Hoe kun je een spastische darm behandelen? Onderzoek naar effectieve behandelingen

prikkelbare darm

Als je regelmatig klachten hebt zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree, obstipatie of winderigheid, is er een grote kans dat je last hebt van een spastische darm. Naar schatting heeft 5 tot 20% van de Nederlandse bevolking last van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS).

Er bestaan verschillende behandelingen om prikkelbare darmklachten te verlichten. Deze kunnen variëren van een verandering in je voeding, het gebruik van supplementen en probiotica tot het onder controle houden van dagelijkse stress. Wil je weten wat deze methoden zijn? Lees verder om erachter te komen.

Belangrijk om te weten

  • Een spastische darm, ook bekend als het prikkelbare darmsyndroom, is een vrij veel voorkomende aandoening die gepaard gaat met buikpijn, veranderingen in de stoelgang, een opgeblazen gevoel in de buik en ander ongemak.
  • Er zijn veel ziekten die verband houden met de verschijning van een prikkelbare darm, zoals darmontstekingen en stress. Er is echter nog geen eenduidige oorzaak vastgesteld.
  • De behandeling van een spastische darm omvat gewoonlijk strategieën voor stressmanagement, veranderingen in de eetgewoonten, medicatie om de symptomen te verlichten en het gebruik van probiotica. Deze hulpmiddelen, samen met het advies van je huisarts of een voedingsdeskundige, kunnen je helpen om onaangename klachten te minimaliseren.

Alles wat je moet weten over een spastische darm

Hoewel een prikkelbare darm niet levensbedreigend is, is het een aandoening die vervelend genoeg is om van je dagelijkse momentjes op het toilet een levende nachtmerrie te maken. Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen over deze aandoening en laten we je zien wat je kunt doen om hier zo goed mogelijk mee te leven.

meisje drinkwater
Het is belangrijk om voldoende water te drinken om uitdroging door diarree te voorkomen en om constipatie te verlichten. (Bron: Lightfieldstudios: 134003917/ 123rf.com)

Wat is een spastische darm?

Het prikkelbare darmsyndroom is een aandoening die een reeks buikklachten en veranderingen in de frequentie en consistentie van de stoelgang kan veroorzaken (1).

Naar schatting heeft 5 tot 20% van de Nederlandse bevolking last van het prikkelbare darmsyndroom (24). Meer vrouwen dan mannen hebben last van ernstigere symptomen van deze aandoening (3)

Wat zijn de symptomen van een spastische darm?

Een prikkelbare darm kan zowel je spijsverteringsstelsel als de rest van je lichaam beïnvloeden. Hieronder vind je een greep uit de lijst met de meest voorkomende symptomen (4, 5, 6, 7)

  • Buikpijn
  • Opgezwollen buik
  • Het gevoel dat je niet alles kwijt bent als je naar de wc bent geweest
  • Slijm bij de ontlasting
  • Diarree en/of obstipatie
  • Het gevoel dat je snel vol zit terwijl je weinig hebt gegeten
  • Misselijkheid en overgeven
man met buikpijn
Door bepaalde producten uit je voedingspatroon te schrappen, kun je minder last krijgen van prikkelbare darmklachten. (Bron: Guillem: 69027622/ 123rf.com)

Behandeling voor een prikkelbare darm: Welke hulpmiddelen zijn er?

Het prikkelbare darmsyndroom is een aandoening die na verloop van tijd aanhoudt, soms verdwijnt en dan opeens weer terugkeert, vooral als de persoon in kwestie geen definitieve maatregelen neemt om slechte gewoonten te vervangen.

Helaas is er nog geen eenduidige behandeling gedefinieerd om prikkelbare darmsyndromen op te lossen. Toch zijn er gelukkig veel dingen die je kunt doen om de symptomen te minimaliseren.

Gezonde gewoontes die je in je dagelijks leven kunt toepassen

Om de symptomen van een prikkelbare darm te verlichten, is het belangrijk om je algemene gezondheid te verbeteren. Dit kun je doen door goede gewoonten in je dagelijkse routine op te nemen:

  • Sport regelmatig, te beginnen met minimaal 30 minuten 3 dagen per week.
  • Drink voldoende water om uitdroging tijdens periodes van diarree te voorkomen en constipatie te verlichten.
  • Pas ontspanningstechnieken toe, zoals meditatie, om je stressniveau laag te houden.
  • Probeer de drie hoofdmaaltijden op een dag altijd op hetzelfde tijdstip in te nemen, zodat je lichaam zich voorbereidt op de maaltijden.
vrouw op medische afspraak
Raadpleeg een arts voordat je begint met de inname van een supplement om de symptomen van een prikkelbare darm te verlichten. (Bron: Korzh: 41502956/ 123rf.com)

Voeding: De fundamentele pijler voor de behandeling van een spastische darm

Je voeding is erg belangrijk om klachten zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, diarree en obstipatie te verlichten. Hieronder vind je de belangrijkste tips die je in je dagelijkse routine kunt opvolgen:

  • Drink weinig tot geen cafeïne-houdende dranken.
  • Vermijd erg pittig of erg vet voedsel zoals gefrituurd voedsel.
  • Beperk zuivelproducten, vooral als je lactose-intolerant bent.
  • Vermijd voedsel dat verband houdt met maag- en darmklachten.
  • Beperk de consumptie van alcoholische dranken, aangezien deze je darmen van slag kunnen maken.
  • Ga naar je huisarts of een voedingsdeskundige voor meer advies.

FODMAP-dieet

Het FODMAP-beperkte of laag FODMAP dieet is een dieet waarbij gedurende minimaal 2-6 weken een aantal producten wordt weggelaten. FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Poyolen. Dit zijn veel voorkomende onderdelen van veel voedingsmiddelen die spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken, vooral bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom.

In dit dieet worden drie fundamentele stappen gevolgd:

  1. Het weglaten van voedsel met veel FODMAP’s uit je voedingspatroon. Deze fase kan twee tot zes weken duren.
  2. Het geleidelijk weer toevoegen van de voedingsmiddelen met een hoog FODMAP-gehalte aan je dieet, om te bepalen welk van hun de symptomen veroorzaken.
  3. Als je eenmaal hebt vastgesteld welke voedingsmiddelen symptomen veroorzaken, kun je de consumptie ervan beperken of helemaal vermijden.

Om een ​​idee te krijgen van voeding met veel of weinig FODMAP’s, hebben we een duidelijk overzicht voor je gemaakt in de onderstaande tabel (21):

CategorieHoog FODMAP-gehalteLaag FODMAP-gehalte
Groenten en peulvruchten Artisjok
Asperges
Bonen
Bloemkool
Selderij
Paddestoelen
Doperwten
Sojabonen
Bieslook
Broccoli
Spruitjes
Kikkererwten
Bieslook
Maïs
Courgette
Komkommer
Aubergine
Groene pepers
Boerenkool
Olijven
Zoete aardappel
Spinazie
FruitAppel
Avocado
Bramen
Kersen
Dadels
Vijgen
Druiven
Mango
Perzik
Grapefruit
Rozijnen
Pruimen
Watermeloen
Bakbanaan
Bosbessen
Meloen
Kiwi
Citroen
Limoen
Oranje
Frambozen
Aardbeien
Vlees, vis en vervangersChorizo
Worst
Alle soorten rood en wit vlees zonder toegevoegde ingrediënten
Alle soorten vis zonder toegevoegde ingrediënten
Ontbijtgranen, brood, pasta en notenProducten met tarwe: koekjes, cakes, muffins, brood
Rogge
Griesmeel
Glutenvrije broden zoals maïsbrood, rijst of zuurdesem
Amandelen
Rijst
Aardappelen
Maïs-producten
Sesamzaad, pompoen- en zonnebloempitten

De FODMAP-methode wordt nog steeds door professionals onderzocht, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Medicijnen

Je huisarts kan je geneesmiddelen voorschrijven voor de behandeling van prikkelbare darmklachten. Deze medicijnen kunnen variëren, afhankelijk van de symptomen en klachten waar je last van hebt:

  • Spierverslappers om buikkrampen te verlichten.
  • Medicijnen tegen diarree.
  • Laxeermiddelen bij obstipatie.
  • Antibiotica als de prikkelbare darmaandoening wordt geassocieerd met darmontstekingen.
  • Medicijnen om je stemming te reguleren.

We raden af om medicijnen te gebruiken zonder voorafgaand advies van een arts, omdat deze in sommige gevallen de symptomen alleen maar nog meer kunnen verergeren.

meisje doet yoga
Onderzoek heeft aangetoond dat sport en beweging een positief effect hebben op prikkelbare darmklachten. (Bron: Dolgachov: 32337262/ 123rf.com)

Probiotica: een veelbelovend hulpmiddel

Probiotica zijn supplementen die micro-organismen leveren die vergelijkbaar zijn met de bacteriën in gezonde darmen. Ze kunnen je helpen bij het behandelen van symptomen van een spastische darm. Een evenwichtige darmflora wordt namelijk beschouwd als een belangrijke stap in het verlichten van de symptomen van het prikkelbare darmsyndroom (21, 22).

Onderzoek toont aan dat de beste probiotica de bacteriën zijn die een grote verscheidenheid aan probiotische stammen bevatten, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium en de schimmel Saccharomyces cerevisiae, naast een dosis van honderd tot honderd miljard kolonievormende eenheden (KVE of CFU) (23).

Onze conclusie

Het prikkelbare darmsyndroom is een aandoening die de levenskwaliteit van veel mensen over de hele wereld beïnvloedt. Dat geldt misschien nog wel meer voor de mensen die een sterk verband ervaren tussen de symptomen en hun emotionele toestand, waarbij de klachten onbewust verergeren in situaties van grote stress.

Er zijn veel verschillende behandelingen ontwikkeld voor de behandeling van een spastische darm. Eén van de meest opvallende strategieën is het FODMAP-dieet. De volledige naam is FODMAP-beperkt dieet. FODMAPs zijn suikers in voeding die klachten kunnen geven als je darmen hier gevoelig voor zijn. Andere hulpmiddelen zijn het gebruik van probiotica en strategieën om stressvolle situaties te verminderen en zo de symptomen te beheersen.

Als deze informatie waardevol is voor jou of voor een dierbare, aarzel dan niet om het artikel te delen en verder te verspreiden. Daarnaast kun je hieronder een opmerking achterlaten om een vraag te stellen of je eigen ervaringen met ons te delen.

(Bron van de header afbeelding: Mironova: 132511886/ 123rf.com)

Referenties (24)

1. Mearin F, Montoro MA. Síndrome de intestino irritable. AegastroEs n.d.
Source

2. Síndrome de colon irritable: número de casos 2011-2016 [Internet]. Statista.com.
Source

3. Personal de Mayo Clinic. Irritable bowel syndrome [Internet]. Mayoclinic.org.
Source

4. Talley NJ, Zinsmeister AR, Van Dyke C, Melton LJ 3rd. Epidemiology of colonic symptoms and the irritable bowel syndrome. Gastroenterology 1991;101:927–34.
Source

5. Jones R, Lydeard S. Irritable bowel syndrome in the general population. BMJ. 1992;304(6819):87–90.
Source

6. Whorwell PJ, McCallum M, Creed FH, Roberts CT. Non-colonic features of irritable bowel syndrome. Gut. 1986;27(1):37–40.
Source

7. Maxton DG, Morris J, Whorwell PJ. More accurate diagnosis of irritable bowel syndrome by the use of “non-colonic” symptomatology. Gut 1991;32:784–6.
Source

8. Spiller R, Garsed K. Postinfectious irritable bowel syndrome. Gastroenterology 2009;136:1979–88.
Source

9. Thabane M, Kottachchi DT, Marshall JK. Systematic review and meta-analysis: The incidence and prognosis of post-infectious irritable bowel syndrome: SYSTEMATIC REVIEW: POST-INFECTIOUS IBS. Aliment Pharmacol Ther. 2007;26(4):535–44.
Source

10. Taché Y, Martinez V, Wang L, Million M. CRF1 receptor signaling pathways are involved in stress-related alterations of colonic function and viscerosensitivity: implications for irritable bowel syndrome. Br J Pharmacol 2004;141:1321–30.
Source

11. O’Mahony SM, Marchesi JR, Scully P, Codling C, Ceolho A-M, Quigley EMM, et al. Early life stress alters behavior, immunity, and microbiota in rats: implications for irritable bowel syndrome and psychiatric illnesses. Biol Psychiatry. 2009;65(3):263–7.
Source

12. Kiank C, Taché Y, Larauche M. Stress-related modulation of inflammation in experimental models of bowel disease and post-infectious irritable bowel syndrome: role of corticotropin-releasing factor receptors. Brain Behav Immun 2010;24:41–8.
Source

13. Mudyanadzo TA, Hauzaree C, Yerokhina O, Architha NN, Ashqar HM. Irritable bowel syndrome and depression: A shared pathogenesis. Cureus 2018;10:e3178.
Source

14. Whitehead WE, Palsson O, Jones KR. Systematic review of the comorbidity of irritable bowel syndrome with other disorders: what are the causes and implications? Gastroenterology 2002;122:1140–56.
Source

15. Chang L. The association of irritable bowel syndrome and fibromyalgia. UncEdu n.d.
Source

16. What is chronic fatigue syndrome and how is it related to irritable bowel syndrome (IBS)? WebmdCom n.d.
Source

17. Mobilio N, Iovino P, Bruno V, Catapano S. Severity of irritable bowel syndrome in patients with temporomandibular disorders: A case-control study. J Clin Exp Dent 2019;11:e802–6.
Source

18. Choung RS, Herrick LM, Locke GR 3rd, Zinsmeister AR, Talley NJ. Irritable bowel syndrome and chronic pelvic pain: a population-based study. J Clin Gastroenterol 2010;44:696–701.
Source

19. Mitchell H, Porter J, Gibson PR, Barrett J, Garg M. Review article: implementation of a diet low in FODMAPs for patients with irritable bowel syndrome-directions for future research. Aliment Pharmacol Ther 2019;49:124–39.
Source

20. Tuck CJ, Reed DE, Muir JG, Vanner SJ. Implementation of the low FODMAP diet in functional gastrointestinal symptoms: A real-world experience. Neurogastroenterol Motil 2020;32:e13730.
Source

21. Irritable Bowel Syndrome Treatment. HopkinsmedicineOrg n.d.
Source

22. Dinan TG, Cryan JF. The microbiome-gut-brain axis in health and disease. Gastroenterol Clin North Am 2017;46:77–89.
Source

23. Dale HF, Rasmussen SH, Asiller ÖÖ, Lied GA. Probiotics in irritable bowel syndrome: An up-to-date systematic review. Nutrients. 2019 Sep 1 ;11(9).
Source

24. PRIKKELBARE DARM SYNDROOM BELANGENORGANISATIE
Source

Wetenschappelijk artikel
Mearin F, Montoro MA. Síndrome de intestino irritable. AegastroEs n.d.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Síndrome de colon irritable: número de casos 2011-2016 [Internet]. Statista.com.
Go to source
Officiële website
Personal de Mayo Clinic. Irritable bowel syndrome [Internet]. Mayoclinic.org.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Talley NJ, Zinsmeister AR, Van Dyke C, Melton LJ 3rd. Epidemiology of colonic symptoms and the irritable bowel syndrome. Gastroenterology 1991;101:927–34.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Jones R, Lydeard S. Irritable bowel syndrome in the general population. BMJ. 1992;304(6819):87–90.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Whorwell PJ, McCallum M, Creed FH, Roberts CT. Non-colonic features of irritable bowel syndrome. Gut. 1986;27(1):37–40.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Maxton DG, Morris J, Whorwell PJ. More accurate diagnosis of irritable bowel syndrome by the use of “non-colonic” symptomatology. Gut 1991;32:784–6.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Spiller R, Garsed K. Postinfectious irritable bowel syndrome. Gastroenterology 2009;136:1979–88.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Thabane M, Kottachchi DT, Marshall JK. Systematic review and meta-analysis: The incidence and prognosis of post-infectious irritable bowel syndrome: SYSTEMATIC REVIEW: POST-INFECTIOUS IBS. Aliment Pharmacol Ther. 2007;26(4):535–44.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Taché Y, Martinez V, Wang L, Million M. CRF1 receptor signaling pathways are involved in stress-related alterations of colonic function and viscerosensitivity: implications for irritable bowel syndrome. Br J Pharmacol 2004;141:1321–30.
Go to source
Klinisch onderzoek (dieren)
O’Mahony SM, Marchesi JR, Scully P, Codling C, Ceolho A-M, Quigley EMM, et al. Early life stress alters behavior, immunity, and microbiota in rats: implications for irritable bowel syndrome and psychiatric illnesses. Biol Psychiatry. 2009;65(3):263–7.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Kiank C, Taché Y, Larauche M. Stress-related modulation of inflammation in experimental models of bowel disease and post-infectious irritable bowel syndrome: role of corticotropin-releasing factor receptors. Brain Behav Immun 2010;24:41–8.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Mudyanadzo TA, Hauzaree C, Yerokhina O, Architha NN, Ashqar HM. Irritable bowel syndrome and depression: A shared pathogenesis. Cureus 2018;10:e3178.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Whitehead WE, Palsson O, Jones KR. Systematic review of the comorbidity of irritable bowel syndrome with other disorders: what are the causes and implications? Gastroenterology 2002;122:1140–56.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Chang L. The association of irritable bowel syndrome and fibromyalgia. UncEdu n.d.
Go to source
Officiële website
What is chronic fatigue syndrome and how is it related to irritable bowel syndrome (IBS)? WebmdCom n.d.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Mobilio N, Iovino P, Bruno V, Catapano S. Severity of irritable bowel syndrome in patients with temporomandibular disorders: A case-control study. J Clin Exp Dent 2019;11:e802–6.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Choung RS, Herrick LM, Locke GR 3rd, Zinsmeister AR, Talley NJ. Irritable bowel syndrome and chronic pelvic pain: a population-based study. J Clin Gastroenterol 2010;44:696–701.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Mitchell H, Porter J, Gibson PR, Barrett J, Garg M. Review article: implementation of a diet low in FODMAPs for patients with irritable bowel syndrome-directions for future research. Aliment Pharmacol Ther 2019;49:124–39.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Tuck CJ, Reed DE, Muir JG, Vanner SJ. Implementation of the low FODMAP diet in functional gastrointestinal symptoms: A real-world experience. Neurogastroenterol Motil 2020;32:e13730.
Go to source
Officiële website
Irritable Bowel Syndrome Treatment. HopkinsmedicineOrg n.d.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Dinan TG, Cryan JF. The microbiome-gut-brain axis in health and disease. Gastroenterol Clin North Am 2017;46:77–89.
Go to source
Medisch onderzoek
Dale HF, Rasmussen SH, Asiller ÖÖ, Lied GA. Probiotics in irritable bowel syndrome: An up-to-date systematic review. Nutrients. 2019 Sep 1 ;11(9).
Go to source
Officiële website
PRIKKELBARE DARM SYNDROOM BELANGENORGANISATIE
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .