Magnesium bijwerkingen: Wat zijn de bijwerkingen van magnesium?

Magnesium is belangrijk voor de gezondheid van het menselijk lichaam en maakt deel uit van ongeveer 300 verschillende functies in het lichaam. Je kunt magnesium halen uit een uitgebalanceerd voedingspatroon of door supplementen te gebruiken. Maar wat zijn nou precies de bijwerkingen van magnesium? Magnesiumsupplementen zijn niet voor iedereen geschikt. Hoe weet je of je wel of niet gebruik kunt maken van de voedingssupplementen? In dit artikel geven we antwoord op deze en nog veel meer vragen. Laten we beginnen!

Belangrijk om te weten

  • Magnesium is belangrijk voor meer dan 300 functies in het menselijk lichaam. Het helpt bijvoorbeeld om de werking van je spieren, zenuwen en hart te behouden en het ondersteunt het immuunsysteem en nog veel meer functies.
  • Magnesiumsupplementen helpen om het magnesiumgehalte in je bloed te verhogen. Een gezond voedingspatroon moet echter altijd de eerste stap zijn om optimale waarden te behouden.
  • Sommige mensen kunnen last krijgen van bijwerkingen als ze magnesiumsupplementen gebruiken. Het is erg belangrijk om van tevoren een arts te raadplegen voordat je met een magnesiumsupplement begint, vooral als je deel uitmaakt van één van de risicogroepen.

Alles over de contra-indicaties en bijwerkingen van magnesium

Magnesium kun je uit je voeding halen en door supplementen te gebruiken. Normaal gesproken zorgt de inname van magnesium uit je voeding niet voor nadelige bijwerkingen. De supplementen kunnen echter schadelijke gevolgen hebben voor zeer gevoelige mensen die binnen de risicogroepen vallen. Als je last hebt van een van de volgende aandoeningen, wees dan zeer voorzichtig met deze producten:

Contra-indicatieMogelijke bijwerkingen
NierinsufficiëntieMagnesiumophoping in bloed en vergiftiging
HartblokVerslechtering van de stoornis
Interactie met geneesmiddelenVerstoord effect van medicijnen
Combinatie met calciumOngewenste effecten op de gezondheid van de botten en andere organen
AllergieënRoodheid, jeuk en ontsteking van de huid Ademhalingsproblemen

Nierinsufficiëntie

De nieren beslissen welke stoffen uit het lichaam moeten worden verwijderd en welke in je bloed achterblijven. Als er een teveel is van een bepaalde stof, helpen je nieren om het overschot te verdrijven via de urine (1). Als je nieren niet naar behoren werken, verliezen ze het vermogen om bepaalde stoffen op de juiste manier uit het bloed te verwijderen, zodat deze zich ophopen in het lichaam. Op die manier krijg je last van ongewenste symptomen en kunnen je interne organen worden aangetast (2). Deze reactie kan ook plaatsvinden bij de inname van magnesium, aangezien dit element regelmatig via de urine het lichaam verlaat. Het verhogen van de inname wanneer de nieren niet goed werken, kan daarom bijwerkingen veroorzaken. Denk eraan: Neem geen magnesiumsupplementen tenzij je huisarts op de hoogte is van je medische gezondheid en je dit adviseert!

Dokter om advies vragen over magnesium bijwerkingen
Het is erg belangrijk om een arts te raadplegen voordat je begint met de inname van een magnesiumsupplement, vooral als je deel uitmaakt van een van de groepen die een verhoogd risico hebben op bijwerkingen.
(Bron: Online marketing: hIgeoQjS_iE/ Unsplash.com)

Hartblok

Magnesium is belangrijk voor een goede hartspierwerking. Het helpt het hart gestaag en regelmatig te laten kloppen. Onder bepaalde omstandigheden kan het verhogen van de magnesiuminname deze regelmaat echter veranderen (3). Hartblokkades ontstaan ​​wanneer het hart haar ritme verliest of een paar slagen overslaat. Dit wordt veroorzaakt door problemen bij het doorgeven van de elektrische signalen die je hart laten kloppen (4). De inname van magnesium kan hartblokkades verergeren of zelfs veroorzaken bij mensen die al last hadden van andere hartaandoeningen (5). Wees daarom heel voorzichtig als je tot deze risicogroepen behoort!

Interactie met medicijnen

De medicijnen die je gebruikt, maken een lange reis door je lichaam: vanaf het spijsverteringsstelsel door naar de organen die ze uiteindelijk moeten bereiken. In sommige situaties kan het innemen van magnesium de opname van bepaalde medicijnen in de darmen belemmeren, waardoor het effect van de geneesmiddelen minder sterk is dan gedacht. Hieronder vind je een handig overzicht met de medicijnen die je niet zou moeten combineren met een magnesiumsupplement (6):

  1. Tetracyclines: Antibiotica die worden gebruikt bij luchtweg-, huid- en ooginfecties (7).
  2. Chinolonen: Antibiotica die worden gebruikt voor een breed spectrum van door bacteriën veroorzaakte infecties (8).
  3. Bisfosfonaten: Geneesmiddelen die worden gebruikt voor de behandeling van een aantal botziekten, zoals osteoporose en botkanker (9).

De hierboven genoemde medicijnen zijn mogelijk nog niet alle medicijnen die een wisselwerking hebben met magnesium. Het is daarom belangrijk om als je onder behandeling bent voor een bepaalde ziekte of stoornis, altijd van tevoren je huisarts te raadplegen voordat je begint met het gebruik van een supplement.

Interactie magnesium met bepaalde medicijnen
In sommige situaties kan het innemen van magnesium de opname van bepaalde medicijnen in de darmen belemmeren, waardoor het effect van de geneesmiddelen minder sterk is dan gedacht.
(Bron: Mereckas: 1TL8AoEDj_c/ Unsplash.com)

Combinatie met calcium

Calcium is belangrijk voor onze botten en het gebit. Ook is calcium onmisbaar voor het functioneren van veel organen en stelsels binnen het menselijk lichaam. Magnesium is een grote bondgenoot van calcium en vergemakkelijkt het transport en de opname van deze stof (10). Een overdosis is echter schadelijk. Door teveel calcium te combineren met magnesium, kun je ernstige schade aanbrengen aan je lichaam. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste symptomen die kunnen optreden als er te veel calcium in je bloed zit (11):

  • De eerste tekenen: toegenomen dorst, drang om te plassen en pijn in de buik
  • Vorming van nierstenen
  • Veranderingen in de structuur van de botten
  • Hartritmestoornissen
  • Maag- en darmklachten zoals misselijkheid, braken en obstipatie
  • Flauwvallen

Raadpleeg onmiddellijk een arts als je last krijgt van de bovenstaande symptomen, terwijl je een calcium- en magnesiumsupplement gebruikt.

Allergieën

Hoewel allergieën voor magnesiumsupplementen zeldzaam zijn, kunnen ze toch voorkomen. Het is hierbij belangrijk om onderscheid te maken tussen het magnesium dat je binnenkrijgt uit je voeding en het magnesium dat je binnenkrijgt uit supplementen:

Magnesium in voeding

  • Er zijn tot nu toe geen situaties bekend van allergieën voor magnesium uit voeding. Als je dus allergisch bent voor bepaalde vormen van magnesium, komt dit niet tot uiting bij het consumeren van voedingsmiddelen die dit mineraal van nature bevatten.
  • Hoewel je wel allergisch kunt zijn voor voedingsmiddelen die ook magnesium bevatten, heeft dit dus niets te maken met dit mineraal zelf. Je bent in dat geval allergisch voor andere ingrediënten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn met pindakaas, amandelen of zuivelproducten, waarvoor veel mensen intolerant of allergisch zijn.
  • Het is belangrijk om iedere dag voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan magnesium. Als je intolerant of allergisch bent voor deze voedingsmiddelen, kun je om advies vragen bij een voedingsdeskundige om een ​​speciaal dieet voor je samen te stellen.

Magnesium in supplementen of producten voor uitwendig gebruik

  • Bepaalde producten die magnesiumsulfaat (Epsom-zouten) of magnesiumchloride (magnesium in kristallen) bevatten, kunnen allergische reacties veroorzaken (12, 13).
  • Deze allergische reacties treden op bij de inname van het supplement of bij uitwendig gebruik. Ook zijn er bepaalde stranden die rijk zijn aan magnesiumzouten die dergelijke problemen kunnen veroorzaken.
  • Allergische reacties kunnen zich uiten in een rode en opgezwollen huid, jeuk en zelfs ademhalingsmoeilijkheden (14).
  • Als je last krijgt van een of meerdere van deze bijwerkingen, stop dan met de inname van het magnesium en neem onmiddellijk contact op met je huisarts.
Amandelen met magnesium
Het is belangrijk om iedere dag voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan magnesium.
(Bron: Ignacio: cJ8KnKU247s/ Unsplash.com)

Tips om magnesium op een veilige manier in te nemen

Magnesium is essentieel voor je lichaam om te functioneren. Dit komt omdat de voedingsstof deelneemt aan ongeveer 300 functies. Wil je van alle voordelen van magnesium genieten? De onderstaande tips helpen je om magnesium op een verantwoorde wijze binnen te krijgen.

Aanbevolen hoeveelheid

De dagelijkse hoeveelheid magnesium die je nodig hebt hangt van verschillende factoren af, zoals je leeftijd, geslacht, of je zwanger bent en of je last hebt van bepaalde ziekten. Om al deze informatie kort samen te vatten, kunnen we stellen dat volwassenen niet meer dan 350 milligram magnesium uit supplementen per dag mogen gebruiken. Als je teveel magnesium inneemt, kun je last krijgen van ongewenste symptomen die van invloed zijn op de werking van bijvoorbeeld je hart of je hersenen (15, 16).

Liposomale magnesiumsupplementen tegenover normale magnesiumsupplementen

Als je tot voor kort van de voordelen van een magnesiumsupplement wilde genieten, moest je genoegen nemen met eenvoudige magnesiumtabletten of -poeder. Dit soort ‘traditionele’ supplementen hebben een aantal bijwerkingen, waaronder maagklachten, misselijkheid en problemen met de stoelgang. Gelukkig is er de afgelopen jaren een nieuwe vorm van magnesiumsupplementen ontwikkeld. Sundt liposomaal magnesium is een product dat het magnesium beschermt met liposomen. Dit zijn microscopisch kleine vetbolletjes waarvan de wand is opgebouwd uit fosfolipiden, met een structuur die lijkt op die van onze eigen cellen. Wat is hier het effect van? Een liposomaal supplement word beter beschermd en vervoerd in vergelijking met normale supplementen, zodat het magnesium beter door het lichaam wordt opgenomen. Hierdoor merk je een veel sterker effect. Ook krijg je minder last van bijwerkingen, waardoor je bijvoorbeeld de kans op buikpijn verkleint.

Producten die je moet vermijden

Niet alle magnesiumproducten zijn goed voor je gezondheid. We raden je aan om uit de buurt te blijven van de volgende soorten supplementen:

  • Verkeer gelabeld
  • Geen tot weinig informatie over de ingrediënten
  • Geopende verpakking
  • Afkomstig van dubieuze websites

Producten voor vegetariërs en veganisten

Als je vegetariër of veganist bent en magnesiumsupplementen wilt gebruiken, heb je geluk! Dit mineraal komt meestal van nature voor in voedingsmiddelen die geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten. Om de producten nog beter bij je levensstijl te laten passen, geven we je de volgende tips:

  • Vermijd producten die magnesium combineren met collageen. Dit soort producten komt veel voor op de markt. Pas dus op, want collageen is van dierlijke oorsprong.
  • Wees voorzichtig met ingekapselde capsules! Vaak zijn de beschermende laagjes gemaakt van gelatine, een stof die ook van dierlijke oorsprong is.
  • Als je magnesiumproducten voor uitwendig gebruik gebruikt, zoals badzout, zorg er dan voor dat deze dierproefvrij zijn. Zo weet je zeker dat het product niet op dieren is getest.
  • Veganistische producten zullen je bijna altijd vertellen dat ze dat zijn. Controleer daarom altijd op het etiket of het artikel inderdaad geschikt is voor vegetariërs of veganisten en verzeker jezelf ervan dat het om een betrouwbaar product gaat.

Ons liposomale magnesiumsupplement is gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten, wat het compleet geschikt maakt voor vegetariërs en veganisten.

Supplementen voor mensen met voedselintoleranties

Als je allergisch of intolerant bent voor bepaalde ingrediënten, kan het vaak lastig zijn om het juiste supplement te vinden. Maar maak je geen zorgen! Om een supplement te kopen dat past bij jouw voedingsbehoeften, geven we je de volgende tips:

  • Als het supplement ingrediënten bevat zoals gluten, lactose en noten moet dit verplicht worden vermeld op het etiket van het product.
  • Controleer altijd de ingrediëntenlijst als je twijfelt of het product een ingrediënt bevat waar je allergisch of intolerant voor bent.
  • Koop geen producten die geen lijst met ingrediënten en hulpstoffen bevatten.
  • Gebruik geen verlopen producten.
  • Vraag je huisarts en/of apotheker om advies om het beste product te kiezen.

Een van de veiligste magnesiumsupplementen voor speciale diëten is Optinerve® liposomaal magnesium, omdat het vrij is van suikers, ongewenste additieven, gluten en genetisch gemodificeerde organismen.

Onze conclusie

Magnesium maakt deel uit van ongeveer 300 verschillende functies in het lichaam en is dus erg belangrijk voor ons welzijn. Om je goed te voelen moet je voldoende magnesium binnenkrijgen. Magnesiumsupplementen moeten echter met de nodige voorzichtigheid worden ingenomen, omdat ze een negatief effect kunnen hebben voor mensen uit de risicogroepen. De beste magnesiumsupplementen zijn liposomale supplementen die goed worden opgenomen door het lichaam en die zo min mogelijk bijwerkingen veroorzaken. Om het beste supplement te kiezen, is het belangrijk om gewapend te zijn met correcte informatie zoals je die vindt in dit artikel. Ook kun je advies vragen aan je huisarts. We hopen je alles verteld te hebben wat je wilde weten over magnesium. Heb je iets nieuws geleerd? Deel ons artikel om de kennis te verspreiden en vergeet niet om hieronder je reactie achter te laten.

Referenties (21)

1. Pérez González E., Santos Rodríguez F., Coto García E. Homeostasis del magnesio: Etiopatogenia, clínica y tratamiento de la hipomagnesemia. A propósito de un caso. Nefrología (Madr.) [Internet]. 2009; 29(6): 518-524.
Source

2. Tapia H, Mora C, Navarro J. Magnesio en la Enfermedad Renal Crónica. Sociedad Española de Nefrología. 2007.
Source

3. Dinicolantonio JJ, Liu J, O’Keefe JH. Magnesium for the prevention and treatment of cardiovascular disease. Open Heart. 2018;5(2).
Source

4. Bloqueo cardíaco: MedlinePlus enciclopedia médica [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine; 2020.
Source

5. Thanthulage S, Stacey S. Magnesium sulphate and ischaemic heart disease. British Journal of Anaesthesia. 2006;96(3):403–4.
Source

6. Magnesio [Internet]. Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios. 2020.
Source

7. Tetraciclina: MedlinePlus medicinas [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine
Source

8. Alós J-I. Quinolones [Internet]. Enfermedades infecciosas y microbiología clínica. U.S. National Library of Medicine; 2009.
Source

9. Tratamiento con Bifosfonatos [Internet]. rheumatology.org. 2019
Source

10. Castiglioni S, Cazzaniga A, Albisetti W, Maier J. Magnesium and Osteoporosis: Current State of Knowledge and Future Research Directions. Nutrients. 2013;5(8):3022–33.
Source

11. Hipercalcemia [Internet]. Mayo Clinic. Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
Source

12. Sulfato de magnesio, sulfato de potasio y sulfato de sodio: MedlinePlus medicinas [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine.
Source

13. Sales de magnesio (carbonato fosfato óxido de magnesio) [Internet]. Sales de magnesio (carbonato fosfato óxido de magnesio) | Asociación Española de Pediatría. 2016.
Source

14. Jr. JMT, Katz VL, Campbell D, Cefalo RC. Hypersensitivity to magnesium sulfate. American Journal of Obstetrics and Gynecology. 1989;161(4):889–90
Source

15. Office of Dietary Supplements - Magnesio [Internet]. NIH Office of Dietary Supplements. U.S. Department of Health and Human Services. 2020.
Source

16. Magnesium: Uses, Side Effects, Interactions, Dosage, and Warning [Internet]. WebMD. WebMD; 2020.
Source

17. Walker AF, Marakis G, Christie S, Byng M. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. Magnes Res. 2003;16(3):183-191.
Source

18. PubChem [Internet]. Magnesium chloride. National Library of Medicine (US), National Center for Biotechnology Information; 2004.
Source

19. Uysal N, Kizildag S, Yuce Z, et al. Timeline (Bioavailability) of Magnesium Compounds in Hours: ¿Which Magnesium Compound Works Best? Biol Trace Elem Res. 2019;187(1):128-136.
Source

20. Ferreira I, Ortigoza Á, Moore P. Magnesium and malic acid supplement for fibromyalgia. Suplemento de magnesio y ácido málico para fibromialgia. Medwave. 2019;19(4): e7633. Published 2019.
Source

21. National Center for Biotechnology Information [Internet]. Threonic acid. PubChem Compound Summary.
Source

Wetenschappelijk artikel
Pérez González E., Santos Rodríguez F., Coto García E. Homeostasis del magnesio: Etiopatogenia, clínica y tratamiento de la hipomagnesemia. A propósito de un caso. Nefrología (Madr.) [Internet]. 2009; 29(6): 518-524.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Tapia H, Mora C, Navarro J. Magnesio en la Enfermedad Renal Crónica. Sociedad Española de Nefrología. 2007.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Dinicolantonio JJ, Liu J, O’Keefe JH. Magnesium for the prevention and treatment of cardiovascular disease. Open Heart. 2018;5(2).
Go to source
Officiële website
Bloqueo cardíaco: MedlinePlus enciclopedia médica [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine; 2020.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Thanthulage S, Stacey S. Magnesium sulphate and ischaemic heart disease. British Journal of Anaesthesia. 2006;96(3):403–4.
Go to source
Technisch informatieblad
Magnesio [Internet]. Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios. 2020.
Go to source
Officiële website
Tetraciclina: MedlinePlus medicinas [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine
Go to source
Officiële website
Alós J-I. Quinolones [Internet]. Enfermedades infecciosas y microbiología clínica. U.S. National Library of Medicine; 2009.
Go to source
Officiële website
Tratamiento con Bifosfonatos [Internet]. rheumatology.org. 2019
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Castiglioni S, Cazzaniga A, Albisetti W, Maier J. Magnesium and Osteoporosis: Current State of Knowledge and Future Research Directions. Nutrients. 2013;5(8):3022–33.
Go to source
Officiële website
Hipercalcemia [Internet]. Mayo Clinic. Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
Go to source
Officiële website
Sulfato de magnesio, sulfato de potasio y sulfato de sodio: MedlinePlus medicinas [Internet]. MedlinePlus. U.S. National Library of Medicine.
Go to source
Officiële website
Sales de magnesio (carbonato fosfato óxido de magnesio) [Internet]. Sales de magnesio (carbonato fosfato óxido de magnesio) | Asociación Española de Pediatría. 2016.
Go to source
Klinische gevallen
Jr. JMT, Katz VL, Campbell D, Cefalo RC. Hypersensitivity to magnesium sulfate. American Journal of Obstetrics and Gynecology. 1989;161(4):889–90
Go to source
Officiële website
Office of Dietary Supplements - Magnesio [Internet]. NIH Office of Dietary Supplements. U.S. Department of Health and Human Services. 2020.
Go to source
Officiële website
Magnesium: Uses, Side Effects, Interactions, Dosage, and Warning [Internet]. WebMD. WebMD; 2020.
Go to source
Studie in mensen
Walker AF, Marakis G, Christie S, Byng M. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. Magnes Res. 2003;16(3):183-191.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
PubChem [Internet]. Magnesium chloride. National Library of Medicine (US), National Center for Biotechnology Information; 2004.
Go to source
Ik studeer op ratten
Uysal N, Kizildag S, Yuce Z, et al. Timeline (Bioavailability) of Magnesium Compounds in Hours: ¿Which Magnesium Compound Works Best? Biol Trace Elem Res. 2019;187(1):128-136.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Ferreira I, Ortigoza Á, Moore P. Magnesium and malic acid supplement for fibromyalgia. Suplemento de magnesio y ácido málico para fibromialgia. Medwave. 2019;19(4): e7633. Published 2019.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
National Center for Biotechnology Information [Internet]. Threonic acid. PubChem Compound Summary.
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .