DC: National Academy Press, 1998.
Ga naar bron
Tekstboek
Herbert V, Das K. Vitamin B12 in Modern Nutrition in Health and Disease. 8th ed. Baltimore, MD: Williams & Wilkins, 1994.
Wetenschappelijk artikel
Bernard MA, Nakonezny PA, Kashner TM. The effect of vitamin B12 deficiency on older veterans and its relationship to health. 1998
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Bottiglieri T. Folate, vitamin B12, and neuropsychiatric disorders. 1996
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Clarke R. B-vitamins and prevention of dementia. 2008
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Monsen ALB, Ueland PM. Homocysteine and methylmalonic acid in diagnosis and risk assessment from infancy to adolescent. 2003
Ga naar bron