Gehydrolyseerd collageen: Wat is het en wat doet het?

meisje glimlachend in de camera

Gehydrolyseerd collageen is een van de best verkochte voedingssupplementen ter wereld. Er worden tal van eigenschappen aan toegeschreven die worden ondersteund door wetenschappelijke studies. Andere positieve eigenschappen zijn nog niet voldoende onderbouwd. In dit artikel zullen we proberen te verduidelijken of gehydrolyseerde collageensupplementen echt nuttig zijn.

Bijna 30% van de eiwitten in je lichaam zijn gemaakt van collageen. Het mineraal collageen is een structureel eiwit dat vooral te vinden is in de botten, pezen, ligamenten, huid, kraakbeen en bloedvaten. Na de leeftijd van 30 jaar neemt de aanmaak van collageen in je lichaam echter af. Dit is de reden waarom veel mensen gehydrolyseerd collageen gebruiken. Maar waar is het eigenlijk precies goed voor?

Belangrijk om te weten

  • Gehydrolyseerde collageensupplementen behoren tot de bestsellers op het gebied van de suppletie. Ze bieden gunstige eigenschappen voor de huid, botten, gewrichten en stofwisseling. Na een leeftijd van 30 jaar begint het collageengehalte in je lichaam te dalen.
  • Gehydrolyseerd collageen wordt gewonnen uit de huid, het bindweefsel en de botten van dieren op het land en in de zee. Er is dus geen veganistisch collageen. Het wordt gesynthetiseerd door natuurlijke collageeneiwitten om te zetten in kleinere en beter assimileerbare eiwitten.
  • Je kunt gehydrolyseerd collageen in verschillende toedieningsvormen verkrijgen, meestal in de vorm van poeder of capsules. Gecombineerd met andere sporenelementen, zoals vitamine C, E en magnesium, worden de gunstige effecten van gehydrolyseerd collageen versterkt.

Gehydrolyseerd collageen: Alles wat je moet weten

Collageen is een eiwit dat zeer goed vertegenwoordigd in ons lichaam voorkomt. Zijn aanwezigheid is wijd verspreid over de verschillende weefsels. Het is een groot eiwit, waardoor het moeilijk voor het lichaam is om het te assimileren. Daarom wordt collageen in sommige gevallen onderworpen aan een chemisch proces, enzymatische hydrolyse, zodat je lichaam het beter kan omzetten en opnemen (1)

De gehydrolyseerde collageenmoleculen die als resultaat van dit proces overblijven, zijn een stuk kleiner. Zo passeren ze de wanden van de darmen gemakkelijker en bereiken ze de weefsels sneller. Collageen ondersteunt je lichaam in de strijd tegen rimpels. De functies van dit eiwit zijn echter niet alleen esthetisch. Het is ook een essentieel onderdeel van de structuur van het lichaam.

meisje met perfecte huid
Het verlies van collageen kan versneld optreden door blootstelling aan de zon, overmatige inname van suikers, tabak, alcoholmisbruik en milieuvervuiling. (Bron: Puhhha: 133496689/ 123rf.com)

Waar wordt gehydrolyseerd collageen uit gewonnen?

Gehydrolyseerd collageen wordt gewonnen uit de botten, pezen, kraakbeen, huid en ander weefsel van dieren. De meest voorkomende bronnen zijn runderen en varkens, hoewel het ook gebruikelijk is om collageen dat afkomstig is van verschillende vissoorten tegen te komen. Sterker nog, sommige experts zijn ervan overtuigd dat het viscollageen de beste collageensoort is.

Gehydrolyseerd collageen wordt verkregen uit de verwerking van verschillende enzymen en warmte. Het gehydrolyseerde collageen dat hieruit voortkomt, is samengesteld uit peptiden met een laag molecuulgewicht, die gemakkelijk door je lichaam worden opgenomen. Gehydrolyseerd collageen is oplosbaar in water, wat de consumptie ervan in de vorm van voedingssupplementen vergemakkelijkt (2)

Waarom moet je gehydrolyseerd collageen gebruiken?

Naarmate je ouder wordt, maakt je lichaam steeds minder collageen aan. We beginnen met het verliezen van collageen als je tussen de 18 en 29 jaar oud bent. Dit verlies versnelt vanaf de leeftijd van 40 en komt neer op bijna 1% per jaar.

Het verlies van het mineraal kan worden verergerd door andere factoren, zoals een ongezond voedingspatroon, roken of alcohol. Laten we eens kijken waarom het essentieel is om het verlies van collageen aan te vullen (2):

  • Helpt de ontwikkeling van de organen.
  • Vergemakkelijkt weefsel- en wondgenezing.
  • Versterkt de hoofdhuid en het tandvlees.
  • Beïnvloedt het zicht en verbetert de werking van het hoornvlies.
  • Is essentieel voor de ontwikkeling van de cellen.
  • Is aanwezig in vrijwel alle weefsels: in de huid, botten, kraakbeen, pezen en spieren.

Voor wie is gehydrolyseerd collageen interessant?

Tot een leeftijd van 30 jaar is het niet echt nodig om collageensupplementen te nemen. Vanaf je dertigste zijn de effecten van het geleidelijke verlies aan het mineraal echter voelbaar. Toch zijn er ook jonge mensen die een aanvullende voorziening van dit eiwit nodig hebben (8)

  • Atleten en mensen die zeer regelmatig sporten. Deze mensen kunnen door voortijdige slijtage last hebben van collageenverlies in de gewrichten en pezen.
  • Zwaarlijvige mensen. De druk die door een overgewicht op het kniegewricht wordt uitgeoefend, kan collageenverlies veroorzaken.
collageen poeder
Gehydrolyseerd collageen is een supplement dat wordt verkregen uit de gedeeltelijke afbraak van collageen dat aanwezig is in de pezen, botten, huid of het kraakbeen van verschillende dieren zoals runderen en vissen. (Bron: Acevedo: 110893218/ 123rf.com)

Wat zijn de symptomen van een collageen-tekort?

Als je lichaam vanaf je dertigste minder collageen aanmaakt, kan dit voor een reeks ongemakken en aandoeningen zorgen. Naarmate je ouder wordt, worden deze symptomen alleen maar erger als je het collageenverlies niet tijdig aanvult. Het meest voor de hand liggende symptoom is het verlies van de elasticiteit van de huid, het verschijnen van rimpels, striae en een slappe huid.

Collageen is het belangrijkste bestanddeel van kraakbeen, dat aanwezig is in de gewrichten. Als je lichaam minder collageen aanmaakt kun je daardoor last krijgen van gewrichtspijn, zoals artritis. Er zijn studies die het gebruik van supplementen met gehydrolyseerd collageen om gewrichtspijn te verlichten ondersteunen (3). Het tekort aan collageen verhoogt ook de breekbaarheid van de botten.

man training in de sportschool
Atleten en mensen die zeer regelmatig sporten kunnen door voortijdige slijtage last hebben van collageenverlies in de gewrichten en pezen. (Bron: Maragos: YVz1LxVJqoA/ Unsplash.com)

Hoe moet je gehydrolyseerd collageen innemen?

Je kunt collageensupplementen in verschillende toedieningsvormen op de markt vinden, zoals capsules, tabletten en crèmes. Eén van de meest voorkomende soorten is echter gehydrolyseerd collageenpoeder. Als het mineraal in een vloeistof wordt opgelost en vervolgens wordt ingenomen, wordt het collageen gemakkelijker door het lichaam opgenomen.

Voedingsdeskundigen raden aan om de supplementen op een lege maag in te nemen, zodat het geen sterk effect heeft op de synthese van andere eiwitten.

Factoren waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van gehydrolyseerd collageen

Dat je lichaam vanaf een bepaalde leeftijd minder collageen aanmaakt is een onverbiddelijk metabolisch proces. Je kunt dit proces echter vertragen door gehydrolyseerde collageensupplementen te gebruiken. Hieronder laten we je zien met welke factoren je rekening moet houden voordat je dit supplement gebruikt:

  • Leeftijd. Vanaf de leeftijd van 40 jaar verlies je elk jaar 1% collageen. Op 80-jarige leeftijd behoud je slechts nog 75% van het collageen dat je in je lichaam had toen je jong was. Een leeftijd van 35 jaar is daarom een ​​goede leeftijd om te overwegen om met dit soort supplementen te beginnen.
  • Aanbevolen hoeveelheid. De dosis gehydrolyseerd collageen kan variëren, hoewel veel deskundigen aanraden om tussen de 2 en 10 gram collageen per dag in te nemen.
  • Behandelingsduur. Hoe lang je het supplement moet gebruiken, kan variëren van 4 tot 24 weken. Er zijn geen pauzes nodig bij het gebruik van een collageensupplement.

Wanneer merk je de effecten van gehydrolyseerd collageen?

De tijd die nodig is om de effecten van een gehydrolyseerd collageensupplement merkbaar te maken, verschilt van persoon tot persoon. Sommige onderzoeken beweren dat de voordelen na 4 tot 8 weken na het starten van de behandeling verschijnen (6).

Liposomaal collageen wordt zelfs nog beter opgenomen dan gehydrolyseerd collageen, vanwege het beschermende laagje met liposomen, dat het eiwit beschermt en de opname ervan vergemakkelijkt.

krultang meisje op roze achtergrond
Supplementen met gehydrolyseerd collageen zijn erg populair. (Bron: Averi: 4nulm-JUYFo/ Unsplash.com)

Voedingsstoffen die de effecten van gehydrolyseerd collageen versterken

Bepaalde sporenelementen, zoals vitamine C, zijn betrokken bij de vorming van collageen door het lichaam (7). Daarom raden veel artsen aan om de inname van gehydrolyseerd collageen te combineren met een vitamine C-supplement, zoals het liposomale vitamine C-supplement van Sundt. Van andere voedingsstoffen, zoals vitamine E, is aangetoond dat ze het effect van gehydrolyseerd collageen ondersteunen.

Een ander supplement dat steeds populairder wordt, is de combinatie van gehydrolyseerd collageen met magnesium. Net als collageen is magnesium een ​​belangrijke stof voor het functioneren van de stofwisseling. Onderzoek toont aan dat dit supplement de gezondheid van de huid kan verbeteren en het herstel van blessures en wonden kan bevorderen (5)

Heeft gehydrolyseerd collageen nog vervelende bijwerkingen?

Gehydrolyseerd collageen is een eiwit dat gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen en daarom nauwelijks ongewenste effecten veroorzaakt. Je kunt een gehydrolyseerd collageensupplement daarom gedurende een lange tijd zonder ongemak innemen. Het supplement laat hooguit een vervelende smaak achter in de mond (9, 10).

Onze conclusie

Ben je bijna dertig jaar oud? Of leid je een zittend leven en heb je daarom een paar kilootjes teveel? Als dat het geval is, kun je overwegen om een ​​gehydrolyseerd collageensupplement te gebruiken. Je huid, botten en gewrichten zullen je dankbaar zijn. In dit artikel hebben we het gehad over de eigenschappen van dit eiwit, dat de laatste tijd zo in de mode is.

Gehydrolyseerde collageensupplementen veroorzaken weinig nadelige effecten en zijn gemakkelijk in te nemen. Ze zijn in veel verschillende toedieningsvormen verkrijgbaar, soms in combinatie met andere voedingsstoffen die de werking van het mineraal versterken, zoals vitamine C. Het liposomale magnesiumsupplement van Sundt is ook een uitstekende aanvulling op collageensupplementen.

We hopen dat ons artikel nuttig voor je is geweest. Deel het op social media en aarzel niet om hieronder je reactie achter te laten met eventuele opmerkingen en vragen.

Referenties (10)

1. Quintero J, Zapata J. Optimización de la Extracción del Colágeno Soluble en Ácido de Subproductos de Tilapia Roja (Oreochromis spp) mediante un Diseño de Superficie de Respuesta [Internet]. Facultad de Ciencias Farmacéuticas y Alimentarias, Grupo de Nutrición y Tecnología de Alimentos, Universidad de Antioquia (Colombia); 2017 [cited 6 November 2020].
Source

2. León-López, A., Morales-Peñaloza, A., Martínez-Juárez, V. M., Vargas-Torres, A., Zeugolis, D. I., & Aguirre-Álvarez, G. (2019). Hydrolyzed Collagen-Sources and Applications. Molecules (Basel, Switzerland), 24(22), 4031. [cited 6 November 2020].
Source

3. Bello, A. E., & Oesser, S. (2006). Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Current medical research and opinion, 22(11), 2221–2232. [cited 7 November 2020].
Source

4. Czajka, A., Kania, E. M., Genovese, L., Corbo, A., Merone, G., Luci, C., & Sibilla, S. (2018). Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing. Nutrition research (New York, N.Y.), 57, 97–108. [cited 7 November 2020].
Source

5. Asserin, J., Lati, E., Shioya, T., & Prawitt, J. (2015). The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials. Journal of cosmetic dermatology, 14(4), 291–301. [cited 7 November 2020].
Source

6. Proksch, E., Segger, D., Degwert, J., Schunck, M., Zague, V., & Oesser, S. (2014). Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Skin pharmacology and physiology, 27(1), 47–55. [cited 7 November 2020].
Source

7. Datos sobre la vitamina C [Internet]. National Institutes of Health USA; 2019 [cited 7 November 2020].
Source

8. Figueres Juher T, Basés Pérez E. 62Nutr Hosp. 2015;32(Supl. 1):62-66ISSN 0212-1611 • CODEN NUHOEQS.V.R. 318Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico [Internet]. Nutrición Hospitalaria; 2015 [cited 8 November 2020].
Source

9. Bolke, L., Schlippe, G., Gerß, J., & Voss, W. (2019). A Collagen Supplement Improves Skin Hydration, Elasticity, Roughness, and Density: Results of a Randomized, Placebo-Controlled, Blind Study. Nutrients, 11(10), 2494. [cited 8 November 2020].
Source

10. Moskowitz R. W. (2000). Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Seminars in arthritis and rheumatism, 30(2), 87–99. [cited 8 November 2020].
Source

Wetenschappelijk artikel
Quintero J, Zapata J. Optimización de la Extracción del Colágeno Soluble en Ácido de Subproductos de Tilapia Roja (Oreochromis spp) mediante un Diseño de Superficie de Respuesta [Internet]. Facultad de Ciencias Farmacéuticas y Alimentarias, Grupo de Nutrición y Tecnología de Alimentos, Universidad de Antioquia (Colombia); 2017 [cited 6 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
León-López, A., Morales-Peñaloza, A., Martínez-Juárez, V. M., Vargas-Torres, A., Zeugolis, D. I., & Aguirre-Álvarez, G. (2019). Hydrolyzed Collagen-Sources and Applications. Molecules (Basel, Switzerland), 24(22), 4031. [cited 6 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Bello, A. E., & Oesser, S. (2006). Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Current medical research and opinion, 22(11), 2221–2232. [cited 7 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Czajka, A., Kania, E. M., Genovese, L., Corbo, A., Merone, G., Luci, C., & Sibilla, S. (2018). Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing. Nutrition research (New York, N.Y.), 57, 97–108. [cited 7 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Asserin, J., Lati, E., Shioya, T., & Prawitt, J. (2015). The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials. Journal of cosmetic dermatology, 14(4), 291–301. [cited 7 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Proksch, E., Segger, D., Degwert, J., Schunck, M., Zague, V., & Oesser, S. (2014). Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Skin pharmacology and physiology, 27(1), 47–55. [cited 7 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Datos sobre la vitamina C [Internet]. National Institutes of Health USA; 2019 [cited 7 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Figueres Juher T, Basés Pérez E. 62Nutr Hosp. 2015;32(Supl. 1):62-66ISSN 0212-1611 • CODEN NUHOEQS.V.R. 318Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico [Internet]. Nutrición Hospitalaria; 2015 [cited 8 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Bolke, L., Schlippe, G., Gerß, J., & Voss, W. (2019). A Collagen Supplement Improves Skin Hydration, Elasticity, Roughness, and Density: Results of a Randomized, Placebo-Controlled, Blind Study. Nutrients, 11(10), 2494. [cited 8 November 2020].
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Moskowitz R. W. (2000). Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Seminars in arthritis and rheumatism, 30(2), 87–99. [cited 8 November 2020].
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .