Magnesiumtekort: Ken je de symptomen van een tekort aan magnesium?

meisje zonnebaden

Steeds meer mensen hebben last van een magnesiumtekort. Er zijn zelfs studies die aanwijzen dat zo’n 42% van de volwassenen last heeft van een tekort (1). Bovendien wordt geschat dat tussen de 56% en 68% van de Amerikanen niet genoeg magnesium binnenkrijgt uit hun dagelijkse voeding (2, 3). Hoe dat komt? Eén ding is zeker: Ons drukke dagelijkse leven heeft veel te maken met het massale tekort aan deze belangrijke voedingsstof.

Wist je bijvoorbeeld ook dat alcohol een negatief effect heeft op de aanwezigheid van magnesium in het menselijk lichaam? Maar ook medicijnen zoals antibiotica spelen hier een belangrijke rol bij (4). Maar wat zijn eigenlijk precies de symptomen van een magnesiumtekort? En hoe voorkom je een tekort? We vertellen het je hieronder, let dus goed op!

Belangrijk om te weten

  • Wat zijn de symptomen van een magnesiumtekort? Als je jezelf deze vraag stelt, ben je op de juiste plek. De symptomen van een magnesiumtekort zijn soms moeilijk te herkennen en kunnen eenvoudig worden verward met de symptomen van veel andere medische aandoeningen.
  • Symptomen zoals hoofdpijn, verlies van eetlust en een hoge bloeddruk zijn waarschuwingen die duiden op een magnesiumtekort. Als je huisarts een magnesiumsupplement aanbeveelt, waarom dan geen liposomaal supplement? Deze supplementen lopen om veel verschillende redenen voorop op het gebied van de suppletie en vooral vanwege hun grote effectiviteit.
  • Weet je nog niet veel van liposomale supplementen? In dit artikel ontrafelen we de symptomen van een magnesiumtekort en laten we je zien hoe je dit soort symptomen het beste voorkomt: met de liposomale supplementen van Sundt Nutrition. Dit product heeft zoveel voordelen dat er een grote kans is dat je niets anders meer wilt als je het probeert.

Wat zijn de symptomen van een magnesiumtekort?

Veel gecultiveerde groenten en fruit hebben de afgelopen 100 jaar een gedeelte van hun bijdrage van magnesium verloren. Dit komt gedeeltelijk door de uitputting van magnesium in de bodem waar de groenten en het fruit wordt verbouwd (5). Voeg hier de toename van bewerkte producten in voedingsmiddelen aan toe en je hebt de oorzaak van dit probleem. Maar welke symptomen waarschuwen je voor magnesiumtekort? Lees verder om het te ontdekken!

meisje zittend op een fauteuil
Symptomen zoals hoofdpijn en migraine komen vaak voor bij een ernstig magnesiumtekort. (Bron: Aleksic: hko-iwhydye/ Unsplash.com)

De eerste symptomen

Een magnesiumtekort is een tekort dat relatief vaak voorkomt, maar zelden als zodanig wordt gediagnosticeerd door huisartsen.

Een tekort aan magnesium is in feite erg moeilijk te diagnosticeren, omdat de symptomen over het algemeen niet erg specifiek en dus moeilijk te herkennen zijn. Desondanks kunnen er in een vroeg stadium al enkele symptomen optreden, zoals (6, 7, 8, 10):

  • Misselijkheid
  • Verlies van eetlust
  • Braken
  • Zwakte
  • Vermoeidheid

Symptomen van een verder gevorderd magnesiumtekort

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat er een aantal symptomen zijn die een matig tot ernstig tekort aan magnesium aantonen, waaronder (4, 6, 7):

  • Spiersamentrekkingen en krampen, zoals pijnlijke krampen in de handen en voeten. Andere symptomen zijn onverklaarbare spierpijn of spastische trekken.
  • Een verandering in je persoonlijkheid, zoals het ontwikkelen van angstgevoelens, prikkelbaarheid en zelfs agressief gedrag.
  • Onregelmatige hartslag. Een magnesiumtekort heeft invloed op de gezondheid van het hart- en vaatstelsel.
  • Tinnitus, oftewel oorsuizen.

Symptomen van een ernstig magnesiumtekort

Als je gedurende een langere tijd veel te weinig magnesium binnenkrijgt, spreken we van een ernstig of zelfs een zeer ernstig tekort. In deze gevallen is het erg belangrijk om je voedingspatroon te veranderen en zoveel mogelijk voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium te consumeren of supplementen te gebruiken. Op deze manier verklein je de kans op ernstige problemen die ontstaan door een magnesiumtekort. Hieronder zie je om welke symptomen dit gaat (4, 7, 8, 11, 12, 13):

  • Oogziekten. Veel oogaandoeningen treden op als je ouder wordt. Studies tonen echter aan dat het voorkomen van een magnesiumtekort helpt om problemen zoals cataract of glaucoom beter onder controle te houden.
  • Aritmieën en tachycardie. Mogelijke effecten van een magnesiumtekort op het cardiovasculaire systeem zijn hartkloppingen en een onregelmatige hartslag. Andere gevolgen zijn een verhoogde kans op angina pectoris, een hoge bloeddruk en hartklepproblemen.
  • Laag kaliumgehalte. De relatie tussen magnesium en kalium moet nog verder wetenschappelijk onderzocht worden. Toch lijkt het erop dat een tekort aan magnesium indirect leidt tot een tekort aan kalium. Om dit mineraaltekort te corrigeren, moet in dit geval eerst het magnesiumtekort worden opgelost.
  • Depressie. Een magnesiumtekort wordt ook gekoppeld aan een verscheidenheid van psychologische problemen en dan met name aan depressie. Het menselijk lichaam heeft magnesium nodig om tryptofaan om te zetten in serotonine, een belangrijke neurotransmitter voor de geestelijke gezondheid en een positieve stemming.
  • Hypertensie. Lage magnesiumwaarden dragen bij aan de verkalking van de aderen. Onderzoek wijst aan dat het oplossen van een magnesiumtekort op die manier de bloeddrukcontrole verbetert.
  • Migraine. Ook symptomen zoals hoofdpijn en migraine komen vaak voor bij een ernstig magnesiumtekort.
  • Osteoporose. Het lichaam heeft magnesium nodig voor de stofwisseling van vitamine D. Deze vitamine bevordert de opname van calcium in de botten. Daarom kan een tekort aan magnesium de botten brozer maken, waardoor het risico op osteoporose toeneemt. Dit is een chronische aandoening van het skelet, waarbij de botsterkte afneemt.
  • Gedragsproblemen. Abnormale niveaus van magnesium kunnen de neuronen aantasten en zo tot allerlei gedragsproblemen leiden.
jongen met lage geesten
Een magnesiumtekort wordt gekoppeld aan een verscheidenheid van psychologische problemen, met name depressies. (Bron: Cferdo: 6x2ikgi6spu/ Unsplash.com)

Hoe ontstaat een magnesiumtekort?

De oorzaken van een magnesiumtekort hebben niet altijd te maken met de inname van de voedingsstof. In veel gevallen wordt het tekort verklaard door een verlies van de voedingsstof via de maag, nieren of huid. Hieronder ontdek je wat er in elk van deze drie gevallen gebeurt:

  • Gastro-intestinale problemen. Een magnesiumtekort komt vaak voor bij mensen met alcoholisme. Deze verslaving veroorzaakt problemen met de opname van voedsel. Ook mensen die om andere redenen ernstig ondervoed zijn lopen een verhoogd risico op een magnesiumtekort. Bovendien kan een verslechterde opname van de voedingsstof optreden door diarree, coeliakie of een operatie als behandeling voor obesitas.
  • Verlies via de huid. Hypomagnesiëmie is een zeldzame stoornis van de absorptie en het transport van mineralen zoals magnesium. Dit probleem treedt op na zeer intense oefeningen waarbij je veel zweet of bij mensen die ernstige brandwonden oplopen.
  • Verlies via de nieren. Een tekort aan magnesium kan ook optreden als gevolg van diabetes waarbij de nieren beschadigd raken of als gevolg van erfelijke ziekten.

Hoeveel magnesium per dag moet je innemen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassenen is ongeveer 300 tot 400 mg per dag. Als je precies wilt zijn, hangt dit getal echter sterk af van je leeftijd en geslacht. In de onderstaande tabel zie je hoeveel magnesium per dag je nodig hebt (14, 15):

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Magnesium
LevensfaseLeeftijdVrouwen (mg/dag)Mannen (mg/dag)
Baby0-6 maanden40 (ADH*)40 (ADH)
Baby7-12 maanden75 (ADH)75 (ADH)
Kind1-3 jaar8585
Kind4-5 jaar120120
Kind6-9 jaar170170
Kind10-13 jaar250850
Tiener14-18 jaar300350
Volwassene19-30 jaar300350
Volwassene31 jaar of ouder300350
Zwangerschap18 jaar of jonger300
Zwangerschap19-30 jaar300
Zwangerschap31 jaar of ouder300
Borstvoeding geven18 jaar of jonger300
Borstvoeding geven19-30 jaar300
Borstvoeding geven31 jaar of ouder300

*Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

Wie hebben het meeste risico op een magnesiumtekort?

In principe kan iedereen lijden aan een magnesiumtekort zonder het door te hebben. Toch zijn er bepaalde groepen mensen die een verhoogd risico lopen om last te krijgen van een tekort. Hieronder zie je welke groepen dit zijn (8, 10):

  • Mensen met diabetes type 2. Deze ziekte kan het magnesiumverlies via de urine bevorderen.
  • Ouderen. Over het algemeen bevat de voeding van ouderen minder magnesium dan die van jongeren. Bovendien neemt de opname van magnesium in de darmen af naarmate je ouder wordt. Ouderen hebben ook meer kans op chronische ziekten of nemen medicijnen die de magnesiumwaarden veranderen, waardoor hun risico op een tekort toeneemt.
  • Mensen met darmproblemen of bij malabsorptie. Deze verschijnselen leiden tot een vitamine D-tekort. Chronische diarree en malabsorptie die wordt veroorzaakt door de ziekte van Crohn, coeliakie of een ander darmprobleem kunnen na verloop van tijd leiden tot een tekort aan magnesium. Hetzelfde geldt voor mensen die een operaties zijn ondergaan die een deel van de darm heeft vernietigd.
  • Mensen met een alcoholverslaving. Een magnesiumtekort komt veel voor bij alcoholisten. Over het algemeen zijn alcoholisten vaak ondervoed. Ze kunnen daardoor last krijgen van gastro-intestinale problemen, zoals overmatig braken, diarree of moeite om naar de wc te gaan. Ook hebben ze vaak last van nierproblemen of overmatig verlies van magnesium via de urine. Als de persoon in kwestie daarnaast ook nog last van leverproblemen krijgt, is de kans op een ernstig magnesiumtekort alleen nog maar groter.

Hoe kun je een magnesiumtekort voorkomen?

Er zijn veel verschillende oorzaken die leiden tot een magnesiumtekort. Van een ongezond voedingspatroon tot een slechte opname, door bijvoorbeeld dagelijkse stress. Het beste is om een tekort ten alle tijden te voorkomen door gezond te eten of supplementen te gebruiken. Ken je de liposomale supplementen al? Hieronder ontdek je hoe je een magnesiumtekort voorkomt (14). Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium
Magnesium zit in veel voedingsmiddelen. Toch is de hoeveelheid magnesium die we binnenkrijgen de afgelopen decennia aanzienlijk afgenomen als gevolg van veranderingen in onze eetgewoonten. (Bron: Milling: qc2eprqhv5c/ Unsplash.com)

Uit je voeding

Magnesium zit in veel voedingsmiddelen. Toch is de hoeveelheid magnesium die we binnenkrijgen de afgelopen decennia aanzienlijk afgenomen als gevolg van veranderingen in onze eetgewoonten.

Bovendien is het mineraalgehalte van groenten naar schatting de afgelopen 100 jaar met maar liefst 80-90% afgenomen.

Alsof dat nog niet genoeg is, draagt ​ de verminderde hoeveelheid magnesium in de voedselverwerking bij aan een verslechterde opname ervan. Maar gelukkig zijn er nog steeds een paar voedingsmiddelen te vinden die wél rijk zijn aan magnesium. In de tabel hieronder zie je welke voedingsmiddelen dit zijn, van een hoog naar een lager magnesiumgehalte (5, 14, 15, 16):

VoedingsmiddelMagnesium (Mg) per 100 gram
Zonnebloempitten387
Gepelde amandelen258
Gepelde hazelnoten258
Kikkererwten en witte bonen160
Inktvis en soortgelijke139
Bittere chocolade met suiker107
Volkorenbrood91

Met liposomale supplementen

Heeft de arts je een magnesiumsupplement voorgeschreven, maar weet je nog niet goed welk supplement je moet nemen? Dan is het tijd om de suppletiemarkt eens goed te analyseren. De nieuwste technologieën bieden je liposomale supplementen. Weet je niet wat dat zijn? Maak je geen zorgen, we leggen het je hieronder uit. Grote kans dat je op slag fan bent!

Er zijn veel verschillende soorten magnesiumsupplementen op de markt. Helaas veroorzaken traditionele supplementen zoals tabletten, vaak maagklachten en zelfs diarree (14). Dit zijn onaangename bijwerkingen waar je geen last van hebt met liposomale supplementen. Deze supplementen neem je eenvoudig met druppels in.

Maar er is meer, veel meer! Liposomale supplementen zijn een ware revolutie op het gebied van de suppletie. Waarom? Je ontdekt het hieronder. We waarschuwen je, je zult niets anders meer willen (17, 18, 19)!

  • Waarom zijn liposomale supplementen effectiever dan traditionele supplementen? Het magnesium uit liposomale supplementen wordt ingepakt in liposomen. Hierdoor wordt het magnesium beter beschermd en heeft het een groter effect.
  • Wat gebeurt er dan precies als het magnesium in liposomen wordt ingepakt? We hebben het hier over nanogeneeskunde. Liposomen zijn in feite nanodeeltjes die dienen als omhulsel voor het vervoer van het magnesium. Op deze manier reist het macromineraal door je bloed zonder het vervelende maagongemak te veroorzaken dat typerend is voor de traditionele supplementen.
  • Waarom krijgt je lichaam meer en sneller magnesium binnen met liposomale supplementen? Liposomale supplementen hebben een grotere biologische beschikbaarheid. Dat wil zeggen dat liposomen de hoeveelheid voedingsstoffen verhogen die door ons lichaam worden opgenomen, in vergelijking met traditionele supplementen.
  • Welke andere voordelen hebben liposomale supplementen? Eén van de grote voordelen van liposomale supplementen is dat zij een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding hebben. Met een kleinere hoeveelheid krijg je namelijk een groter effect dan bij traditionele supplementen.

Onze conclusie

Denk je dat je meer magnesium nodig hebt? Heb je last van een tekort? Train je vaak of eet je niet zo gezond als je zelf zou willen vanwege een hectische levensstijl? Zoals je in deze shopgids hebt kunnen lezen, zijn de symptomen van een magnesiumtekort niet altijd even duidelijk herkenbaar. Toch is de kans op een tekort helaas erg groot.

Ken je de liposomale supplementen al? Als je je magnesium wilt aanvullen, is dit de beste formule die je hierbij helpt. Zeg maar dag tegen de vervelende tabletten die moeilijk door te slikken zijn. De liposomale druppels zijn eenvoudig in je dagelijkse routine op te nemen, waardoor je bijna niet doorhebt dat je ze inneemt. Zo geniet je op een zeer laagdrempelige manier van de voordelen van deze belangrijke voedingsstof. Liposomale supplementen zijn bovendien vrij van suiker, gluten en genetische manipulatie. Grote kans dat je niets anders meer wilt!

Vond je ons artikel over magnesiumsupplementen interessant? Deel het dan op social media, zodat je vrienden en familie de voordelen van liposomale supplementen ook ontdekken. Of laat hieronder je reactie achter. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Referenties (19)

1. C. Sales Hermes, D. Azevedo Nascimento, AC Queiroz Medeiros, K. Costa Lima, LF. Campos Pedrosa and C. Colli, “There is a chronic latent magnesium deficiency in apparently healthy university students”, Nutricion Hospitalaria, vol. 30, no. 1, pp. 200–204, 2014.
Source

2. A. Moshfegh, J. Goldman, and L. Cleveland, What we eat in America, NHANES 2001–2002: Usual Nutrient Intakes from Foods Compared to Dietary Reference Intakes, USDA Department of Agricultural Research, 2005.
Source

3. DE King, AG Mainous III, ME Geesey and RF Woolson, “Dietary Levels of Magnesium and C-Reactive Protein,” The Journal of the American College of Nutrition, vol. 24, no. 3, pp. 166-171, 2005.
Source

4. The importance of magnesium in clinical healthcareGerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Source

5. Challenges in the diagnosis of magnesium statusJayme L. Workinger, Robert. P. Doyle, Jonathan Bortz Nutrients 2018 Sep; 10 (9): 1202. Published online September 1, 2018. Doi: 10.3390 / nu10091202 PMCID: PMC6163803.
Source

6. Smogorzewski MJ, Stubbs JR, Yu ASL. Trastornos del equilibrio de calcio, magnesio y fosfato. En: Skorecki K, Chertow GM, Marsden PA, Taal MW, Yu ASL, eds. Brenner y Rector’s The Kidney . 10ª ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: capítulo 19.
Source

7. Magnesium deficiency. NIH U.S. National Library of Medicine.
Source

8. Subclinical Magnesium Deficiency: A Major Driver of Cardiovascular Disease and a Public Health Crisis. James J DiNicolantonio, James H O’Keefeand, William Wilson.
Source

9. Magnesium. Linus Pauling Institute » Micronutrient Information Center (MIC). Oregon State University.
Source

10. Magnesium. NIH U.S. National Library of Medicine. Disponible online
Source

11. Siwek M, Wróbel A, Dudek D et al. . [The role of copper and magnesium in the pathogenesis and treatment of affective disorders]. Psychiatr Pol 2005; 39: 911-20. [PubMed] [Google Scholar].
Source

12. Short-Term Oral Magnesium Supplementation Suppresses Bone Turnover in Postmenopausal Osteoporotic Women Hasan Aydın, Oğuzhan Deyneli, Dilek Yavuz, Hülya Gözü, Nilgün Mutlu, Işık Kaygusuz & Sema Akalın Biological Trace Element Research.
Source

13. Delirium. Juebin Huang , MD, PhD, Memory Impairment and Neurodegenerative Dementia (MIND) Center, University of Mississippi Medical Center.
Source

14. Magnesium: Are We Getting Enough? Mohammed S. Razzaque Nutrients 2018 Dec; 10 (12): 1863. Published online December 2, 2018. Doi: 10.3390 / u10121863 PMCID: PMC6316205.
Source

15. informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Source

16. Institute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride external link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.
Source

17. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787
Source

18. Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Source

19. Allen TM, Cullis PR Liposomal Drug Delivery Systems: From Concept to Clinical Applications. Adv. Drug Deliv. Rev. 2013; 65: 36–48. doi: 10.1016 / .addr.2012.09.037. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar].
Source

Wetenschappelijk artikel
C. Sales Hermes, D. Azevedo Nascimento, AC Queiroz Medeiros, K. Costa Lima, LF. Campos Pedrosa and C. Colli, “There is a chronic latent magnesium deficiency in apparently healthy university students”, Nutricion Hospitalaria, vol. 30, no. 1, pp. 200–204, 2014.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
A. Moshfegh, J. Goldman, and L. Cleveland, What we eat in America, NHANES 2001–2002: Usual Nutrient Intakes from Foods Compared to Dietary Reference Intakes, USDA Department of Agricultural Research, 2005.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
DE King, AG Mainous III, ME Geesey and RF Woolson, “Dietary Levels of Magnesium and C-Reactive Protein,” The Journal of the American College of Nutrition, vol. 24, no. 3, pp. 166-171, 2005.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The importance of magnesium in clinical healthcareGerry K. Schwalfenberg and Stephen J. Genuis. Department of Family Medicine, University of Alberta, No. 301, 9509-156 Street, Edmonton, AB, Canada. College of Medicine, University of Alberta, 2935-66 Street, Edmonton, AB, Canada. University of Calgary, Calgary, AB, Canada.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Challenges in the diagnosis of magnesium statusJayme L. Workinger, Robert. P. Doyle, Jonathan Bortz Nutrients 2018 Sep; 10 (9): 1202. Published online September 1, 2018. Doi: 10.3390 / nu10091202 PMCID: PMC6163803.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Smogorzewski MJ, Stubbs JR, Yu ASL. Trastornos del equilibrio de calcio, magnesio y fosfato. En: Skorecki K, Chertow GM, Marsden PA, Taal MW, Yu ASL, eds. Brenner y Rector’s The Kidney . 10ª ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: capítulo 19.
Go to source
Officiële website
Magnesium deficiency. NIH U.S. National Library of Medicine.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Subclinical Magnesium Deficiency: A Major Driver of Cardiovascular Disease and a Public Health Crisis. James J DiNicolantonio, James H O’Keefeand, William Wilson.
Go to source
Officiële website
Magnesium. Linus Pauling Institute » Micronutrient Information Center (MIC). Oregon State University.
Go to source
Officiële website
Magnesium. NIH U.S. National Library of Medicine. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Siwek M, Wróbel A, Dudek D et al. . [The role of copper and magnesium in the pathogenesis and treatment of affective disorders]. Psychiatr Pol 2005; 39: 911-20. [PubMed] [Google Scholar].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Short-Term Oral Magnesium Supplementation Suppresses Bone Turnover in Postmenopausal Osteoporotic Women Hasan Aydın, Oğuzhan Deyneli, Dilek Yavuz, Hülya Gözü, Nilgün Mutlu, Işık Kaygusuz & Sema Akalın Biological Trace Element Research.
Go to source
Officiële website
Delirium. Juebin Huang , MD, PhD, Memory Impairment and Neurodegenerative Dementia (MIND) Center, University of Mississippi Medical Center.
Go to source
Academisch artikel
Magnesium: Are We Getting Enough? Mohammed S. Razzaque Nutrients 2018 Dec; 10 (12): 1863. Published online December 2, 2018. Doi: 10.3390 / u10121863 PMCID: PMC6316205.
Go to source
Officiële gids
informe del Comité Científico de la Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) sobre Ingestas Nutricionales de Referencia para la población española.
Go to source
Officiële website
Institute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride external link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Allen TM, Cullis PR Liposomal Drug Delivery Systems: From Concept to Clinical Applications. Adv. Drug Deliv. Rev. 2013; 65: 36–48. doi: 10.1016 / .addr.2012.09.037. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar].
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .