Vermoeidheid: Welke vitamines helpen bij vermoeidheid?

persoon met vermoeidheid en stress

Ben je soms vermoeider dan normaal? Maak je geen zorgen. Het is normaal om je af en toe een dagje minder energiek te voelen. Misschien heb je gewoon vakantie nodig! Als je echter constant vermoeid bent, raden we aan om naar de huisarts te gaan om te controleren waar de oorzaak ligt. Wist je al dat vitamines je kunnen helpen in de strijd tegen vermoeidheid?

Als je van vermoeidheid af wilt komen, is het belangrijk om er een aantal goede gewoonten op na te houden, zoals gezond eten. Als het je niet lukt om de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft uit voeding te halen, kan een vitaminesupplement je helpen in je strijd tegen vermoeidheid. De liposomale multivitamine van Sundt bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je alle vitamines binnenkrijgt die je nodig hebt om te functioneren. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Belangrijk om te weten

  • Vitaminen zorgen ervoor dat je lichaam energie produceert uit de voedingsstoffen in je voeding.
  • Vermoeidheid kan een van de eerste symptomen zijn die optreden als je een tekort hebt aan vitamines zoals vitamine B12, C en D.
  • Raadpleeg je huisarts als je je vermoeider voelt dan normaal. Als je vermoeidheid wordt veroorzaakt door een gebrek aan vitamines, kun je voedsel of supplementen gebruiken om het tekort op te lossen.

Vitamines tegen vermoeidheid: Alles wat je moet weten

Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen voor ons welzijn. Als je niet genoeg vitaminen binnenkrijgt, kan je lichaam niet meer normaal werken en word je ziek. Een van de eerste symptomen van een vitaminetekort is vermoeidheid. Als je meer wilt weten over de relatie tussen vitamines en vermoeidheid, lees dan verder!

Geven vitamines energie?

In principe komt de energie die je in leven houdt niet rechtstreeks van vitamines. De waarheid is dat de vitale kracht die je helpt je te concentreren op je werk of beter te presteren in de sportschool, afkomstig is van voedingsstoffen zoals koolhydraten, vetten en eiwitten. Een uitgebalanceerd dieet geeft je de energie die je nodig hebt om te functioneren.

Maar waarom hebben we het dan over vitamines, die ons helpen in de strijd tegen vermoeidheid? Omdat deze essentiële micronutriënten je lichaam in staat stellen om energie uit voedsel op te wekken. Bovendien helpen vitamines om je lichaam gezond te houden en zo te voorkomen dat je ziek wordt.

Dat betekent dat vitamines ons dus niet direct energie geven, maar dat ze helpen de energie die je lichaam nodig heeft uit voedingsstoffen te halen. Bovendien verkleinen vitamines de kans dat je last krijgt van blessures of ziekten waardoor je je slechter voelt. Dat is waarom ze zo belangrijk zijn in de strijd tegen vermoeidheid (1).

meisje tillen gewichten
Een uitgebalanceerd dieet geeft je de energie die je nodig hebt om dagelijks te presteren. (Bron: Gades: k95uqdee8r4/ Unsplash.com)

Welke vitamines helpen het beste bij vermoeidheid?

Vitamines zoals vitamine B12, C en D spelen een rol bij de stofwisseling. Ze helpen energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten. Als je onvoldoende vitamines binnenkrijgt zul je minder energie hebben en je vermoeid voelen.

Vitamine C

Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine. Het heeft een groot antioxiderend vermogen dat het menselijk lichaam gebruikt om ontstekingen en de tekenen van vroegtijdige veroudering te bestrijden (2).

Je lichaam heeft dus vitamine C nodig om de stofwisseling te reguleren en voedingsmiddelen om te zetten in energie. Om deze reden kan een onverklaarbare vermoeidheid één van de eerste symptomen van een tekort zijn (3). Gelukkig zit vitamine C in veel verschillende voedingsmiddelen. Je vindt de vitamine bijvoorbeeld in tropische vruchten, citrusvruchten en groenten zoals paprika’s.

sinaasappels en vitamine c
Vitamine C zit in veel verschillende voedingsmiddelen. Je vindt de vitamine bijvoorbeeld in tropische vruchten, citrusvruchten en groenten zoals paprika’s. (Bron: Isra e: shjmuyqsrn8/ Unsplash.com)

Vitamine B-groep

De vitamines die tot de vitamine B-groep behoren zijn de sleutel tot succes bij het voorkomen van mentale en fysieke vermoeidheid. De micronutriënten helpen je lichaam om het meest uit voedingsmiddelen te halen. Zo lever je voldoende energie aan je spieren, hersenen en andere organen, terwijl je genoeg energie overhoudt om dagelijks te presteren (1, 4).

Als je een vitamine B-tekort wilt voorkomen, probeer dan zo evenwichtig mogelijk te eten. Mager vlees, verse groenten en volkoren producten helpen je om een tekort aan deze micronutriënten te voorkomen.

Als je veganist bent, is het zeer raadzaam om een vitamine B12-supplement te gebruiken om te voorkomen dat je je reserves van deze vitamine uitput. Vitamine B12 komt namelijk vrijwel uitsluitend voor in producten van dierlijke oorsprong, zoals vlees, vis, eieren en melk (5).

gezond ontbijt
Vitamine B12 komt vrijwel uitsluitend voor in producten van dierlijke oorsprong, zoals vlees, vis, eieren en melk. (Bron: Marras: 4zm5e0zgyje/ Unsplash.com)

Vitamine D

Vitamine D is erg belangrijk om je botten en gewrichten sterk te houden. Bovendien lopen kinderen in de groei bij een tekort aan vitamine D kans op Rachitis, een ziekte waardoor skeletafwijkingen kunnen ontstaan.

Normaalgesproken valt een vitamine D-tekort niet direct op. Je botten zullen beetje bij beetje verzwakken. Toch toont onderzoek aan dat een onverklaarbare vermoeidheid een eerste symptoom kan zijn (6).

Vitamine D zit in zuivelproducten, eieren, vlees en vis. Ook is het menselijk lichaam in staat om zelf vitamine D aan te maken, door je huid een paar keer per week voor zo’n 10 tot 20 minuten aan de zon bloot te stellen. Vergeet echter nooit om een geschikte zonnebrand te gebruiken!

meisje op het strand
Het menselijk lichaam is in staat om zelf vitamine D aan te maken, door je huid een paar keer per week voor zo’n 10 tot 20 minuten aan de zon bloot te stellen. Vergeet echter nooit om een geschikte zonnebrand te gebruiken! (Bron: Twelvetribes: 14776896/ 123rf.com)

Helpen vitamines bij vermoeidheid?

Een gezond voedingspatroon, zoals het mediterrane dieet, helpt je om de vitamines die je nodig hebt uit je voeding te halen en zo minder moe te zijn. Het is daarnaast belangrijk dat je voeding je voorziet van de nodige gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten. Alleen zo geef je je lichaam de voedingsstoffen die nodig zijn om energie op te wekken en vermoeidheid te voorkomen (7).

Helaas kunnen diëten om af te vallen, stress, emotionele problemen of een veeleisende agenda zoals die van studenten of in tijdens van examens ervoor zorgen dat we meer vitamines verbruiken dan dat we binnenkrijgen. In dit soort situaties loop je een verhoogd risico op een vitaminegebrek dat zorgt voor moeheid, vermoeidheid en andere ongemakken (1).

Vitaminesupplementen bij vermoeidheid

Heb je zo’n drukke agenda dat je af en toe wel eens een maaltijd overslaat? Of heb je een dieet gevolgd om af te vallen en heb je nu zero energie? Een vitaminesupplement kan je helpen om van vermoeidheid af te komen. Hieronder laten we je zien welke supplementen het beste zijn om meer energie te krijgen.

Vitamine C-supplementen

Als je een vitamine C-tekort hebt, kan een supplement zeer snel helpen om van vermoeidheid af te komen. Verschillende onderzoekers die de mogelijke voordelen van vitamine C op vermoeidheid bestuderen, adviseren echter om de vitamine in het ziekenhuis intraveneus (via de aderen) toe te brengen (8). Wie wil dat nou, vitamine C injecteren? Wat een nachtmerrie!

Je kunt natuurlijk ook gewoon kiezen voor de meer traditionele vitamine C-supplementen zoals capsules of tabletten. Dit gaat een stuk makkelijker en kun je gewoon zelf thuis doen. Toch hebben de traditionele supplementen niet dezelfde werking als de injecteerbare vitamine C-supplementen uit de eerder genoemde experimenten (9).

Gelukkig is de supplementen-industrie begonnen met het aanbieden van liposomale vitamine C-supplementen. Hierbij wordt de vitamine C ingepakt in liposomen, kleine en holle vetbolletjes die de opname van de stoffen sterk verbeterd. Het effect van dit soort supplementen licht dichterbij de injecties (10), maar dan zonder pijn en ander ongemak!

Met het premium liposomale vitamine C-supplement van Sundt kun je laagdrempelig van de effectiviteit van liposomen profiteren. Vertrouw ons, je zult het geweldig vinden!

Vitamine D-supplementen

Het oplossen van een vitamine D-tekort zorgt ervoor dat je niet langer constant moe bent. Als je weinig in de zon komt of moeite hebt om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan deze stof, kan een supplement je helpen om je binnen enkele weken beter te voelen (11).

Bovendien kunnen vitamine D-producten ook helpen je humeur te verbeteren en de normale functie van je afweer te behouden.

Als je denkt dat een vitamine D-supplement iets voor jou is, kijk dan eens naar de supplementen van Sundt. Het supplement met vitamine D3, de meest effectieve vorm van vitamine D, zal je helpen je vitamine D-waarden op een snelle en efficiënte manier aan te vullen.

Vitamine B12-supplementen

Met name vegetariërs en veganisten lopen een verhoogd risico op een vitamine B12-tekort. De vitamine komt namelijk bijna alleen maar voor in dierlijke producten. Als je weinig vitamine B12 uit je voeding haalt, kun je last krijgen van vermoeidheid, zwakte, bloedarmoede en zelfs neurologische schade.

Bovendien zijn er bepaalde groepen, zoals ouderen of mensen met darmproblemen, die zelfs als ze dierlijke producten consumeren nog moeite hebben met de opname van vitamine B12 (12).

Gelukkig biedt Sundt verschillende soorten vitamine B12-supplementen aan. Of het nou in druppels of een spray is, het liposomale vitamine B12-supplement van Sundt zal je helpen om vermoeidheid te voorkomen die ontstaat door een gebrek aan deze voedingsstof.

vermoeide student
Vermoeidheid kan een van de eerste symptomen zijn die optreden als gevolg van een vitaminetekort. (Bron: Drobot: 48788899/ 123rf.com)

Multivitaminesupplementen

Maar wat als je aan tekorten aan meer dan één vitamine lijdt? In dat geval kun je het evenwicht in je lichaam herstellen door over te schakelen op een multivitamine. Multisupplementen bevatten een combinatie van vitamines die helpen om je lichaam verschillende vitaminegebreken aan te laten vullen. Als je een multivitamine op de juiste manier gebruikt, kan het je helpen vermoeidheid te bestrijden die is ontstaan door een ongezond of arm voedingspatroon (13, 14).

Het multivitaminesupplement van Sundt levert de belangrijkste vitamines die nodig zijn om mentale en fysieke vermoeidheid te bestrijden. Het supplement bevat onder andere de vitamines uit de vitamine B-groep, vitamine C en D. Vooral de liposomale vorm van het supplement zorgt voor de best mogelijke opname van de vitamine. Probeer het eens uit!

Let op: Wanneer vitamines niet voldoende zijn bij vermoeidheid

We hebben de supplementen van Sundt met veel liefde en zorg bereid. We zijn daarom ook erg trots op onze producten, die zijn gefabriceerd volgens strikte kwaliteitsnormen. Toch zijn er problemen die geen enkel supplement (zelfs die van Sundt niet!) alleen kan oplossen (15):

  • Je hebt last van slapeloosheid en krijgt niet genoeg slaap. Je zult ondanks het innemen van voldoende vitamines vermoeid blijven. We raden je aan om in dit geval met je huisarts of een slaapspecialist te praten.
  • Je leidt een zittend leven. Helaas zorgt een levensstijl waarbij je veel op de bank of in bed zit, ervoor dat je je constant moe voelt. Probeer elke dag een beetje te bewegen, je zult het verschil echt merken!
  • Je bent depressief. Angst of depressie kunnen ‘vermomd’ voorkomen in de vorm van moeheid of vermoeidheid. Aarzel daarom niet en vraag direct om hulp als de vermoeidheid gepaard gaat met verdriet of hopeloosheid.
  • Je hebt een ernstige ziekte. Als de vermoeidheid plotseling is opgekomen en gepaard gaat met pijn, ongemak of gewichtsverlies, neem dan snel contact op met je huisarts. Gebruik geen supplementen totdat je elke andere oorzaak uitsluit die je gezondheid in gevaar kan brengen.

De supplementen van Sundt zijn ontwikkeld voor gezonde volwassenen, niet zwangere vrouwen en bij voorkeur niet-rokers. Als je minderjarig of zwanger bent, borstvoeding geeft of een kwetsbare oudere bent, raden we je aan om altijd eerst de hulp van een medisch expert in te schakelen, voordat je begint met de inname van een supplement.

Onze conclusie

Vermoeidheid is een symptoom dat de kwaliteit van het leven ernstig kan verslechteren. Als je je ook na een goede nachtrust vermoeid blijft voelen, probeer dan je voedingspatroon aan te passen of andere gewoontes te veranderen. Als de vermoeidheid gepaard gaat met andere ongemakken zoals pijn of slapeloosheid, raden we je aan contact op te nemen met je huisarts.

Na het uitsluiten van ernstige ziekten, kun je ervoor kiezen om een vitaminesupplement te gebruiken om je minder moe te voelen. Door een vitamine B12-, C- of D-tekort op te lossen krijg je meer energie en zul je je weer als nieuw voelen. Je kunt kiezen uit supplementen met één van de vitamines, of een multisupplement, met een combinatie van de meest belangrijke vitamines. Je zult ze geweldig vinden!

Ben je vaak vermoeid? Denk je dat vitamines je kunnen helpen? We zijn benieuwd naar jouw mening. Laat hieronder je reactie achter of deel dit artikel op social media met je vrienden en familie.

Referenties (15)

1. Tardy A-L, Pouteau E, Marquez D, Yilmaz C, Scholey A. Vitamins and Minerals for Energy, Fatigue and Cognition: A Narrative Review of the Biochemical and Clinical Evidence. Nutrients . 2020 Jan 16 ;12(1):228.
Source

2. Pehlivan FE. Vitamin C: An Antioxidant Agent. In: Vitamin C . InTech; 2017 .
Source

3. Maxfield L, Crane JS. Vitamin C Deficiency (Scurvy) . StatPearls. 2019 .
Source

4. Chawla J, Kvarnberg D. Hydrosoluble vitamins. In: Handbook of Clinical Neurology . Elsevier B.V.; 2014 . p. 891–914.
Source

5. Obeid R, Heil SG, Verhoeven MMA, van den Heuvel EGHM, de Groot LCPGM, Eussen SJPM. Vitamin B12 intake from animal foods, biomarkers, and health aspects. Front Nutr. 2019 Jun 28;6.
Source

6. Johnson K, Sattari M. Vitamin D deficiency and fatigue: an unusual presentation. Springerplus. 2015 Dec 1;4(1).
Source

7. Dieta mediterránea: ¿Qué es y cómo sacarle el mayor provecho? .
Source

8. suh SY, Bae W, Ahn HY, Choi SE, Jung GC, Yeom C. Intravenous vitamin C administration reduces fatigue in office workers: A double-blind randomized controlled trial. Nutr J . 2012 ;11(1):7.
Source

9. Lykkesfeldt J, Tveden-Nyborg P. The pharmacokinetics of vitamin C . Vol. 11, Nutrients. MDPI AG; 2019. p. 2412.
Source

10. Łukawski M, Dałek P, Borowik T, Foryś A, Langner M, Witkiewicz W, et al. New oral liposomal vitamin C formulation: properties and bioavailability. J Liposome Res . 2019 ;
Source

11. Roy S, Sherman A, Monari-Sparks MJ, Schweiker O, Hunter K. Correction of low vitamin D improves fatigue: Effect of correction of low vitamin D in fatigue study (EViDiF study). N Am J Med Sci. 2014;6(8):396–402.
Source

12. Ankar A, Bhimji SS. Vitamin B12 Deficiency (Cobalamin) . StatPearls. StatPearls Publishing; 2018 .
Source

13. Long SJ, Benton D. Effects of vitamin and mineral supplementation on stress, mild psychiatric symptoms, and mood in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychosom Med . 2013;75(2):144–53.
Source

14. Kennedy DO, Stevenson EJ, Jackson PA, Dunn S, Wishart K, Bieri G, et al. Multivitamins and minerals modulate whole-body energy metabolism and cerebral blood-flow during cognitive task performance: A double-blind, randomised, placebo-controlled trial. Nutr Metab . 2016 Feb 11 ;13(1).
Source

15. Vitaminas para el cansancio | GUIADESUPLEMENTOS .
Source

Wetenschappelijk artikel
Tardy A-L, Pouteau E, Marquez D, Yilmaz C, Scholey A. Vitamins and Minerals for Energy, Fatigue and Cognition: A Narrative Review of the Biochemical and Clinical Evidence. Nutrients . 2020 Jan 16 ;12(1):228.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Pehlivan FE. Vitamin C: An Antioxidant Agent. In: Vitamin C . InTech; 2017 .
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Maxfield L, Crane JS. Vitamin C Deficiency (Scurvy) . StatPearls. 2019 .
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Chawla J, Kvarnberg D. Hydrosoluble vitamins. In: Handbook of Clinical Neurology . Elsevier B.V.; 2014 . p. 891–914.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Obeid R, Heil SG, Verhoeven MMA, van den Heuvel EGHM, de Groot LCPGM, Eussen SJPM. Vitamin B12 intake from animal foods, biomarkers, and health aspects. Front Nutr. 2019 Jun 28;6.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Johnson K, Sattari M. Vitamin D deficiency and fatigue: an unusual presentation. Springerplus. 2015 Dec 1;4(1).
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Dieta mediterránea: ¿Qué es y cómo sacarle el mayor provecho? .
Go to source
Wetenschappelijk artikel
suh SY, Bae W, Ahn HY, Choi SE, Jung GC, Yeom C. Intravenous vitamin C administration reduces fatigue in office workers: A double-blind randomized controlled trial. Nutr J . 2012 ;11(1):7.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Lykkesfeldt J, Tveden-Nyborg P. The pharmacokinetics of vitamin C . Vol. 11, Nutrients. MDPI AG; 2019. p. 2412.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Łukawski M, Dałek P, Borowik T, Foryś A, Langner M, Witkiewicz W, et al. New oral liposomal vitamin C formulation: properties and bioavailability. J Liposome Res . 2019 ;
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Roy S, Sherman A, Monari-Sparks MJ, Schweiker O, Hunter K. Correction of low vitamin D improves fatigue: Effect of correction of low vitamin D in fatigue study (EViDiF study). N Am J Med Sci. 2014;6(8):396–402.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Ankar A, Bhimji SS. Vitamin B12 Deficiency (Cobalamin) . StatPearls. StatPearls Publishing; 2018 .
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Long SJ, Benton D. Effects of vitamin and mineral supplementation on stress, mild psychiatric symptoms, and mood in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychosom Med . 2013;75(2):144–53.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Kennedy DO, Stevenson EJ, Jackson PA, Dunn S, Wishart K, Bieri G, et al. Multivitamins and minerals modulate whole-body energy metabolism and cerebral blood-flow during cognitive task performance: A double-blind, randomised, placebo-controlled trial. Nutr Metab . 2016 Feb 11 ;13(1).
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vitaminas para el cansancio | GUIADESUPLEMENTOS .
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .