Je immuunsysteem versterken: Hoe verhoog je je weerstand?

meisje in veld

Ben je op zoek naar tips om je immuunsysteem een boost te geven? Wie niet? Vooral tijdens de koudere wintermaanden komen verkoudheid en virussen zoals de griep weer om de hoek kijken. De temperatuurdaling en het gebrek aan ventilatie in gesloten ruimtes dragen hier natuurlijk aan bij. De oplossing? Een sterk immuunsysteem!

Het is dus raadzaam om na te denken over hoe je je immuunsysteem kunt verbeteren. Krachtige elementen die je hierbij helpen zijn terpenen, de natuurlijke stoffen met geneeskrachtige eigenschappen (1). Ze zijn het hoofdingrediënt van Vital Shield, het supplement van Sundt Nutrition. Terpenen helpen je om je immuunsysteem te versterken. In dit artikel vertellen we je hoe!

Belangrijk om te weten

  • Je afweersysteem zwakt tijdens de wintermaanden af, waardoor je een verhoogd risico loopt op vervelende kwaaltjes zoals verkoudheid en griep. Om deze reden is het raadzaam om in de koudere maanden extra aandacht te schenken aan je immuunsysteem.
  • Je kunt je immuunsysteem een handje helpen door gezond te eten en voldoende te slapen en te bewegen. Maar soms is dat niet genoeg. Of je hebt hier te weinig tijd voor. Ook schadelijke stoffen zoals tabak en alcohol hebben een negatieve invloed op je afweersysteem.
  • Het Vital Shield supplement van SUNDT Nutrition dat gemaakt is op basis van terpenen, is speciaal samengesteld om je immuunsysteem tijdens de koudere maanden te ondersteunen. Lees verderop waarom!

Hoe versterk je je immuunsysteem? Alles wat je moet weten

Herinner je je de laatste keer nog dat je verkouden was? Uiteindelijk ben je genezen, toch? Dat komt niet alleen door de medicijnen die je mogelijk hebt ingenomen. Je lichaam heeft afweermechanismen gecreëerd, met de nodige hulp van je immuunsysteem. Maar wat is je immuunsysteem nu precies? En wie of wat valt ons verdedigende systeem aan? Hieronder beantwoorden we al je vragen. Let dus goed op!

volledig gezonde vrienden
Het versterken van je immuunsysteem is erg belangrijk om je lichaam te ondersteunen, zodat het zichzelf kan beschermen tegen schadelijke vijanden zoals infecties, virussen en ziekten. (Bron: Priscilla Du Preez: zeqWK0n5PNM/ Unsplash.com)

Wat is het immuunsysteem precies?

Het immuunsysteem bestaat uit een aantal cellen, organen en weefsels die je lichaam helpen zichzelf te verdedigen tegen infecties en andere ziekten (2, 3).

Je kunt dit als volgt voor je zien: Als je griep oploopt, vallen de krijgers van je immuunsysteem de infectie aan. Dat betekent dus dat je immuunsysteem ziektekiemen bestrijdt, zoals virussen en bacteriën. Waar het immuunsysteem van gemaakt is? Je ontdekt het hieronder:

  • Witte bloedcellen: De witte bloedcellen in het lichaam, ook wel leukocyten genoemd, zijn als het ware de ‘soldaten’ die de ziektekiemen en infecties bestrijden.
  • Huid: Je huid is een barrière die helpt te voorkomen dat ziektekiemen je lichaam binnendringen.
  • Slijmvliezen: Ook deze vliezen vormen een natuurlijke barrière die dankzij het slijm en andere stoffen de ziektekiemen kunnen vangen.
  • Weefsels en de organen uit het lymfestelsel: Zoals het beenmerg, de milt, de lymfevaten en -klieren. Deze lichaamsdelen zijn allemaal verantwoordelijk voor het produceren, het opslaan en het transporteren van de witte bloedcellen in het menselijk lichaam.

Het immuunsysteem verdedigt je dus tegen vreemde ‘bezoekers’, zoals een virus of een bacterie. Zodra het systeem een ​​vreemd element herkent, valt het aan door antilichamen te produceren.

Deze antilichamen vernietigen de ziektekiemen. Bovendien onthouden de cellen deze microscopisch kleine vijanden hun leven lang. Dat betekent dat ze de volgende keer meer weerstand bieden aan een infectie van hetzelfde soort, omdat je lichaam de juiste antilichamen heeft om de vervelende bacterie of het virus te bestrijden.

Wie zijn de vijanden van ons afweersysteem?

Zoals je hierboven kunt lezen, is het dus belangrijk om je immuunsysteem te versterken om je lichaam te beschermen tegen vijanden zoals infecties, virussen en ziekten. Onder deze vijandige soldaten bevinden zich schadelijke factoren zoals tabak, drugs of stress. Maar er is meer! Hieronder zie je wat de belangrijkste vijanden van je afweersysteem zijn:

  • Roken. Tabak is een van de grootste vijanden van ons immuunsysteem. Juist om deze reden zijn de schadelijke effecten ervan uitgebreid bestudeerd. Sigarettenrook kan leiden tot tal van ziekten, waaronder cardiovasculaire aandoeningen, luchtwegproblemen, auto-immuunziekten, allergieën, verschillende vormen van kanker en afstoting van transplantaten (4).
  • Te weinig slapen. Je slaap en je immuunsysteem zijn sterk met elkaar verbonden. Onderzoek toont aan dat mensen met chronische infectie- en ontstekingsziekten veranderingen in hun slaappatroon ervaren. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt uit verschillende studies bovendien dat slaapgebrek je vatbaarder maakt voor infecties en de immuunrespons op vaccinaties verslechtert. Daarom is goed slapen dus essentieel voor de werking van je afweersysteem (5).
  • Alcohol. Onderzoek toont ook aan dat gematigd alcoholgebruik gepaard gaat met een verminderde kans op ontstekingen en een betere reactie op vaccinaties. Chronisch drankmisbruik wordt echter juist in verband gebracht met een verhoogd risico op bacteriële en virale infecties (6).
  • Spanning. Als je gedurende een korte tijd en in een gezonde hoeveelheid stress ervaart, kan dit gunstig zijn. Als je bijvoorbeeld in gevaar bent, zal stress je helpen het hoofd koel te houden en te vluchten. Hoe langer het stressgevoel echter aanhoudt, hoe meer componenten van het immuunsysteem worden aangetast. Hoewel het verband tussen stress en het afweersysteem nog verder onderzocht moet worden, vertelt het ons wel dat het belangrijk is om voldoende rust te pakken (7, 8)!
voedsel rijk aan afweer
Gezond eten is erg belangrijk voor een sterk immuunsysteem. (Bron: Heather Ford: Ug7kk0kThLk/ Unsplash.com)

Het belang van voeding voor het versterken van je immuunsysteem

Wist je al dat een tekort aan de juiste voedingsstoffen de functie van het immuunsysteem verzwakt? Gezond eten is daarom erg belangrijk voor een goede werking van je afweer. In de tabel hieronder laten we je zien wat de belangrijkste voedingsstoffen zijn, wat er gebeurt als je te weinig van de stof binnenkrijgt en welke voedingsstoffen het rijkst zijn aan deze stoffen. Let dus goed op (9, 10, 11, 12, 13)!

VoedingsstofWat zijn de gevolgen van een tekort?Voedingsbronnen
Vitamine AEen tekort aan vitamine A verandert de immuunrespons en verhoogt de vatbaarheid voor infecties. Het tekort kan bovendien nachtblindheid, ontstoken ogen en een ruwe huid veroorzaken.Visleverolie, lever, vis, eigeel en spinazie.
Vitamine DMensen met een laag vitamine D-gehalte hebben een verhoogd risico op luchtweginfecties. Zonlicht vermindert de incidentie van virale luchtweginfecties, net als levertraan.Eieren, vette vis, garnalen, kip, rundvlees, oude kaas, melk en boter.
Vitamine ESymptomen van een vitamine E-tekort zijn onder meer ernstige problemen met het zenuw- en spierstelsel, evenwichtverlies en een verminderde afweer.Groene bladgroenten, volle granen, verrijkte granen en plantaardige oliën.
ZinkEen zinktekort verhoogt de kans op infecties, met name luchtweg- en huidinfecties.Oesters, mosselen, lever, rood vlees en vis.
IJzerEen ijzertekort heeft een negatieve invloed op het afweersysteem. Bloedarmoede dat is veroorzaakt door een gebrek aan ijzer kan het vermogen om ziektekiemen te bestrijden verminderen.Mager vlees, zeevruchten, gevogelte, linzen, bonen, spinazie en walnoten.
SeleniumEen tekort aan selenium kan het vermogen van het afweersysteem om infecties te bestrijden verminderen.Vis, schaaldieren, eieren, volle granen, zaden en paranoten.
Vitamine CEen vitamine C-tekort veroorzaakt op de lange termijn scheurbuik, wat fataal kan aflopen. Andere symptomen van een tekort zijn vermoeidheid, gezwollen tandvlees, kleine rode of paarse vlekjes op de huid, gewrichtspijn en een slechte wondgenezing.Citrusvruchten, rode en groene paprika’s, kiwi’s, broccoli en aardbeien.

Voldoende bewegen

Door actief te blijven bewegen verbeter je je afweer. Het is daarom essentieel om dagelijks voldoende lichaamsbeweging te krijgen om je immuunsysteem in optimale staat te houden (11, 15).

Bovendien helpt lichaamsbeweging om stress onder controle te houden en je stofwisseling te verbeteren. In de volgende tabel ontdek je wat op dit gebied de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn, onderverdeeld naar leeftijd:

LeeftijdsgroepAanbevelingen
5-17 jaarBeweeg voldoende door te spelen, sporten, reizen of recreatieve activiteiten, gym of andere trainingen uit te voeren. Beweeg tenminste 60 minuten per dag, het liefst tijdens een aërobe activiteit, waarbij de ademhaling en hartslag verhoogd zijn.
18-64 jaarBeweeg tenminste 150 minuten per week tijdens een matige intensieve aërobe activiteit of 75 minuten per week, tijdens een intensieve aërobe activiteit.
65 jaar en ouderBeweeg tenminste 150 minuten per week tijdens een matige aërobe activiteit, 75 minuten per week tijdens een intensieve aërobe activiteit, of een gelijkwaardige combinatie van matige en intensieve activiteiten.

Wil je je immuunsysteem versterken? Vergeet niet om uit te rusten

Voldoende slaap is essentieel voor een goed werkend immuunsysteem. Tijdens het slapen wordt je afweer namelijk hersteld en aangesterkt. Onderzoek toont zelfs aan dat mensen die minder dan zeven uur per dag slapen drie keer meer kans hebben om verkouden te worden dan mensen die 8 uur of langer slapen (5, 11).

Om je afweer te verhogen, raden we je aan de volgende tips op te volgen:

  • Houd vaste tijden aan om naar bed te gaan.
  • Eet niet teveel voordat je naar bed gaat.
  • Ga niet direct slapen na het eten.
  • Drink ‘s middags of ‘s avonds geen dranken met cafeïne meer.
  • Vermijd te hoge kussens.
  • Neem voor het slapengaan een warm bad.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker genoeg is.
  • Kijk vanaf twee uur voordat je gaat slapen niet meer naar schermen van elektronische apparaten.
  • Beoefen vanaf twee uur voordat je gaat slapen geen zware sporten meer.
  • Mediteer voordat je gaat slapen.
  • Zorg ervoor dat je een goed matras hebt.
  • Zorg voor een geschikte temperatuur in de kamer, het liefst tussen de 18 en 21 graden.

Supplementen die helpen je immuunsysteem te versterken

Als de winter eraan komt neemt de kans op verkoudheid en griep toe. Het wordt dan nog belangrijker om voor jezelf te zorgen met een ​​effectief immuunsysteem dat je beschermt tegen virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers. Waarom niet gebruik maken van supplementen die je hierbij helpen? Door onze hectische dagelijkse levens is het niet altijd mogelijk de nodige voedingsstoffen binnenkrijgen, hoewel ze essentieel zijn voor een goed afweersysteem! Hieronder laten we zien welke supplementen je hierbij helpen (16, 17, 18).

jongen training in de sportschool
Door actief te blijven bewegen verbeter je je afweer. Het is daarom essentieel om dagelijks voldoende lichaamsbeweging te krijgen om je immuunsysteem in optimale staat te houden. (Bron: Gordon Cowie: nR7RzE0OBI0/ Unsplash.com)

Multivitaminen

Als je een vitaminetekort hebt, is er een grote kans dat je niet slechts aan één voedingsstof, maar aan meerdere vitamines een tekort hebt. Om de koude winter toch enigszins goed door te komen, is het belangrijk om je afweer een handje te helpen. Het liposomale multivitamine-supplement van Sundt Nutrition helpt je hierbij. Hoe?

Dit komt vooral door de liposomale technologie. De voedingsstoffen zijn ingekapseld in liposomen, die een vergelijkbare structuur hebben met die van onze eigen cellen. Deze gelijkenis zorgt ervoor dat je lichaam de vitamines efficiënter opneemt.

Bovendien is het multivitamine-supplement van Sundt Nutrition vrij van suiker, gluten, dierlijke toevoegingen en genetische manipulatie. Zo krijg je op een verantwoorde manier in één keer alle vitamines binnen die je nodig hebt.

Probeer het eens uit, je zult versteld staan!

Vitamine C

Ben je op zoek naar een manier om je immuunsysteem te versterken? Dan is er niets beters dan het liposomale vitamine C-supplement van Sundt Nutrition. Zeg maar dag tegen supplementen in tabletvorm! Je zult snel fan zijn van de druppels, maar vooral de liposomale technologie zal je betoveren.

De wetenschappelijke vooruitgang heeft de creatie van dit liposomale supplement mogelijk gemaakt dat zorgt voor een hogere biologische beschikbaarheid. Wat dat is? Dit betekent dat de vitamine C haar doel veel effectiever zal bereiken.

Ook als je veganist bent of een glutenintolerantie hebt, is dit supplement iets voor jou. Het is vrij van dierproeven, suiker en genetische manipulatie.

Vital Shield: De terpeen-revolutie

We stellen je graag voor aan een revolutionair supplement op het gebied van de suppletie: Vital Shield, een premium supplement van Sundt Nutrition dat helpt om je immuunsysteem te versterken. Hoe? Via terpenen.

Terpenen, ook wel isoprenen genoemd, zijn een grote groep van zeer waardevolle, organische moleculen die van nature worden gevormd in duizenden plantensoorten die worden gebruikt voor medicinale toepassingen. Onderzoek wijst uit dat terpenen antivirale eigenschappen hebben. Ook het vermogen om allerlei ziekten te bestrijden wordt op dit moment verder onderzocht.

De ingrediënten in Vital Shield zijn basilicumolie, eugenol, d-limoneen, beta-caryofylleen, linalool en eucalyptusolie. De formule in combinatie met de terpenen is speciaal ontworpen om de normale functie van het afweersysteem te ondersteunen. Mis het niet, je zult het geweldig vinden!

Onze conclusie

Het versterken van je immuunsysteem is de sleutel in de overgang naar de koude wintermaanden. Om virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers buiten de deur te houden is het belangrijk je afweer een handje te helpen met de nodige vitamines en voldoende slaap en beweging.

Voel je je zwakjes of vermoeid? Neem dan contact op met je huisarts. Als je arts je adviseert om een ​​supplement te gebruiken, overweeg dan Sundt Nutrition’s Vital Shield. We hopen dat de kracht van terpenen je het hele jaar door helpt om gezond te blijven!

Vond je ons artikel interessant? Aarzel dan niet om het op social media te delen of laat hieronder een reactie achter. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Referenties (18)

1. Therapeutic and medicinal uses of terpenes Destinney Cox-Georgian, Niveditha Ramadoss, Chathu Dona, Chhandak Basu Medicinal plants. November 12, 2019: 333–359. Posted online Nov 12, 2019 Doi: 10.1007 / 978-3-030-31269-5_15 PMCID: PMC7120914 PubReader PDF Article – 568K Citation.
Source

2. Immune System and Disorders. U.S. National Library of Medicine.
Source

3. The immune system Lindsay B. Nicholson Biochem Assays. October 31, 2016; 60 (3): 275-301. Published online October 26, 2016. doi: 10.1042 / EBC20160017 PMCID: PMC5091071 PubReader PDF Article – 1.5M Citation.
Source

4. Qiu F, Liang C-L, Liu H, Zeng Y-Q, Hou S, Huang S, et al. Impacts of cigarette smoking on immune responsiveness: Up and down or upside down? Oncotarget [Internet]. 2017 Jan 3 [ 2020 Mar 23];8(1):268–84.
Source

5. Variation of the human immune system Petter Brodin, Mark M. Davis Nat Rev Immunol. Author’s manuscript; Available at PMC 2017 Feb 27. Published in final edited form as: Nat Rev Immunol. 2017 Jan; 17 (1): 21-29. Published online December 5, 2016 doi: 10.1038 / nri.2016.125 PMCID: PMC5328245 PubReader PDF Article – 1.0M Citation.
Source

6. Barr T, Helms C, Grant K, Messaoudi I. Opposing effects of alcohol on the immune system. Prog Neuro-Psychopharmacology Biol Psychiatry [Internet]. 2016 Feb 4 [ 2020 Mar 23];65:242–51.
Source

7. Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of research Suzanne C. Segerstromy Gregory E. Miller. doi: 10.1037 / 0033-2909.130.4.601.
Source

8. Effects of stress on the immune system Author Links Open Overlay Panel David N Khansari 1 Anthony J Murgo 2 Robert E Faith 3 https://doi.org/10.1016/0167-5699(90)90069-L Disponible online
Source

9. Calder PC. Feeding the immune system. Proc Nutr Soc [Internet]. 2013 Aug 21 [ 2020 Mar 23];72(3):299–309.
Source

10. Maggini S, Wintergerst ES, Beveridge S, Hornig DH. Selected vitamins and trace elements support immune function by strengthening epithelial barriers and cellular and humoral immune responses. In: British Journal of Nutrition [Internet]. 2007 [ 2020 Mar 16]. p. S29-35. Disponible online
Source

11. Guía básica para sistema inmune. FUNDACIÓN DE ENFERMERÍA DE CANTABRIA. ISBN: 978-84-09-20262-1. 1ª Edición Abril 2020. Disponible online
Source

12. Vitamin E. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Source

13. Iron. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Source

14. Vitamin C. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Source

15. Organización Mundial de la Salud OMS | Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. WHO [Internet]. 2013, Disponible online
Source

16. Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation. Disponible online
Source

17. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787. Disponible online
Source

18. Therapeutic and Medicinal Uses of Terpenes Destinney Cox-Georgian, Niveditha Ramadoss, Chathu Dona, Chhandak Basu Medicinal Plants. 2019 Nov 12 : 333–359. Published online 2019 Nov 12. doi: 10.1007/978-3-030-31269-5_15 PMCID: PMC7120914 ArticlePubReaderPDF–568KCitation. Disponible online
Source

Wetenschappelijk artikel
Therapeutic and medicinal uses of terpenes Destinney Cox-Georgian, Niveditha Ramadoss, Chathu Dona, Chhandak Basu Medicinal plants. November 12, 2019: 333–359. Posted online Nov 12, 2019 Doi: 10.1007 / 978-3-030-31269-5_15 PMCID: PMC7120914 PubReader PDF Article – 568K Citation.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Immune System and Disorders. U.S. National Library of Medicine.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
The immune system Lindsay B. Nicholson Biochem Assays. October 31, 2016; 60 (3): 275-301. Published online October 26, 2016. doi: 10.1042 / EBC20160017 PMCID: PMC5091071 PubReader PDF Article – 1.5M Citation.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Qiu F, Liang C-L, Liu H, Zeng Y-Q, Hou S, Huang S, et al. Impacts of cigarette smoking on immune responsiveness: Up and down or upside down? Oncotarget [Internet]. 2017 Jan 3 [ 2020 Mar 23];8(1):268–84.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Variation of the human immune system Petter Brodin, Mark M. Davis Nat Rev Immunol. Author’s manuscript; Available at PMC 2017 Feb 27. Published in final edited form as: Nat Rev Immunol. 2017 Jan; 17 (1): 21-29. Published online December 5, 2016 doi: 10.1038 / nri.2016.125 PMCID: PMC5328245 PubReader PDF Article – 1.0M Citation.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Barr T, Helms C, Grant K, Messaoudi I. Opposing effects of alcohol on the immune system. Prog Neuro-Psychopharmacology Biol Psychiatry [Internet]. 2016 Feb 4 [ 2020 Mar 23];65:242–51.
Go to source
Meta-analyse
Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of research Suzanne C. Segerstromy Gregory E. Miller. doi: 10.1037 / 0033-2909.130.4.601.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Effects of stress on the immune system Author Links Open Overlay Panel David N Khansari 1 Anthony J Murgo 2 Robert E Faith 3 https://doi.org/10.1016/0167-5699(90)90069-L Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Calder PC. Feeding the immune system. Proc Nutr Soc [Internet]. 2013 Aug 21 [ 2020 Mar 23];72(3):299–309.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Maggini S, Wintergerst ES, Beveridge S, Hornig DH. Selected vitamins and trace elements support immune function by strengthening epithelial barriers and cellular and humoral immune responses. In: British Journal of Nutrition [Internet]. 2007 [ 2020 Mar 16]. p. S29-35. Disponible online
Go to source
Officiële gids
Guía básica para sistema inmune. FUNDACIÓN DE ENFERMERÍA DE CANTABRIA. ISBN: 978-84-09-20262-1. 1ª Edición Abril 2020. Disponible online
Go to source
Officiële website
Vitamin E. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Go to source
Officiële website
Iron. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Go to source
Officiële website
Vitamin C. National Institutes of Health (NIH). Disponible online
Go to source
Officiële website
Organización Mundial de la Salud OMS | Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. WHO [Internet]. 2013, Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomes for Enhanced Bioavailability of Water-Insoluble Drugs: In Vivo Evidence and Recent Approaches. Mi-Kyung Lee. Pharmaceutics. 2020 Mar; 12(3): 264. Published online 2020 Mar 13. doi: 10.3390/pharmaceutics12030264 PMCID: PMC7151102 ArticlePubReaderPDF–2.9MCitation. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia–Reperfusion Injury. Janelle L. Davis, Hunter L. Paris, Joseph W. Beals, Scott E. Binns, Gregory R. Giordano, Rebecca L. Scalzo, Melani M. Schweder, Emek Blair and Christopher Bell. Journal ListNutr Metab Insightsv.9; 2016PMC4915787. Disponible online
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Therapeutic and Medicinal Uses of Terpenes Destinney Cox-Georgian, Niveditha Ramadoss, Chathu Dona, Chhandak Basu Medicinal Plants. 2019 Nov 12 : 333–359. Published online 2019 Nov 12. doi: 10.1007/978-3-030-31269-5_15 PMCID: PMC7120914 ArticlePubReaderPDF–568KCitation. Disponible online
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .