Multivitamines voor kinderen: Wat zijn de belangrijkste vitamines voor een kind?

Wil je ook dat je kinderen gezond en sterk opgroeien? Dan is het belangrijk om ze gebalanceerde en gezonde voeding te geven. Sommige ouders vragen zich af of ze het dieet van hun kinderen daarnaast nog moeten aanvullen met vitamines. Is het nodig om je kind vitamines te geven?

In dit artikel beantwoorden we een reeks basisvragen van ouders die zich zorgen maken over het vitaminegehalte van hun kinderen. Zijn vitamines veilig voor kinderen? Wanneer is het aanvullen met vitamines echt nodig? Lees snel verder en ontdek het allemaal!

Belangrijk om te weten

  • Vitaminen zijn essentiële moleculen voor de ontwikkeling van zowel het lichaam als de geest van kinderen.
  • Borstvoeding en een gezond dieet zijn meestal voldoende om de meeste vitaminetekorten bij de kleinsten te voorkomen.
  • Veganistische kinderen en kinderen met bepaalde ziekten hebben mogelijk vitaminesupplementen nodig. Bovendien schrijven veel kinderartsen vitamine D en K voor op specifieke momenten in het leven van de allerkleinsten.

Vitaminen voor kinderen: 5 basisvragen

Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen die hard nog zijn voor een goede gezondheid. Voor kinderen zijn vitaminen erg belangrijk voor hun groei en ontwikkeling. Als kinderen gezond eten, is het over het algemeen niet nodig om hun voeding aan te vullen met kindervitaminen.

klein meisje dat wat aardbeien eet
Voor kinderen zijn vitaminen erg belangrijk voor hun groei en ontwikkeling. (Bron: Gpointstudio: 40290339/ 123rf.com)

Wanneer heeft een kind extra vitamines nodig?

Eiwitten helpen het lichaam van kinderen om sterke spieren en botten op te bouwen. Koolhydraten geven kinderen energie om urenlang te spelen en vetten dienen als een voorraad van voedingsstoffen die kinderen bijvoorbeeld beschermen tegen de kou. Maar hoe zit het eigenlijk met vitamines?

Vitamines zijn kleine moleculen die ruim honderden processen in het lichaam van kinderen reguleren. Deze voedingsstoffen zijn essentieel om volwassen te worden, een sterk immuunsysteem op te bouwen en een goed gebouwd lichaam en een kiene geest te vormen.

Als je meer wilt weten over het belang van vitamines voor kinderen, raden we je aan om een kijkje in de volgende tabel te nemen. Hierin vatten we de belangrijkste functies van vitamines voor het lichaam van kinderen en baby’s samen (1, 2):

VitamineFunctieGevolgen van een tekort
ANodig voor de groei van botten en weefsels, versterkt het immuunsysteem en is essentieel voor de ontwikkeling van een normaal zicht.Groeiachterstand, verzwakt afweersysteem en zichtstoornissen, waaronder blindheid.
BOndersteunt de normale intellectuele functie en onmisbaar voor de productie van energie.Moeite met concentreren en leren, energiegebrek, slecht humeur, prikkelbaarheid en bloedarmoede.
CDraagt ​​bij aan de ontwikkeling van weefsels en versterkt het immuunsysteem.Groeistoornissen, frequente ontstekingen en weinig energie.
DBetrokken bij de ontwikkeling van sterke en gezonde botten en hersenen en reguleert de stofwisseling en het afweersysteem.Groeiafwijkingen, breekbare botten, ernstige misvormingen, allergieën, astma en andere immuniteitsproblemen.
EEssentieel voor het creëren van nieuwe neuronen en het behoud van gezonde zenuwen en spieren.  Coördinatie- en evenwichtsproblemen, spierzwakte, vermoeidheid en bloedarmoede.
KReguleert de bloedstolling en voorkomt bloedingen.Bloedingen zijn moeilijk te stoppen.

Hoe voorkom je vitaminetekorten bij kinderen?

Experts adviseren om ervoor te zorgen dat kinderen alle vitamines die ze nodig hebben uit hun voeding binnenkrijgen (3, 4):

  • Vitamine A komt voor in zuivelproducten, eieren, vlees en rode en oranje groenten zoals wortelen en zoete aardappelen.
  • De vitamines uit het vitamine B-complex komen voor in vers fruit, groenten en vlees. Let goed op of het kind voldoende vitamine B12 binnenkrijgt, een molecuul dat bijna alleen in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong voorkomt.
  • Vitamine C zit in vers fruit en groenten.
  • Een vitamine D-tekort kan worden voorkomen door voldoende vis en zuivelproducten in het dieet van je kind op te nemen.
  • Is je kind oud genoeg om noten te eten? Noten zijn een goede bron van vitamine E. Ook door bijvoorbeeld broccoli, zoete aardappelen en tomaten verklein je de kans op een tekort.
  • Verhoog ten slotte de vitamine K-gehaltes van je kind door hem of haar voldoende groene bladgroenten, wortels en spruitjes te geven.

Borstvoeding is een van de beste manieren om je baby alle voeding te geven die het nodig heeft. Maar wees niet bang als je niet op natuurlijke wijze borstvoeding kunt geven! Je huisarts of een kinderarts kan je helpen bij het kiezen van kunstmatige melk die je baby voorziet van alle vitamines die nodig zijn voor een goede gezondheid.

een groep kinderen die in een kamp spelen
Borstvoeding en een gezond dieet zijn meestal voldoende om de meeste vitaminetekorten bij de kleinsten te voorkomen. (Bron: Stylephotographs: 61693660/ 123rf.com)

Kun je vitaminesupplementen voor kinderen gebruiken?

In principe is het gebruik van supplementen voor de kleinsten van de familie niet direct aan te raden. Het is beter om in de voedingsbehoeften van het kind te voorzien door een gebalanceerde en gezonde voeding te bieden. Er zijn echter enkele uitzonderingen op deze regel. Je ontdekt ze hieronder:

Kinderen met problemen om goed te eten

Kinderen met bepaalde ziekten, zoals coeliakie of taaislijmziekte (5), hebben supplementen nodig als ze moeite hebben met het opnemen van voedingsstoffen uit de voeding.

In deze gevallen kan je huisarts of een kinderarts vitaminesupplementen aan je kind voorschrijven.

Pasgeborenen

Pasgeborenen krijgen tijdens hun eerste levensuren extra vitamine K toegediend (6). Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling en helpt gevaarlijke bloedingen te voorkomen.

Om een tekort te voorkomen, krijgen baby’s direct na de geboorte vitamine K-druppels toegediend. Deze procedure moet worden uitgevoerd door ervaren verloskundigen of ander medisch personeel.

Vitamine D bij de kleintjes

Vitamine D is een heel bijzondere vitamine. Dit essentiële molecuul wordt verkregen uit voedsel of door blootstelling aan zonlicht. Je lichaam, en dat van je kind, kan zonnestraling gebruiken om zelf vitamine D aan te maken.

Jonge kinderen hebben echter een zeer gevoelige huid. Het is daarom niet veilig om de kleintjes in het eerste levensjaar veel aan de zon bloot te stellen. Ook zitten er niet bijzonder veel voedingsmiddelen met vitamine D in het dieet van de allerkleinsten, zoals vis en zuivel. Deze situatie maakt kinderen daarom vatbaarder voor een vitamine D-tekort.

Gelukkig zijn kinderartsen zich bewust van deze gecompliceerde situatie. Sommige kinderartsen bieden daarom de mogelijkheid om supplementen onder hun directe supervisie te gebruiken, totdat je kind alle vitamine D binnenkrijgt die het nodig heeft om sterk en gezond te blijven (7).

Veganistische kinderen

Als je kind geen dierlijke producten consumeert, loopt het een verhoogd risico op een vitamine B12-tekort (8). Dit molecuul is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Als je kind dus als veganist opgroeit, is het belangrijk om je huisarts of een kinderarts te raadplegen om te beoordelen of het nodig is om een supplement in het dieet op te nemen.

klein meisje dat wat melk drinkt
Veganistische kinderen en kinderen met bepaalde ziekten hebben mogelijk vitaminesupplementen nodig. (Bron: Schmidt: 119615839/ 123rf.com)

Zijn vitaminen voor kinderen veilig?

Als je vitaminen voor je kind gebruikt die zijn voorgeschreven door je huisarts of een kinderarts en je gebruikt ze volgens hun instructies, kun je gerust zijn. We raden je echter aan om niet zomaar iedere vitamine die je tegenkomt te kopen en aan je kind te geven. Als je niet goed controleert of de vitamine veilig is voor je kind, kan dit leiden tot gevaarlijke en vervelende gevolgen zoals:

  • Prikkelbaarheid
  • Misselijkheid en overgeven
  • Algemeen ongemak
  • Trillingen
  • Moeite om te focussen
  • In het ergste geval: ernstige ziekten die dringend medische hulp vereisen

Vitamine D-supplementen zijn producten die bij een onverantwoord gebruik zeer gevaarlijke vergiftigingen kunnen veroorzaken bij kinderen (9).

Ons advies? Gebruik alleen supplementen voor kinderen als je huisarts of een kinderarts dit voorschrijft. Gebruik in dat geval de vitamines die speciaal worden voorgeschreven en gebruik nooit je eigen supplementen voor je kind.

De kwaliteitssupplementen van Sundt zijn speciaal ontworpen voor de behoeften van volwassenen. Gebruik ze dus niet voor je kinderen.

een groep kinderen rennen en spelen in een park
Vitamine C komt voor in vers fruit en groenten. (Bron: Kuson: 115379487/ 123rf.com)

5. Wat moet je doen als je kind een vitaminetekort heeft?

Als je het gevoel hebt dat je kleintje verdrietiger of vermoeider is dan normaal, dan raden we je aan direct naar de huisarts of een kinderarts te gaan. Met een eenvoudige bloedtest ontdek je of je kind inderdaad een essentiële voedingsstof mist. Met deze gegevens kan de arts je helpen het dieet van je kind te verbeteren of indien nodig aan te vullen met extra vitamines. Zo los je het vitaminetekort van je kind binnen no-time op!


Onze conclusie

Veel ouders zijn bang voor een vitaminetekort bij hun kinderen. Als je kind echter een uitgebalanceerd en gezond dieet eet dat rijk is aan vers fruit, groenten, vis en vlees, hoef je je geen zorgen te maken. In sommige gevallen is het wel nodig om je kind extra vitaminen te geven.

Geef je kind echter nooit zomaar voedingssupplementen. Ga altijd eerst naar je huisarts of een kinderarts om te beoordelen of het inderdaad nodig is om aanvullende vitamines voor je kind te gebruiken. Volg de tips uit dit artikel om je kroost gezond, sterk en gelukkig op te laten groeien!

Hebben we je vragen over vitamines voor kinderen beantwoord? Vertel ons over je ervaringen in een reactie hieronder en vergeet niet dit artikel met je vrienden en familie op social media te delen.

(Bron van de header afbeelding: Novikov: 114504746/ 123rf.com)

Referenties(9)

  1. Lykstad J, Sharma S. Biochemistry, Water Soluble Vitamins. StatPearls. StatPearls Publishing; 2019.
  2. Reddy P, Jialal I. Biochemistry, Vitamin, Fat Soluble . StatPearls. StatPearls Publishing; 2018.
  3. Suplementos multivitamínicos: ¿Los niños pequeños deben tomarlos? – Mayo Clinic.
  4. Barrios E, García J, Murray M. Pautas de alimentación y actividad física de 0 a 18 años. 2011. 128 p.
  5. Turck D, Braegger CP, Colombo C, Declercq D, Morton A, Pancheva R, et al. ESPEN-ESPGHAN-ECFS guidelines on nutrition care for infants, children, and adults with cystic fibrosis. Clin Nutr . 2016;35(3):557–77.
  6. Carmen D, Pallás R, Índice A. Uso profiláctico de la vitamina K para la enfermedad hemorrágica del recién nacido. 2010 ;
  7. Vitamina D y los bebés: ¿Cómo evitar su carencia?
  8. Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: Vegetarian diets . Vol. 103, Journal of the American Dietetic Association. 2003 [cited 2020 Nov 1]. p. 748–65.
  9. Marcinowska-Suchowierska E, Kupisz-Urbańska M, Łukaszkiewicz J, Płudowski P, Jones G. Vitamin D Toxicity–A Clinical Perspective. Front Endocrinol (Lausanne) . 2018 Sep 9.
Vorige Obstipatie: Oorzaken en hulpmiddelen Volgende Magnesiumtekort: Ken je de symptomen van een tekort aan magnesium?
Wetenschappelijk artikel
Lykstad J, Sharma S. Biochemistry, Water Soluble Vitamins. StatPearls. StatPearls Publishing; 2019.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Reddy P, Jialal I. Biochemistry, Vitamin, Fat Soluble . StatPearls. StatPearls Publishing; 2018.
Ga naar bron
Officiële website
Suplementos multivitamínicos: ¿Los niños pequeños deben tomarlos? – Mayo Clinic.
Ga naar bron
Official Grids
Barrios E, García J, Murray M. Pautas de alimentación y actividad física de 0 a 18 años. 2011. 128 p.
Ga naar bron
Official Grids
Turck D, Braegger CP, Colombo C, Declercq D, Morton A, Pancheva R, et al. ESPEN-ESPGHAN-ECFS guidelines on nutrition care for infants, children, and adults with cystic fibrosis. Clin Nutr . 2016;35(3):557–77.
Ga naar bron
Official Grids
Carmen D, Pallás R, Índice A. Uso profiláctico de la vitamina K para la enfermedad hemorrágica del recién nacido. 2010 ;
Ga naar bron
Klinische gids
Vitamina D y los bebés: ¿Cómo evitar su carencia?
Ga naar bron
Officiële gids
Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: Vegetarian diets . Vol. 103, Journal of the American Dietetic Association. 2003 [cited 2020 Nov 1]. p. 748–65.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Marcinowska-Suchowierska E, Kupisz-Urbańska M, Łukaszkiewicz J, Płudowski P, Jones G. Vitamin D Toxicity–A Clinical Perspective. Front Endocrinol (Lausanne) . 2018 Sep 9.
Ga naar bron