Hoe diarree stoppen?

roze wc-papier

Een niet tegen te houden drang om naar de wc te gaan, buikpijn en winderigheid zijn vervelende symptomen die vaak gepaard gaan met diarree en die verband kunnen houden met voedselintoleranties, darminfecties of andere ziekten.

Diarree kan een middag met je vrienden, een werkoverleg of een romantische date verpesten. Wie wil er nu geen oplossing om het te stoppen? In dit artikel vertellen je wat je hiervoor moet doen!

Belangrijk om te weten

  • Bij diarree heeft iemand meerdere malen per dag last van waterdunne ontlasting. Ook kun je last krijgen van andere maag- en darmklachten.
  • Gewoonlijk lost het probleem van diarree vanzelf op. Het kan echter ook een alarmsignaal zijn voor darminfecties of andere ziekten die een medische behandeling vereisen.
  • Er zijn verschillende methoden om de duur van een diarree-episode te verminderen of om de symptomen te verzwakken. Het beste is echter om diarree te voorkomen.

Alles wat je moet weten over het stoppen van diarree

Diarree staat bekend als een symptoom dat je op elk moment in je leven kan treffen, bijvoorbeeld als je besmet voedsel eet of vuil water drinkt.

Er zijn verschillende manieren om diarree te stoppen. De meest voorkomende zijn de volgende:

Behandelingen om diarree tegen te gaanGebruiken bij:Niet gebruiken bij:
Medicijnen tegen diarreeNoodgevallen, bijvoorbeeld als je echt niet thuis kunt blijven.Diarree met waarschuwingssignalen.
Mensen met hartproblemen.
AntibioticaBacteriële diarree.Niet-bacteriële diarree, antibiotica kunnen de diarree anders namelijk alleen maar erger maken.
ProbioticaDiarree die wordt veroorzaakt door antibiotica of chronische diarree door bijvoorbeeld het prikkelbare darmsyndroom of de ziekte van Crohn.Mensen met een verzwakt afweersysteem.
Anti-diarree voedingIeder soort diarree.Voedselintoleranties of allergieën.

Medicijnen tegen diarree

Gewoonlijk verdwijnt diarree binnen een paar dagen vanzelf. Als je voldoende water drinkt en je maag een pauze geeft van zwaar of suikerhoudend voedsel, zul je binnen de kortste keren weer zo goed als nieuw zijn (1).

Maar wat als je echt niet thuis kunt blijven? Dit is waar de speciale anti-diarree medicijnen te hulp schieten! De belangrijkste medicijnen tegen diarree zijn (2):

  • Loperamide: Een medicijn dat wordt gebruikt tegen diarree. Bekende merken zijn Imodium en Diacure. Let op: Raadpleeg je huisarts voordat je dit geneesmiddel inneemt als je hartproblemen hebt (3).
  • Bismutsubsalicylaat: Dit medicijn voorkomt dat vloeistoffen in je lichaam zich vermengen met je ontlasting, waardoor langdurige diarree wordt voorkomen. In de apotheek vind je namen als Pepto-Bismol.

Hoewel deze medicijnen vrij eenvoudig te verkrijgen zijn, moeten ze met een bepaalde voorzichtigheid worden gebruikt. Als je al andere medicijnen gebruikt of als je allergisch bent voor ingrediënten die in deze producten kunnen voorkomen, dien je van tevoren je huisarts of apotheker te raadplegen bij het kiezen van het beste product.

meisje met buikpijn
Een probioticum is een voedingsmiddel of supplement met micro-organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven. (Bron: Kotin: 143963688/ 123rf.com)

Bovendien zorgen deze medicijnen er niet voor dat je ook daadwerkelijk bent genezen van diarree. Het is daarom niet aan te raden de medicijnen chronisch te gebruiken, omdat je anders belangrijke tekenen en symptomen kunt negeren die onmiddellijke medische aandacht vereisen.

Waarschuwingssignalen bij diarree

Als je lichaam je één of meerdere van de volgende waarschuwingssignalen geeft, moet je zo snel mogelijk je huisarts raadplegen om te laten onderzoeken waar de signalen door veroorzaakt worden (4)

  • Tekenen van uitdroging zoals een droge mond of als je continue erge dorst hebt, weinig plast of erg geconcentreerde urine hebt (5).
  • Diarree die langer dan twee dagen aanhoudt of meer dan 24 uur, in het geval van kinderen.
  • Ernstige pijn in de buik of het rectum.
  • Ontlasting met bloed of pus.
  • Zeer donkere ontlasting.
  • Een temperatuur van meer dan 38,8 graden Celsius.

Antibiotica

Antibiotica zijn geneesmiddelen die bacteriële infecties bestrijden. Omdat de meeste diarree-soorten viraal zijn, kunnen antibiotica de symptomen van diarree verergeren door ook de goede darmbacteriën te vernietigen.

Er zijn echter specifieke diarree-typen die het gebruik van antibiotica nodig hebben om de vervelende symptomen te bestrijden. Dysenterie bijvoorbeeld, een zware vorm van diarree, wordt veroorzaakt door bacteriën zoals Escherichia coli (voornamelijk enteropathogeen), Campylobacter, Shigellia en Salmonella (6) en vragen daarom om een behandeling met antibiotica.

De belangrijkste symptomen van dysenterie zijn koorts en de aanwezigheid van bloed in diarree, twee waarschuwingssignalen die onmiddellijke medische aandacht vereisen.

toiletpapier
Diarree wordt vaak veroorzaakt door ziektekiemen die in de uitwerpselen van het menselijk lichaam voorkomen. (Bron: Hengthabthim: 144468765/ 123rf.com)

Probiotica

Een probioticum is een voedingsmiddel of supplement met micro-organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven. Deze micro-organismen lijken erg op die in gezonde darmen leven. Het doel van probiotica is om de darmflora te herstellen met goede bacteriën en schimmels die je lichaam helpen bij het bestrijden van infecties (7).

Probiotica zijn dus vooral geschikt bij de behandeling van diarree waarbij de darmflora in onbalans is, zoals diarree die wordt veroorzaakt door het gebruik van antibiotica of door chronische ziekten zoals het prikkelbare darmsyndroom, de ziekte van Crohn en voedselintoleranties zoals een lactose- of glutenintolerantie (8, 9).

Om het juiste probioticum te kiezen, raden we je aan je te laten leiden door de volgende tips (10):

  • Kies een probioticum dat 100 tot 1 miljard kolonievormende eenheden bevat.
  • Lees voordat je het probioticum gebruikt goed de bewaarinstructies door. Als je het probioticum gekoeld moet bewaren mag je het niet te lang buiten de koelkast, zoals in de auto of op het keukenblad, laten liggen.
  • Volg altijd de instructies van de fabrikant op. Sommige probiotica moeten bijvoorbeeld met voedsel worden ingenomen.
  • Kies, indien mogelijk, voor probiotica die bestand zijn tegen zware omstandigheden zoals maagzuur, of die je buiten de koelkast kunt bewaren.

Anti-diarree voeding

Je voeding kan veel invloed hebben op de duur van een diarree-episode. Als je je darmen wilt helpen om de symptomen sneller te laten afnemen, kun je dat doen door op je voeding te letten. Eet bijvoorbeeld niet te pittig of vettig voedsel, maar kies voor de volgende voedingsmiddelen (11):

  • Haver
  • (Gewone) rijst
  • Brood of toast, maar vermijd deze producten als je glutenintolerant bent
  • Gekookte aardappels
  • Pasta
  • Bananen: Hoe minder rijp, hoe beter
  • Eieren
  • Yoghurt
  • Kipfilet
  • Voor baby’s: moedermelk (12)

Aan de andere kant zijn er ook voedingsmiddelen die een diarree-aanval kunnen verlengen of zelfs verergeren. Probeer daarom zoveel mogelijk de volgende voedingsmiddelen te vermijden:

  • Zuivel, behalve yoghurt
  • Zeer vettig voedsel zoals gefrituurd voedsel
  • Pittig voedsel
  • Volkoren producten
  • Noten
  • Maïs
  • Koffie
  • Suikerhoudende dranken zoals frisdrank en gezoete fruitsapjes
  • Citrusvruchten
  • Alcohol
meisje dat pil neemt
Antibiotica zijn speciaal ontworpen om bacteriën te “doden”. (Bron: Diaz: 33908963 / 123rf.com)

Tips om diarree te voorkomen

Het nemen van belangrijke beslissingen in je dagelijkse leven kan het verschil maken tussen het volledig van een vakantie genieten of opgesloten in een hotelkamer of op de eerste hulp doorbrengen. Om je te helpen om diarree te voorkomen, hebben we hieronder de belangrijkste tips op een rijtje gezet.

Persoonlijke hygiëne

Diarree wordt vaak veroorzaakt door ziektekiemen die in de uitwerpselen van het menselijk lichaam voorkomen. Als deze in je water, voedsel, op je handen of keukengerei terecht komen, kunnen ze worden ingeslikt en zo diarree veroorzaken (13).

Door de juiste hygiëne praktijken aan te houden, verklein je het risico op diarree aanzienlijk (14, 15)

  • Drink schoon water.
  • Was je handen met zeep als je naar de wc bent geweest en voordat je eten bereidt.
  • Eet voedsel van betrouwbare bronnen, dat op de juiste manier bewaard wordt en niet over de datum is.
rijstsoep
Eet geen voedsel van straatstalletjes die je niet volledig vertrouwt. (Bron: Chaibangyang: 116855732/ 123rf.com)

Het voorkomen van diarree bij baby’s en kinderen

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF sterven er wereldwijd jaarlijks ongeveer twee miljoen kinderen onder de vijf jaar aan diarree. Dat is niet alleen omdat ze ernstige symptomen hebben, maar ook omdat ze vatbaarder zijn voor terugkerende diarree-aanvallen (16).

Het is daarom belangrijk dat we al het mogelijke doen om te voorkomen dat diarree ernstige gevolgen heeft voor de gezondheid van de kleintjes, door ervoor te zorgen dat de hygiene van het kind in orde is en dat hij of zij al vanaf kinds af aan leert om een goede persoonlijke hygiëne te behouden.

Reizigersdiarree voorkomen

Ongeveer een kwart tot de helft van alle reizigers krijgt in de eerste twee weken van een reis diarree. De diarree kan worden veroorzaakt door de stress van het reizen of door een verandering in voeding. Een andere veel voorkomende oorzaak is de consumptie van voedingsmiddelen of dranken die bacteriën, virussen en parasieten bevatten die de inheemse bewoners meestal niet treffen omdat hun lichaam gewend is geraakt aan de aanwezigheid van deze micro-organismen (19).

De beste manier om reizigersdiarree te voorkomen, is door tijdens de reis de volgende tips op te volgen (20):

  • Drink altijd alleen drankjes die zijn afgesloten, zoals in een gesloten flesje of blikje.
  • Gebruik geen dranken met ijs.
  • Vermijd het inslikken van water tijdens het douchen of tijdens het zwemmen in zwembaden.
  • Als je geen toegang hebt tot flessenwater, reinig dan het water door het 10 minuten te laten koken of door waterzuiveringstabletten te gebruiken.
  • Eet geen rauwe salades en groenten.
  • Eet geen voedsel van straatstalletjes die je niet volledig vertrouwt.
paar gezond eten
Als je voldoende water drinkt en je maag een pauze geeft van zwaar of suikerhoudend voedsel, zul je binnen de kortste keren weer zo goed als nieuw zijn. (Bron: Phonlamai: 96513323 / 123rf.com)

Onze conclusie

Diarree komt eigenlijk altijd slecht uit en kan belangrijke momenten in je leven verpesten. Als je vaak last hebt van diarree, is het daarom belangrijk om te weten hoe je je darmen een handje kunt helpen dit te stoppen. Je moet echter ook weten welk type diarree je kunt verlichten met middelen tegen diarree en welke type diarree onmiddellijk medische aandacht vereist.

Om diarree voor te zijn, is het essentieel om het te voorkomen met een goede persoonlijke hygiëne die van jongs af aan wordt aangeleerd. Zo verklein je de kans op vervelende symptomen en andere mogelijke complicaties voor je gezondheid.

Heb je de antwoorden gevonden waarnaar je op zoek was? Als dat niet het geval is, laat dan hieronder je vraag achter. Ook kun je dit artikel op social media delen, zodat je vrienden en familie ook op de hoogte zijn van de laatste tips om diarree te stoppen.

(Bron van uitgelichte afbeelding: Kujavic: 145301475 / 123rf.com)

Referenties (20)

1. Joad M. Diarrhoeal diseases. OSM. BMJ 1960;2:151–151.
Source

2. Raphaël V. Antidiarrheals. Soins 1989:I–II.
Source

3. Loperamida. MedlineplusGov n.d. 2020
Source

4. Diarrea. Digestive System 2002.
Source

5. Barr W, Smith A. Acute diarrhea in adults. Am Fam Physician 2014;89:180–9.
Source

6. David R. Antibiotic Therapy for Acute Watery Diarrhea and Dysentery. Military Medicine. 2017
Source

7. Katherine Zeratsky RD. Probióticos y prebióticos: lo que debes saber [Internet]. Mayo Clinic. Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
Source

8. Rahimi R, Nikfar S, Rahimi F, Elahi B, Derakhshani S, Vafaie M, et al. A meta-analysis on the efficacy of probiotics for maintenance of remission and prevention of clinical and endoscopic relapse in Crohn’s disease. Dig Dis Sci. 2008;53(9):2524–31.
Source

9. Moayyedi P, Ford AC, Talley NJ, Cremonini F, Foxx-Orenstein AE, Brandt LJ, et al. The efficacy of probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome: a systematic review. Gut. 2010;59(3):325–32
Source

10. Antonieta G., Ramon B. Probióticos. Farmacia Profesional. 2017.
Source

11. Ntaba D. BRAT Diet: Axiom or Unsubstantiated Myth?, Emergency Medicine News: January 2004.
Source

12. Lamberti LM, Fischer Walker CL, Noiman A, Victora C, Black RE. Breastfeeding and the risk for diarrhea morbidity and mortality. BMC Public Health 2011;11 Suppl 3:S15.
Source

13. Diarrhoea Prevention: Attention to cleanliness and hygiene prevents diarrhoea from spreading. Healthphone.org. 2014
Source

14. Usfar AA, Iswarawanti DN, Davelyna D, Dillon D. Food and personal hygiene perceptions and practices among caregivers whose children have diarrhea: a qualitative study of urban mothers in Tangerang, Indonesia. J Nutr Educ Behav 2010;42:33–40.
Source

15. Sheth M, Obrah M. Diarrhea prevention through food safety education. Indian J Pediatr 2004;71:879–82.
Source

16. Acute diarrhea in adults and children: a global perspective. WorldgastroenterologyOrg n.d.21012
Source

17. Rotavirus – Información para los padres. CdcGov 2019.
Source

18. Smith K. La diarrea. UnicefOrg n.d.
Source

19. Vila J, Oliveira I, Zboromyrska Y, Gascon J. Diarrea del viajero. Enfermedades Infecciosas Microbiología Clínica 2016;34:579–84.
Source

20. Shlim DR. Looking for evidence that personal hygiene precautions prevent traveler’s diarrhea. Clin Infect Dis 2005;41 Suppl 8:S531-5.
Source

Wetenschappelijk artikel
Joad M. Diarrhoeal diseases. OSM. BMJ 1960;2:151–151.
Go to source
Academisch artikel
Raphaël V. Antidiarrheals. Soins 1989:I–II.
Go to source
Academisch artikel
Loperamida. MedlineplusGov n.d. 2020
Go to source
Medisch onderzoek
Diarrea. Digestive System 2002.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Barr W, Smith A. Acute diarrhea in adults. Am Fam Physician 2014;89:180–9.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
David R. Antibiotic Therapy for Acute Watery Diarrhea and Dysentery. Military Medicine. 2017
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Katherine Zeratsky RD. Probióticos y prebióticos: lo que debes saber [Internet]. Mayo Clinic. Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
Go to source
Informatief artikel
Rahimi R, Nikfar S, Rahimi F, Elahi B, Derakhshani S, Vafaie M, et al. A meta-analysis on the efficacy of probiotics for maintenance of remission and prevention of clinical and endoscopic relapse in Crohn’s disease. Dig Dis Sci. 2008;53(9):2524–31.
Go to source
Informatief artikel
Moayyedi P, Ford AC, Talley NJ, Cremonini F, Foxx-Orenstein AE, Brandt LJ, et al. The efficacy of probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome: a systematic review. Gut. 2010;59(3):325–32
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Antonieta G., Ramon B. Probióticos. Farmacia Profesional. 2017.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Ntaba D. BRAT Diet: Axiom or Unsubstantiated Myth?, Emergency Medicine News: January 2004.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Lamberti LM, Fischer Walker CL, Noiman A, Victora C, Black RE. Breastfeeding and the risk for diarrhea morbidity and mortality. BMC Public Health 2011;11 Suppl 3:S15.
Go to source
Medisch onderzoek
Diarrhoea Prevention: Attention to cleanliness and hygiene prevents diarrhoea from spreading. Healthphone.org. 2014
Go to source
Officiële website
Usfar AA, Iswarawanti DN, Davelyna D, Dillon D. Food and personal hygiene perceptions and practices among caregivers whose children have diarrhea: a qualitative study of urban mothers in Tangerang, Indonesia. J Nutr Educ Behav 2010;42:33–40.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Sheth M, Obrah M. Diarrhea prevention through food safety education. Indian J Pediatr 2004;71:879–82.
Go to source
Klinisch onderzoek (mensen)
Acute diarrhea in adults and children: a global perspective. WorldgastroenterologyOrg n.d.21012
Go to source
Officiële website
Rotavirus – Información para los padres. CdcGov 2019.
Go to source
Officiële website
Smith K. La diarrea. UnicefOrg n.d.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Vila J, Oliveira I, Zboromyrska Y, Gascon J. Diarrea del viajero. Enfermedades Infecciosas Microbiología Clínica 2016;34:579–84.
Go to source
Wetenschappelijk artikel
Shlim DR. Looking for evidence that personal hygiene precautions prevent traveler’s diarrhea. Clin Infect Dis 2005;41 Suppl 8:S531-5.
Go to source
Dit bericht is geplaatst in Blog en getagd in .